Mobilpratande bilförare

Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Nsr 125 -98, Yamaha xt 350 med yz 250 fram/bakfälg ,sving, och framgaffel
kamikaze.MC skrev:
2408618 Inför lag om handsfree, jag har för mig att det är lag på det i något eu-land. Var det tyskland? Rätta mig om jag har fel.

både Tyskland och Österrike måste man ha handsfree för att prata i mobiltlf

sportbike

Guest
[QUOTE=Charlyze
Detta upprepas varje dag.

Japp,det är som ett gift :)

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Husa 650-05
SuperSport skrev:
2408765 Om folk hade vett att använda sunt förnuft i trafiken så slapp vi ha massa förbud i onödan.:gnissla
Gäller även hojåkare!

Med sprit i kroppen har man ju inte så mycket mycket sunt förnuft - där av förbud mot alkohol. Lika med mobil - så förbud skiten.

Kvinnor i trafiken kanske inte är så lätt att förbjuda men då kan man alltid höja promille gränsen istället.

När jag bodde i Schweiz för 2 år sedan så bestämde sig Schweizarna för att gå från 0.8 promille till 0.6 promille, detta för att få ner de alkoholrelaterade olyckorna. Efter ett år visade det sig dock att olyckorna hade ökat och efter en studie så kom de fram till följande:

Männen satt som vanligt och drack bärs i baren efter jobbet och blev lite småpackade. Pga den sänkta promille gränsen fick de inte köra hem utan var tvungna och ringa frun och be henne komma och hämta vid baren. Det var vi detta tillfälle som olyckorna hände, när så många kvinnor var ute på vägarna för att hämta sina män.

Lösning: De smarta Schweizarna höjde promillegränsen till ursprungliga 0,8 promille. Häpp!

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
bsajanne skrev:
2408742 Det har visat sig vid undersökningar i olika länder att de som har handsfree är lika dåliga bilförare som de som har luren i örat. Det finns flera länder som förbjudit mobilprat när man kör bil. Om jag inte minns helt galet så är det så i t.ex. Finland.
Kör mc och se till att ni överlever.

Men om man kan rädda nåt liv med handsfree så är det väl värt det??

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Honda VFR 03
Åkte på centralbron igår, bakom en grön BMW kombi. Brevid, till höger, åkte en likadan grön BMW kombi och plötsligt svänger BMW:n som åker framför mig, höger , över heldraget och prejjar den andra BMW:n som får bromsa för att undvika kollision.
Jag glider upp i vänstra körfältet och kikar in i prejjaren och ser hur han helt omedveten om omgivningen sitter och pratar i mobilen...

Dags för ett totalförbud så polisen kan börja jaga dessa väg-dråpare...

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
blackburn_xt skrev:
2410252 Vad är det som gör en svensk så mycket bättre?
Inte mycke men inte fan är Dyskar å Österikare nå å ta efter, inte ens Danskar heller. Förbud, förbud å förbud.... sånt gillar vi inte :mad:

Falafelbabianen skrev:
2413761 Dags för ett totalförbud så polisen kan börja jaga dessa väg-dråpare...
Folk som har sånna problem skulle helt säkert skapa liknande situationer utan mobil också! Det är inte mobilen som är problem utan beteendet!

Folköl skrev:
2409411 Med sprit i kroppen har man ju inte så mycket mycket sunt förnuft - där av förbud mot alkohol. Lika med mobil - så förbud skiten.!
Så du ändrar beteende när du pratar i mobilen, på liknande sätt som när du super? Då tycker jag du ska söka hjälp!

Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Besserwisser skrev:
2414884 /snip/
Folk som har sånna problem skulle helt säkert skapa liknande situationer utan mobil också! Det är inte mobilen som är problem utan beteendet!

/snip/!

Det är bevisat i många utredningar att mobilsamtal påverkar körningen negativt och jag vet hur det sätter ner min förmåga.
De som tror att just dom klarar av att tala i telefon samtidigt som dom kör, det är dom som är problemet!

Om det vore olagligt skulle jag kunna låta bli att ta samtal från chefen medans jag kör :)

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
trippelnia S
UltraMarine skrev:
2414915
Om det vore olagligt skulle jag kunna låta bli att ta samtal från chefen medans jag kör :)
Så du kan inte låta bli att svara bara för att det är lagligt? Slå då av telefonen så har du inte det problemet.
UltraMarine skrev:
2414915 Det är bevisat i många utredningar att mobilsamtal påverkar körningen negativt och jag vet hur det sätter ner min förmåga.
De som tror att just dom klarar av att tala i telefon samtidigt som dom kör, det är dom som är problemet!
Ska vi förbjuda allt annat som stör föraren också? Byta radiokanal, byta CD, röka, snacka med pasagerare, ha gråtande barn i bilstolen fram, äta godis, bråka med frugan, läsa gatunamn på skyltar, kolla på HM-reklam m.m. m.m.
Hur mycke tycker du ska vi förbjuda :confused:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Besserwisser skrev:
2415153 Så du kan inte låta bli att svara bara för att det är lagligt? Slå då av telefonen så har du inte det problemet.

