Modda luftburk Honda cbr 1000 rr-09

Tattoo85

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2022
Hoj
Honda cbr 1000 rr -09
Hallåj någon vänlig själ som kan förklara hur man modifierar luftburken och pluggar dom där slangarna mm , behöver man beställa nytt ram air? Isf vart ifrån? Och ska man byta trattarna när man ändå håller på? Isf vart köper man det?
Sitter helsystem och pc5 och kn filter på, något mera man brukar göra på dom här maskinerna? Åkte yama innan...blir bänkning och mappning i Västerås om någon månad (maj) när det går och åka här i Dalarna ska allt vara klart Quick shift och lite fler uppdateringar.mvh

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Fredrik på SBK one kan säkert hjälpa dig med hur luftburken ska se ut, och sälja dig ett par HRC-trattar.
Har själv en Cbr1000rr med allt detta på, om och hur burken är moddad på min vet jag ej?
Bänkad till 172hk och 111nm
Lycka till ?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Hur många HP var det innan alla moddar?
Vad kostade kalaset?

Tror typ 1500-2000 per vunen hp

Tattoo85

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2022
Hoj
Honda cbr 1000 rr -09
Jag fick med bänkpapper när bara pc5 var installerades och det blev 160hk på slangen i övrigt var den original och enbart PC ger ju just inga Hk,s mest jämn och fin gång och soppa förbrukning, så då lär det ju bli runt 12 Hk med dom andra grejerna! Så får vi snart se vad jag får ut med moddad burk och ram air , helsystem och pc5 och hks och trattar

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag gjorde lite småmoddar på min CBR929:a som gav rejält tillbaka.
Har skrivit om det i en annan tråd här, men det handlade om just luftburken, lättviktsdrevning och sedan en PC5 med bänkning på det.
Ökade från normala ~120 på bakhjulet, till 141 hk.
Inga stora pengar alls för de 20 hästkrafterna.

Luftburksmodden för min nuvarande CBR1000RR handlar om att plugga en slang o görs på ca 1 minut : )

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Prisvärt ändå.
Tittar man på vad "originalhästarna" kostar idag så är det väl mellan 1000-2000kr/st :tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag fick med bänkpapper när bara pc5 var installerades och det blev 160hk på slangen i övrigt var den original och enbart PC ger ju just inga Hk,s mest jämn och fin gång och soppa förbrukning, så då lär det ju bli runt 12 Hk med dom andra grejerna! Så får vi snart se vad jag får ut med moddad burk och ram air , helsystem och pc5 och hks och trattar
En PC ger absolut ingenting alls, vare sig jämnare gång eller något annat, och soppa förbrukar hojen ändå. Däremot är den en förutsättning för att kunna optimera hojen i bänk, och då kan du både får mer effekt och bättre effektkurva, men oftast kräver det ju lite annat runt om också.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Prisvärt ändå.
Tittar man på vad "originalhästarna" kostar idag så är det väl mellan 1000-2000kr/st :tummenupp
- Ja jag skulle tippa att min "trimning" för de 20 hk kostade mig ca 4500 SEK totalt. Då är lättviktspaket (kedja, framdrev, bakdrev) inräknat med 1500 SEK.

Tattoo85

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2022
Hoj
Honda cbr 1000 rr -09
En PC ger absolut ingenting alls, vare sig jämnare gång eller något annat, och soppa förbrukar hojen ändå. Däremot är den en förutsättning för att kunna optimera hojen i bänk, och då kan du både får mer effekt och bättre effektkurva, men oftast kräver det ju lite annat runt om också.
Klart att den ger ett jämnare register och ingen ryckig gång mm vad yrar du om?

Tattoo85

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2022
Hoj
Honda cbr 1000 rr -09
Fredrik på SBK one kan säkert hjälpa dig med hur luftburken ska se ut, och sälja dig ett par HRC-trattar.
Har själv en Cbr1000rr med allt detta på, om och hur burken är moddad på min vet jag ej?
Bänkad till 172hk och 111nm
Lycka till ?
Han den där Fredrik vägrade ju hjälpa mig! Han jobbade enbart med ban hojjar...ska försöka tjata av han trattar iaf om ens det går ???

