Mobiltelefonens funktioner?

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Hej

Jag har problem, jag funderar på köpa en ny telefon men jag fattar inte vad alla funktioner är för något.

Förklara för mig nedanstående ord är ni snälla.

Wap? nå konstigt internet eller hur? Vad kostar det per minut?

Bluethooth?

Gprs?

Ir?

hscsd?

Java? Vist är det spel på interner, kan man ladda ner dom på datorn och sedan överföra dom till mobiltelefon med nån kabel?

Vilken av dom här funktionerna är användbara?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
olaking skrev:
Hej

Ingen - kan den ringa så är den bra, gärna också skicka sms.
Spela e gay och allt annat är bara för show.

Köp den du tycker är snyggast. Vet du inte ens vad funktio0nerna betyder kommer du förmodligen aldrig ha nån nytta av dem heller då du nog inte sysslar med sånt.... tror jag.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Wap: Som internet fast på mobilen. Kan dock bara läsa speciella wap-sidor. Kostar som vanlig samtalstaxa.

Bluetooth: Trådlös överföring av data. Har en räckvid på upp till 10 meter.

GPRS: Wappar du över gprs går det fortare och du betalar i stället för antal mb du skickar och tar emot.

IR: Också trådlös överföring fast här måste enheterna som skickar och tar emot från varandra hela tiden vara riktade och ligga bredvid varandra.

HSCSD: Gör att det går fortare att skicka och ta emot data när du t ex wappar eller hämtar hem mailen.

Java: Det du säger stämmer så bra så. Ladda hem och skicka över via kabel, ir eller bluetooth alternativ ladda hem direkt i mobilen via wap.

Vilka funktioner som är användbara kan bara du själv avgöra. Fundera på vad du behöver och inte behöver helt enkelt.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag kan ha fel så rätta mig gärna men jag gör mitt bästa:

olaking skrev:
Hej

Jag har problem, jag funderar på köpa en ny telefon men jag fattar inte vad alla funktioner är för något.

Förklara för mig nedanstående ord är ni snälla.

Wap? nå konstigt internet eller hur? Vad kostar det per minut?

Wireless Application Protocol, du kan altså besöka vissa såkallade wap-sidor (som hemsidor fast mindre avancerade) på telefonen

Bluethooth?

Trådlös informationsöverförning, du kan alltså skicka över bilder mm mellan telefoner och skrivare och datorer och headsets osv...

Gprs?

Som wap fast du kan gå snabbare och du kan även gå in på vissa vanliga hemsidor så länge de inte e för stora

Ir?

Infraröd överföringsport, som bluetooth fast inte lika utvecklat och du kan bara använda det på väldigt korta distanser

hscsd?

Inte en blekaste...

Java? Vist är det spel på interner, kan man ladda ner dom på datorn och sedan överföra dom till mobiltelefon med nån kabel?

Nja... visst är det det som vissa internetspel är uppbygda av men det går inte att ladda ner internetspel och föra över, utan det måste vara spel som är gjorda för telefoner

Hur användbara dessa funktioner är beror helt på vad du ska ha den till... att bara ringa med och skicka sms osv. då är det helt onödigt, men om du vill läsa nyheter spela spel och föra över bilder osv. då är tex. gprs och bluetooth oumbärligt.

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Mavve skrev:
Ingen - kan den ringa så är den bra, gärna också skicka sms.
Spela e gay och allt annat är bara för show.

Köp den du tycker är snyggast. Vet du inte ens vad funktio0nerna betyder kommer du förmodligen aldrig ha nån nytta av dem heller då du nog inte sysslar med sånt.... tror jag.

spela är gay, men om man sitter på en buss varje dag i 2 timmar så kanske man blir lite rastlös.

man kanske lär sig använda funktionerna :arsele

angående Jawa så laddar man ner speciella "telefonspel" då? eller om man ska ha dom så måste man wappa?

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
Bluetooth är rätt behändig att skicka över nya melodier, antingen mellan telefoner eller från datorn. Jo visst.. bilder går ju precis lika bra om man har kameratelefon men kvaliten är ändå så sunkig att dom bara duger i telefonen att skicka till polarna.

Bluetoothadaptern till datorn var iof rätt dyr... tror jag pyntade runt 600 för den och jag har bara skickat över nya melodier - men smidigt är det !
Bara att ladda ner midiljud (från c64 givetvis..) ;)

Last edited:

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Optimalt skrev:
Bluetooth är rätt behändig att skicka över nya melodier, antingen mellan telefoner eller från datorn. Jo visst.. bilder går ju precis lika bra om man har kameratelefon men kvaliten är ändå så sunkig att dom bara duger i telefonen att skicka till polarna.

