Mobilpratande bilförare

Charlyze

Inkvoterad
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Triumph Speed 4 och ombyggd Bonneville från 1969
Hupp!
Nu e jag less! Förbjud mobilprat i trafiken. Ytterst få människor klarar av att framföra sitt fordon på ett tillfredsställande säkert sätt samtidigt som de pratar i mobilen.

De vinglar mellan filer och körfält, håller ojämn/konstig hastighet, missar skyltar och lysen, blinkar inte, ser inte andra trafikanter, har noll koll helt enkelt.

Idag tex på hemväg från jobbet (en dryg mils färd från jobb-förort till bo-förort) skulle jag ha varit påkörd tre gånger om jag inte haft full koll och var förutseende på irrationella beteenden. Tänk alltid det värsta om bilförarna omkring dig. Multiplicera det med 17.

1. Mobilpratande man i Mercedes prejar mig på väg ut ur rondell. Blinkar inte, tittar inte, bara plöjer på utan att vrida på huvet när han kommer på att han ska byta färdriktning.
2. Möte med mobilpratande OCH glassätande man med vit kombi i stor korsning med trafikljus. Jag ska köra rakt fram. Han svänger vänster, rakt på mig om jag inte varit bromsberedd. Lämnar inte företräde utan svänger bara på.
3. Och i nästa korsning, jag kör på huvudled, där ignorerar en mobilpratande man i skåpbil skylt för lämna företräde utan babblar glatt på rakt ut framför mig.

Orkar inte ens skaka på huvet längre.

Detta upprepas varje dag.

100% fokus på körning och trafik när jag kör hoj. 100% fokus likaså när jag kör bil. Vad kan jag begära av andra? Åtminstone lite koll på omgivningen?

Vad tycker ni andra?
:confused: :mad:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Du måste släppa tanken på att köra omkring och hålla på trafikreglerna helt enkelt, kör där det går, inte där man får.

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Höll själv på att bli mosad av en Cayene i Söndags på E18, väl synlig passerandes denna bil så svänger han rakt mot mig för att köra om en lastbil...

Bromsar men blir så förbannad att jag åker upp jämnsides med honom och ligger kvar där tills den kostymprydde telefonprataren hajar till och ser mig.

Skakar på huvudet och far vidare inte ett dugg förvånad var jag egentligen...

Charlyze

Inkvoterad
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Chronic skrev:
2408400 Du måste släppa tanken på att köra omkring och hålla på trafikreglerna helt enkelt, kör där det går, inte där man får.

Det är ju det jag gör ju. Annars överlever man inte. Man måste tänka bort alla regler. Så jag håller med dig, alltså!

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag tycker vi ska fokusera på det riktigt stora problemet i trafiken istället. Förbjud kvinnor att köra bil.

Gabor

Guest
Det är sporthojs åkare som är på väg hem å stämmer träff med både polare och tjejer som snackar mob fone. frågan har varit uppe förr. å då var det många som hade full koll i trafiken å de var ok att snack medans man körde...:rolleyes:

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Generellt sett är jag emot förbud. Det du beskriver är trafikanter som visar på mycket dåligt omdöme i trafiken. Kanske man ska höja kraven för körkort i Sverige? Tex på så sätt att man tittar på människors handel och vandel innan man ens tillåts göra teori- och förarprov? Att man på något sätt försöker bedöma människors lämplighet? Klart att det är kontroversiellt. Kritiker menar då ”hur ska man mäta omdöme?” En person, som du beskriver det, som kör bil och pratar i mobiltelefon och samtidigt äter glass har brustit i omdöme tycker jag. Skulle tro att de flesta håller med mig?

Ett annat alternativ är att trafikpolisen lägger om sitt arbete från att, som jag upplever det, nästan bara syssla med hastighetsövervakning, till att titta på trafikbeteende. Och det har jag sagt till nästan varje trafikpolis jag stöter på: - Kolla hur folk håller avstånd till framförvarande, gör alkotester mm. Alltså att polisen tar den typen av förseelser på mycket större allvar än vad som görs i dag.

Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 250 EXC -05, BMW F800S -06
Du får helt enkelt anta att alla bilförare vill mörda dig så slipper du bli förvånad när de försöker ha ihjäl dig.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Zee skrev:
2408461 Jag tycker vi ska fokusera på det riktigt stora problemet i trafiken istället. Förbjud kvinnor att köra bil.
Definitivt :fakta

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Om vi ska förbjuda allt som gör att föraren inte har 100% koll när dom kör vad är det då vi mer förbjuda?
Barn i bilen? (gråtande barn i bilstol som tappat nappen är värre än mobiler)
Byte av CD eller radiokanal vid färd?
Samtal med pasagerare?
Dom som inte klarar att föra ett normalt mobilsamtal klarar nog inte heller dessa saker heller när dom kör!

Nej odugliga förare skall bort från vägarna, det är det enda som jag tror funkar.

Last edited:

Charlyze

Inkvoterad
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Roger_Soderblom skrev:
2408553 Du får helt enkelt anta att alla bilförare vill mörda dig så slipper du bli förvånad när de försöker ha ihjäl dig.

Japp, precis, alla är ute efter mig.
Paranoid...
:)
Men glad ändå!

