Moddad R1-05 toppfart?!?

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jobbigt med japs hojarna att få veta den riktiga hastigheten..eftersom mätarna stämmer så dåligt..väldigt roligt när en R1 vissar 274 på mätaren o närmar sig inte,när min mille mätare vissar 250km/h :hihi
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
sir Urban skrev:
2223176 Gör det ? Mot vägbanan?

/Urban

Ja, inte så svårt att tänka sig.
I stor sett är det bara luftmotståndet som begränsar toppfarten. Friktion i kedjor osv är bara fåtal % mot luftens inverkan.
Alla hästkrafter omvandlas till en kraft som ska genom däcket ner i asfalten.
Och faktiskt, jag har sett hojar med mindre än 100hk som har börnat loss på asfalten. Förvisso på 1ans växel. Men högsta växel brukar inte vara mer än dubbelt så snabb, halva vridmomentet.

Så det är inte för inte Formula 1 bilar har vingar som trycker ner hjulen. Det är inte bara i kurvora man behöver mer fäste, även rakt fram behövs det bra fäste.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
R-1000 skrev:
2221891 Finns det nån som kan räkna ut hur fort det går i verklig fart när varvräknaren står på 13800 varv på sexan på en r1-05? i originalutförande så gör dom 290+ i verklig fart men då har jag inte i huvet hur mycket varvräknaren står på eftersom jag har tappat bort alla bikes tester med R1 :huvet
Hursom helst så är denna utrustad med pc3,sebring slipon,kattersättare,bmc filter och quickshift.
går den 290 i 13800 varv och du inte har ändrat utväxling eller däck
så går den i 290 vid 13800 varv oavsett om den har 150 eller 15000hk.

du vet inte vilket varv som 290 är mätt på?


Annars kan du räkna själv om du har info om vilka drev som sitter i växellådan

i min låda finns det först två drev 53 och 93
sen kollar vi på sexan som ser ut såhär 25, 30
och drev och kedja med såhär många kuggar 16 och 42
och ett bakhjul på 17 tum och 190/50

vid 13900rpm går då min såhär fort i sexan (den går aldrig upp till dom varven, men nu kollar vi på det)

13900 * (53/93) * (25/30) * (16/42) * 60 * (17 * 2,54 + 190*0,5*2 * 3,1415)/100000 = 294,73804577368151561699948796652

Alltså 294,7km/h
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Akta er, nya sensationella rön på Sporthoj.com, ditt bakhjul SLIRAR i höga farter :3freak

..Skulle nog behöva liite mer övertydlig info kring detta fenomen för att köpa det..
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Mats757 skrev:
2230202 Ja, inte så svårt att tänka sig.
I stor sett är det bara luftmotståndet som begränsar toppfarten. Friktion i kedjor osv är bara fåtal % mot luftens inverkan.
Alla hästkrafter omvandlas till en kraft som ska genom däcket ner i asfalten.
Och faktiskt, jag har sett hojar med mindre än 100hk som har börnat loss på asfalten. Förvisso på 1ans växel. Men högsta växel brukar inte vara mer än dubbelt så snabb, halva vridmomentet.

Så det är inte för inte Formula 1 bilar har vingar som trycker ner hjulen. Det är inte bara i kurvora man behöver mer fäste, även rakt fram behövs det bra fäste.

Vänta här nu... Du lär ha en rejäl upforce eller en ohyggligt massa effekt om du ska tappa fästet när du väl fått rull på grejerna...

Det där stämmer icke!
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Biturbo skrev:
2230233 Vänta här nu... Du lär ha en rejäl upforce eller en ohyggligt massa effekt om du ska tappa fästet när du väl fått rull på grejerna...

Det där stämmer icke!

Vad är det ni inte förstår?
Har ni aldrig kört på vinter med bil eller mc?
Gasar man för hårt släpper fästet. MEN det släpper inte helt plötsligt, det börjar med att det småslirar lite först, man känner att däcken vandrar över ytan utan att ha riktigt full kontakt. Naturligtvis blir det lika dant med högre effekter och bättre fäste också.

Ni som har lite tid över kan räkna ut hur stor drag kraft det bli i kontaktytan mellan däck och asfalt.
Utväxlingen på R1an i fråga är ju redan uträknad såg jag.

Såg en reklamfilm för Volvo Lastvagnar för ca 15 år sedan, fördelarna med tandemdrift. I en måttligt brant asfaltsbacke slirade dom drivande hjulen Ett varv på en sträcka av 50 meter. Inga bolmande rökmoln eller så men däcken som drev snurrade dock mer än dom som bara löpte med.
Precis som det är i F1, inge konstigheter alls.
 

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Köping
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Oddjob skrev:
2230213 går den 290 i 13800 varv och du inte har ändrat utväxling eller däck
så går den i 290 vid 13800 varv oavsett om den har 150 eller 15000hk.

du vet inte vilket varv som 290 är mätt på?


Annars kan du räkna själv om du har info om vilka drev som sitter i växellådan

i min låda finns det först två drev 53 och 93
sen kollar vi på sexan som ser ut såhär 25, 30
och drev och kedja med såhär många kuggar 16 och 42
och ett bakhjul på 17 tum och 190/50

vid 13900rpm går då min såhär fort i sexan (den går aldrig upp till dom varven, men nu kollar vi på det)

13900 * (53/93) * (25/30) * (16/42) * 60 * (17 * 2,54 + 190*0,5*2 * 3,1415)/100000 = 294,73804577368151561699948796652

Alltså 294,7km/h

Din formel stämmer bra, men däckets rullomkrets bör mätas. Det skiljer från olika fabrikat och även slitaget.

mvh Micke
 

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Om däcket inte slirade något skulle det betyda att däcket hade 100% fäste mot marken. Med den anläggningsytan som finns i dom höga hastigheterna så låter det inte särskilt sannolikt.
Att de drivande hjulen "slirar" mot marken konstant vid körning är ganska vedertaget. Om inte så skulle ett hjul som varken svänger, accellerar och bromsar och håller ett fordon i en konstant hastighet ha en oändlig livslängd.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top