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Klart att den ger ett jämnare register och ingen ryckig gång mm vad yrar du om?
Därför att en PC i sig inte gör något alls. Om du har gått på att något blir bättre av att bara skruva i en i hojen så har någon blåst dig. Den används däremot för att optimera insprut/tändning mm, lite beroende på vilken typ av PC och hoj, men då måste hojen upp i bänk, och mappen i PCn ändras.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Därför att en PC i sig inte gör något alls. Om du har gått på att något blir bättre av att bara skruva i en i hojen så har någon blåst dig. Den används däremot för att optimera insprut/tändning mm, lite beroende på vilken typ av PC och hoj, men då måste hojen upp i bänk, och mappen i PCn ändras.
- Ja, eller så tankar man helt enkelt ner en färdig mapp som någon gjort på en likadan motorcykel med samma utrustning. Inget jag valt att göra, eftersom jag ville ha min individuellt optimerad/mappad...men det är ett riktigt billigt (gratis) alternativ som oftast ökar effekten märkbart.

Tattoo85

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2022
Hoj
Honda cbr 1000 rr -09
Men snälla du ! Det är väl klart som korv spad att den lär upp i bänken..så man får en egen mapp så man slipper exempel (buggar) i original mappen. Bara så du vet har jag hållt på med motorer och mappning i snart 25 år fast bilar och snöskotrar men bra att du förtydligade dig som om jag vore 3 år , jag trodde du var på den nivån att du förstod vad jag skrivit utan att jag behövde nämna att man måste mappa om man installerar en PC för det är ju liksom en självklarhet som man inte behöver nämna!! Men vad bra att du gjorde det nu, finns ju andra som inte vet och är sugen på en PC, och bara för att nämna så är ungefär 50% av köparna på en PC inte intresserad av att trimma utan dom är bara ute efter att få en lättkörd hoj (få bort buggar) och att få bort onödig soppa förbrukning ( bränslet blir där den skall vara och gör nytta)

Tattoo85

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2022
Hoj
Honda cbr 1000 rr -09
- Ja, eller så tankar man helt enkelt ner en färdig mapp som någon gjort på en likadan motorcykel med samma utrustning. Inget jag valt att göra, eftersom jag ville ha min individuellt optimerad/mappad...men det är ett riktigt billigt (gratis) alternativ som oftast ökar effekten märkbart.
Exakt funkar å men inte helt optimalt! Är med precis på vad du menar ?så gör jag oftast på en bil motor sen fin justerar jag den ?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Men snälla du ! Det är väl klart som korv spad att den lär upp i bänken..så man får en egen mapp så man slipper exempel (buggar) i original mappen. Bara så du vet har jag hållt på med motorer och mappning i snart 25 år fast bilar och snöskotrar men bra att du förtydligade dig som om jag vore 3 år , jag trodde du var på den nivån att du förstod vad jag skrivit utan att jag behövde nämna att man måste mappa om man installerar en PC för det är ju liksom en självklarhet som man inte behöver nämna!! Men vad bra att du gjorde det nu, finns ju andra som inte vet och är sugen på en PC, och bara för att nämna så är ungefär 50% av köparna på en PC inte intresserad av att trimma utan dom är bara ute efter att få en lättkörd hoj (få bort buggar) och att få bort onödig soppa förbrukning ( bränslet blir där den skall vara och gör nytta)
- Japp, eller flytta effektkurvan upp eller ner i registret där man bäst behöver kraften.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

Du är nyreggad och din trådstart ger lite sken av att du är en fd moppetrimmare som nu skaffat hoj och ska sätta på alla grejer som finns och ger 10hk var för sig, så du får mer hästar än en MotoGP hoj. Så jag tror det är därför du möttes av en lätt fostrande ton av Hoztic.

Inget illa ment

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Inget illa ment
Mest hästkrafter när man frontar en utkörande traktor vinner! Själv försöker jag vrida vridet åt det mer vridna hållet så att man kan vrida sig förbi den vridna traktorföraren. Vrida ur 3 hästar extra på gatan är lika vridet som att polera det bruna man vrider ur sig i toalettstolen. :poop:

Hm, undras vilken sida jag varknade på i morse, baksidan? :näsblod

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...