Modellspecifika fel på olika motorcyklar

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Härinne finns ju en oerhörd kompetens ang olika fel på motorcyklar. Vissa motorcyklar har modellspecifika fel som kan vara bra att vara observant på om man kör eller tänkt köpa en sådan hoj.
Ett tips jag har är att se upp med avgasportarna på Suzuki RGV 250, de kan gå sönder och kollidera med kolven.
Vilka modellspecifika fel känner du till på olika motorcyklar?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Triumph Speed Triple -06. Efter 6000 mil gick ena kulan i kulleden på växellänkaget av pga utmattning. Lagades genom att använda en M6 insex skruv där jag gjort huvudet ungefär runt.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Pinnbultarna i avgasporten på RD350 YPVS är väldigt svaga. Dra inte för hårt då det är en del jobb att få ur dom om de går av. Packboxarna till YPVS:et är även en svag punkt på dessa. Bytte mina 2 ggr på fyra år. Som tur är så är de inte så dyra.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nedre ramröret vid stödet på GSX1100EF från 1984 och framåt har en tendens att spricka precis i framkant av stödets infästning. Har det pågått länge nog kan ramröret gå av helt. :)
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Kamkedjesträckaren på Suzuki GSXR 750 årsm. 1996-97 Har en tendens att ge upp utan direkt förvarning, med resultatet att kedjan kuggar över och/eller går av. Det senare med dyra konsekvenser.:gnissla

Men sträckaren borde vara bytt på de flesta maskiner idag.:)
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Styrlager på FZR 1000 -87 (Om nu nån kör en liknande relik)

Den vill gärna upp på hjulet men den gillar nog inte att komma ner...

Om vi håler oss till samma modell så är det: Koppling, vevstakslager, 2:ans växel o.s.v. Whisky är gott.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Cylinderfotspackning på Suzuki DR650SE.
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
medbringaren mellan låda och generator på RF900R är klent konstruerad.
Skapligt lätt att byta och kostar inte massor men det är trist att stå långt bort i stan utan laddning :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
RF 900 gummi-medbringaren mellan växellådan till Generator brukar ge sig vid 3000 mil, bökigt, trångt o mycket jobb för att riva.

Såg en till som nämt detta..men jag tyckte det var ett aber-jobb..förmodligen med för att jag fick riva igen då det inte blev bra:huvet Det var kopparbrickan från den långa bulten som hade ramlat av vid monteringen..så det blev oljeläckage.:brinnerup
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Honda CB400N: Bakhjulsnavet glappar upp i (vad jag tror är)
lagerlägena med tiden. För klent nav för 43 vilda hästar! :D

/E
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Startrelät på Aprilia RSV, 98-03 tenderar att ge sig då det är aningens för klent för att klara av startströmmen. Bytes med fördel mot relä från Yamaha med art.nr. 4kd-81-940-00. Passar rakt av, utan mod.

(Osäker på hur det är med senare årsmodeller, men tror det ska vara bättre på gen2.)
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Topplock och därtill hörande packning på Kawasaki zx9r , 1994-96 (97:eek:r verkar klara sig bättre) Sprickor i topplock och topplockspackningar som inte håller.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
R1 07-08

Yamaha R1 07-08
Får ibland låg tomgång och motorn kan dö vid nedväxling inför kurva eller stopp. Lååång tråd om det finns på R1-forum.com, det är en justeringssak och åtgärdas av återförsäljare annars finns instruktion på lösning på sid 17.

På tidiga -07 kan linserna till halvljusen spricka pga hårda tätningar, byttes på garantin.

Vajrarna till EXUP-ventilen kan nötas sönder men brukar gå länge innan de är helt av.

För övrigt en väldigt felfri hoj, har inte ens behövt byta batteri efter 6900mil :tummenupp
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
2001-2002 Bandit 1200. Hög oljeförbrukning beroende på felaktiga kolvar. Service Bulletin GS/GSX/GSXR-R NO. 127 1/29/2003
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
FZ1 Gen II (2006-2011) : fel på bensinmätare. Man får byta helapumpenheten, kostar ca 5000 ink. jobb. Jag fick det bytt på "extended warranty"
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top