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
WilleZL skrev:
2408540 Generellt sett är jag emot förbud. Det du beskriver är trafikanter som visar på mycket dåligt omdöme i trafiken. Kanske man ska höja kraven för körkort i Sverige? Tex på så sätt att man tittar på människors handel och vandel innan man ens tillåts göra teori- och förarprov? Att man på något sätt försöker bedöma människors lämplighet? Klart att det är kontroversiellt. Kritiker menar då ”hur ska man mäta omdöme?” En person, som du beskriver det, som kör bil och pratar i mobiltelefon och samtidigt äter glass har brustit i omdöme tycker jag. Skulle tro att de flesta håller med mig?

Ett annat alternativ är att trafikpolisen lägger om sitt arbete från att, som jag upplever det, nästan bara syssla med hastighetsövervakning, till att titta på trafikbeteende. Och det har jag sagt till nästan varje trafikpolis jag stöter på: - Kolla hur folk håller avstånd till framförvarande, gör alkotester mm. Alltså att polisen tar den typen av förseelser på mycket större allvar än vad som görs i dag.

Inför lag om handsfree, jag har för mig att det är lag på det i något eu-land. Var det tyskland? Rätta mig om jag har fel.

Charlyze

Inkvoterad
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
WilleZL skrev:
2408540 Generellt sett är jag emot förbud. Det du beskriver är trafikanter som visar på mycket dåligt omdöme i trafiken.

Förbud är aldrig trevligt. Och det är praktiskt att ha mobil - och andra hjälpmedel, sällskap och förströelse med i bilen. GPS, hundar, musik, hångel... Det är bra saker om man är förnuftig och omdömesgill.

Håller med, i princip alltså.

Hur man ska sortera ut folk med dåligt omdöme... vad krävs för att kunna "diskriminera" folk med omdömeshandikapp... Går ju inte...

Men, det är många gånger fler som beter sig mysko när de snackar i mobilen än av andra uppenbara orsaker, av de jag lyckats spana in på vad de har för sig där vid ratten. Barn och tappade nappar har väl hänt, taxichaffisar som envist knappar på sin taxameter är vanligt också, men 8 av 10 udda beteenden (i mina kvinnliga ögon då...) härstammar från mobilpratande människor. (Av vilka ungefär 7 av dessa 8 är män.)
:tungan

SuperSport skrev:
2408596 Om vi ska förbjuda allt som gör att föraren inte har 100% koll när dom kör vad är det då vi mer förbjuda?
Barn i bilen? (gråtande barn i bilstol som tappat nappen är värre än mobiler)
Byte av CD eller radiokanal vid färd?
Samtal med pasagerare?
Dom som inte klarar att föra ett normalt mobilsamtal klarar nog inte heller dessa saker heller när dom kör!

Nej odugliga förare skall bort från vägarna, det är det enda som jag tror funkar.

Som sagt, jag gillar inte förbud heller. Men jag var upprörd när jag skrev, och tog till det som ett retoriskt förslag för att skapa debatt och dialog!
:tummenupp
;)

Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Charlyze skrev:
2408385 Förbjud mobilprat i trafiken.

Nejtack, Jag skulle inte kunna jobba ordentligt om jag inte fick ringa kunder
mellan mina kundbesök!

Handsfree hjälper btw föga i detta hänseénde då det inte är att man inte kan köra
utan det är att man vissa inte kan koncentrera sig på trafiken när dem pratar!
Tycker det är tråkigt att det ska föbjudas höger och vänster och blir jävligt
sur på denna sosse mentalitet!
(inge illa men till trådskaparen alls, utan en generell syn av mig bara)

(Btw, Då jag kör ofta och mycket i trafiken är det 9ggr av 10 när det är
något konstigt som händer i trafiken en dam som kör. . . )

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Gul Hornet 600
kamikaze.MC skrev:
2408618 Inför lag om handsfree, jag har för mig att det är lag på det i något eu-land. Var det tyskland? Rätta mig om jag har fel.

Det är inte handskandet med telefonen som är boven enligt senare rön, det är samtalet i sig. Handsfree gör således inte så mycket som man skulle önska.

Det finns givetvis de som kan köra och prata samtidigt, men det gäller att, vid behov, nedprioritera telefonsamtalet. Sitter den andra personen bredvid dig i bilen går det ju att prata utan att köra ihjäl andra för det, det har att göra med att den andre är med på trafiksituationen och samtalstakten anpassas därefter.

Jag gick en avancerad förarkurs på Barkarby förra året, då fick vi prova på en bana utan telefonlur och med. Med luran i örat skulle vi memorera massa olika saker. Jag körde snabbare och bättre i banan med lur, ändå kom jag ihåg allt. Felvisande, visst, men en rolig anekdot tror jag. =)

Det värsta jag sett i morgontrafiken var en kärring som sminkade sig samt en gubbe som läste morgontidningen!!! :näsblod :rolleyes:

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Det har visat sig vid undersökningar i olika länder att de som har handsfree är lika dåliga bilförare som de som har luren i örat. Det finns flera länder som förbjudit mobilprat när man kör bil. Om jag inte minns helt galet så är det så i t.ex. Finland.
Kör mc och se till att ni överlever.

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Charlyze skrev:
2408647
Som sagt, jag gillar inte förbud heller. Men jag var upprörd när jag skrev, och tog till det som ett retoriskt förslag för att skapa debatt och dialog!
:tummenupp
;)
Om folk hade vett att använda sunt förnuft i trafiken så slapp vi ha massa förbud i onödan.:gnissla
Gäller även hojåkare!

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...