Bluetoothadaptern till datorn var iof rätt dyr... tror jag pyntade runt 600 för den och jag har bara skickat över nya melodier - men smidigt är det !

Men en fråga till då...måste man ha Bluetoothadapter till att överföra bilder och melodier eller kan man ha en en kabel bara?

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Optimalt skrev:
under 300 pix nu. Priserna rasar fort på sån här teknik. :)

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
olaking skrev:
Men en fråga till då...måste man ha Bluetoothadapter till att överföra bilder och melodier eller kan man ha en en kabel bara?

Allvarligt talat så vet jag inte... skaffade först en sån där kabel och skulle försöka göra ngt vettigt men jag kom inte åt telefonen med den (t610), hörde sedan att det endast gick att skicka åt ett håll - från datorn till telefon vilken för mig inte var intressand då jag ville ju kunna både skicka över mina sunkiga bilder och ta emot melodier..

Vet inte om det verkligen kan vara så dåligt.
Bytte hursomhelst därefter till bluetooth som funka skitansbra

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Optimalt skrev:
Allvarligt talat så vet jag inte... skaffade först en sån där kabel och skulle försöka göra ngt vettigt men jag kom inte åt telefonen med den (t610), hörde sedan att det endast gick att skicka åt ett håll - från datorn till telefon vilken för mig inte var intressand då jag ville ju kunna både skicka över mina sunkiga bilder och ta emot melodier..

Vet inte om det verkligen kan vara så dåligt.
Bytte hursomhelst därefter till bluetooth som funka skitansbra

okey, men den kostade ju nu bara 300 kr, så det var ju inte så farligt.

Nån med klagomål på sony/ericsson T610? nån fördel?

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
En till fråga ( jo jag är jobbig, jag vet)

Går det föra över spel från en telefon till en annan?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
olaking skrev:

Verkligen inga klagomål förutom att skärmen blir svårläslig i solljus, annars e den helt enkelt bäst!

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Nja det vet i fan

Jag tycker bäst om samsung jag har den nyasta E700 den är toppen :tummenupp :D :tummenupp :D

Skärmen standby tid mm allt är toppen på den.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
olaking skrev:

Jag har en T610, är väldigt nöjd med den.
Men det finns dock ett par saker som jag ser som svaga, displayen sitter inte försänkt och är därför ganska lätt att repa, sedan som ngn tidigare sagt är den lite jobbig att se i skarpt ljus. "Joysticken" som man styr menyerna med kan vara väl pillig och jobbig ibland.
Annars funkar den kanon, onödiga funktioner som att man kan ta en bild med kameran och lägga in den så att den visas som bakgrund när kontakten man kopplat bilden till ringer upp.
Jag blev glatt överaskad när jag upptäckte att min FM radio-handsfree som jag hade till min T29s funkade ihop med 610:an.
Jag hade gott klarat mig med en lur som man bara kunde ringa och sms:a med, men denna är juh klart cool att lägga på prylhögen.
Standbytid och taltid är förövrigt helt ok enligt vad mina behov kräver.
//Tobbe

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
olaking skrev:
En till fråga ( jo jag är jobbig, jag vet)

Går det föra över spel från en telefon till en annan?
Beror på vilken lur du och den andra har. Men har ni "rätt" så går det utmärkt både via blåtand och ir.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Här sitter ni aoch drar halva alfabetet i diverse uppräkningar, men går det att ringa med telefondjävulen? Vill ju inte vara för radikal och ber om ursäkt om ni ycker att jag gått för långt....

Är det bara jag i hela världen som kan ringa, skriva sms och använda telefonboken på telefon? INGET mer. Som tycker att 30 menyer är 29 för mycket...

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Chrille skrev:
Är det bara jag i hela världen som kan ringa, skriva sms och använda telefonboken på telefon? INGET mer. Som tycker att 30 menyer är 29 för mycket...

Håller med.
Efter att ha varit prylbög när det gäller telefoner, så har jag helt ändrat uppfattning. Jobbade som mobiltelefon tekniker i 3,5år och hade under den tiden trehundrafemtielva olika telefoner mm. Nu uppskattar jag funktionen ringa mer än någonsin. Funderar på att byta ut min T68 mot något nytt billigt skräp eftersom jag sliter ganska så hårt på mina lurar och T68an fungerar sporadiskt.
Kanske en T100 står bakom nästa dörr 700:- ca kostar den utan ab och då har man råd att byta varje år när den gått sönder.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...