Ska vi förbjuda allt annat som stör föraren också? Byta radiokanal, byta CD, röka, snacka med pasagerare, ha gråtande barn i bilstolen fram, äta godis, bråka med frugan, läsa gatunamn på skyltar, kolla på HM-reklam m.m. m.m.
Hur mycke tycker du ska vi förbjuda :confused:

Är du en del av lösningen eller en del av problemet?

Hur många döda är okej för att förare sitter och skickar sms, tittar på dvd, leker med GPS, pillar på Stereon medans de kör???...

Titta på alla fall där bilar gått av vägen eller kommit över i mötande körfält utan att man kunnat finna någon orsak.

Man borde utreda alla olyckor och titta på om det förekommit sms, telefonsamtal eller nåt annat som stört föraren, vid den aktuella tidpunkten.

Jag är säker på att de som orsakat olyckor pga detta inte talar om det i skadeanmälan eller till polisen för de vet att de gjort fel!

Jag har också sett hur föräldrar vinglat över vägen då dom pysslat med sina bäbisar under körning - det är förkastligt! Att de själva inte inser vad de riskerar??

Jag ser hellre att polisen jagar sånt här , som faktiskt är ett mycket stort hot mot oss motorcykelåkare än att de står och fiskar med lasermätningar!

Jag beaktar trafiksäkerheten främst! och jag har inte ens med mig min privata mobil när jag kör bil, Firmamobilen svarar jag bara i när jag är ensam på vägen och jag skulle respektera en lag mot samtal i bil.
Jag ser varje dag hur mobiltelefonen ställer till det i trafiken!

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
trippelnia S
UltraMarine skrev:
2415943 Är du en del av lösningen eller en del av problemet?
Det tänker jag inte avgöra själv :tomten

UltraMarine skrev:
2415943Hur många döda är okej för att förare sitter och skickar sms, tittar på dvd, leker med GPS, pillar på Stereon medans de kör???...
Du tar själv upp problemet! Man kan inte börja rada upp saker som ska förbjudas. Det finns ingen gräns för vad folk kan göra när dom kör som gör dom till sämre förare.
Var går gränsen för dej? Peta dej i näsan eller ha sex med lilla frugan?
Och var går gränsen för mej? Byta kanal på radion eller surfa på Sporthoj?
Vad man kan göra utan att tappa konsentrationen är olika för olika personer och gör man nå som får en att tappa konsentrationen så ska man ha vett att sluta göra det. Om man börjar lista saker som man inte får göra så får man en oändlig lista men man kommer alltid att missa något och naturligtvis finns det någon som gör just det man missat.
Det är dessutom redan olagligt att göra sånt som stör dej som förare. Läste för ett tag sedan om en "dam" som fastnade i en fartkamera och på bilden syntes det hur hon tittade i en spegel och satt och sminkade sig. Hon fäldes för det. Vet inte om det blev vårdslöshet.

Så tro mej när jag säger att jag blir lika förbannad som du när folk vinglar över på fel sida eller byter fil utan att titta eller använda blinkers. Men det jag är ute efter är att snuten sätter dit dom som gör sånna saker som äventyrar andras säkerhet och inte att dom ska åka runt och titta på alla förare och bötfälla dom som har en mobil i handen eller snackar med en sladd i örat.
Så nej tack till mobilförbud eller andra meningslösa förbud!

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Besserwisser skrev:
2414884
Så du ändrar beteende när du pratar i mobilen, på liknande sätt som när du super? Då tycker jag du ska söka hjälp!

Lite saxat ur från aftonbladet känns som det passar in rätt bra här.

"En amerikansk undersökning visade till exempel nyligen att det är lika farligt att köra medan man använder mobilen som att köra rattfull. Det var en studie som gjorts vid University of Utah där man testat 40 personer i simulator."

Vidare i artikeln nämns även att handsfree inte hjälper, det går lika illa ändå. Och jag kan bara hålla med, jag vet själv att det är stor skillnad på min "körförmåga" om man jämför att snacka med passagerare eller snacka i telefon.

Artikeln som ni säkert läst redan: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,873044,00.html

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!