Modelanpassade slip on utan mappning?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Att höras i rusning handlar om trafiksäkerhet men något effektmonster har jag inget större behov av = de hojar jag köper sätter med största sannolikhet inte gränsen utan det gör jag. Så finns det någon tillverkare/leverantör som säljer produkter som funkar utan annan mappning eller finns det firmor som tillverkar efter önskemål? Om alternativ två är det endast superspecial/titan och attans dyrt?

Är det kort och gott mot fysikens lagar att få ut mer muller med bibehållen avstämning/mottryck eller vad det handlar om? Alltså efterfrågar ingen brööölskorsten utan något bättre än en "ljudlös" original. Kan en bänkguru läsa ut parametrar från en originalcykel utan inkoppling av ex PCIII?

En generell förfrågan gäller alltså inte nödvändigtvis nuvarande hoj men troligtvis en modernare pjäs, säg 06 och framåt. Visst om möjligheterna skiljer sig kraftigt åt mellan radfura, v4, v-twin etc så är ju det bra om det tas upp. Skönt om man kunde slippa mappningstvång samt att förlora effekt.

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Delkevic

Tjena

Ser att du har fått dåligt med svar. Beställde just Delkevic Slipons från storbrittannien. 3000kr inkl allt. Rör, klammer, fästen, rubbet. Enligt dom behöver man inte mappa nåt, bara sätta dit. Ej heller tappa effekt, möjligen öka effekten litegrann men inga garantier. Inte skadliga för hojen heller på något sätt utan bara lite extra muller, precis som jag var ute efter. Nu är det ju vad en säljare säger men det låter precis som mina egna teorier kring slipons också. Så generellt är svaret från mig och de jag beställt mina slipons ifrån-nej, det VERKAR inte vara ett måste att mappa. Vill inte säga det med 100% men jag hittar inte några bevis på att det ska vara skadligt eller på nåt sätt förstöra nåt att byta ljuddämpare, slipons. Möjligen trumhinnor....

Från hemsidan:

No rejetting is required after fitment of Delkevic Silencers however we always recommend a Dyno session after the fitment of any replacement part to any motorcycle.

Så man kan säga att dom garderar sig lite genom att ändå rekommendera en "Dynosession"....

Last edited:

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Normalt så mappar man inte eller byter munstycken vid montering av slipon
Ett öppnare system (slipon) gör att hojen kan gå lite snålt på bensin.
Men är oftast så markant att man skiter i att mappa eller justera förgasarna för de kostar pengar.

Dock att justera justera bensintillförseln vid montering av slipon är bara bra.
Men hur hårt kör en svenson på sin maskin. För att maskinen ska ta skada så är det oftats racing som gäller

Last edited:

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Normalt så mappar man inte eller byter munstycken vid montering av slipon
Ett öppnare system (slipon) gör att hojen kan gå lite snålt på bensin.
Men är oftast så markant att man skiter i att mappa eller justera förgasarna för de kostar pengar.

Dock att justera justera bensintillförseln vid montering av slipon är bara bra.
Men hur hårt kör en svenson på sin maskin. För att maskinen ska ta skada så är det oftats racing som gäller

Ja kan nog instämma där Henrik på gasen. De är nog få "vanliga" hojåkare som pressar maskinerna till bristningsgränsen på våra svenska vägar så att ett slip on skulle kunna skada motorn. De flesta axar väl hårt och slangar ibland men det handlar sällan om några Valentino Rossi körningar till och från jobbet. Så om vi sammanfattar skulle man kunna säga att det normalt sett inte krävs någon omändring av insprut eller gas men är man osäker så kanske man ändå bör lägga in det i budgeten i alla fall. Hehe, helgardering från mig, 1 X 2 på de måltipset!

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det är utsläppsreglerna som styr hur tillverkarna "sätter upp" bränsletillförselen vid olika varvtal.
Vid det varvtalet där man mäter utsläppen, som är olika för varje motorkonfiguration radfyra, twin, osv. "magrar" tillverkarna bränslet för att få så låga utsläpp som möjligt.

Så det är inte vid fullgas som det påverkar mest att man monterar ett öppnare avgassystem, utan vid ganska normal användning.

Men jag skulle rekomendera dig att prata med någon som har en Dynobänk, han kan på ett bättre sätt förklara hur sakerna hänger ihop.

/KentW

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...