Modernisering av ZX12R

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Annan vinkel och en bild på fästet jag monterade dit nu. "Exhaust hanger" så man får bort bakre fotpinnarna. Från RG design. Fördelen är att den är svart i precis samma halvmatta svarta färg som ramen och med design som följer ramens så det var skitbra!

Funderar på hur jag kortar pipan, sitter nitad i änden...borrar man ur eller hur gör man? Svara gärna om du vet!

Jag lämnade in min dämpare till en MC verkstad som kapade blåset. Gick på 800:-. Stor skillnad i ljud. Bästa investeringen jag gjort.
Skit i att köpa ny ljuddämpare om man vill ha fräckare ljud. Räcker med att kapa, typ 1/4-1/3 del.
Tar nog inte mer än 1 timme att göra.

Finns instruktioner på nätet hur man gör.
Lycka till

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Annan vinkel och en bild på fästet jag monterade dit nu. "Exhaust hanger" så man får bort bakre fotpinnarna. Från RG design. Fördelen är att den är svart i precis samma halvmatta svarta färg som ramen och med design som följer ramens så det var skitbra!

Funderar på hur jag kortar pipan, sitter nitad i änden...borrar man ur eller hur gör man? Svara gärna om du vet!

Egentligen otroligt enkelt att korta pipan:) Bara att borra ur nitarna, kapa pipan och montera (nita) prylarna på plats igen, färdigt:) Men noggrannhet är viktigt för slutresultatet.

Men jag tror att du skall undvika alla såna ingrepp och överlåta det beslutet till nya ägaren. Sen har jag bara en anmärkning till och det är att du värmde bort originaldekaler (typ bensin mm.):gnissla Dumt att göra på en sån fin originalhoj och kan ha ett värde för nästa ägare?

För övrigt så ser den superfräsch ut:tummenupp Stor framskärm sitter på alla högfartsmissiler såsom Hayabusa, ZZR1400 mm:tungan Fyller en funktion.

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Denna tråden är nog den "säljesannonstråd" som fått ligga kvar längst tid.

Hmmm. Sporthoj gör som de vill...men jag har inte den intentionen. majoriteten läser inte SH. Dessutom så säljer jag bara om jag får de pengarna, annars blir den kvar och jag fortsätter bygga...har idag beställt grejer, nya kopplings o bromsgrepp i guldeloxerat och nya handtag i metall, räffalde i svart och guldeloxerat...och har jag kvar hojen i Februari ska jag beställa nya fälgar också...så den kommer att byggas vidare på.

Om det stör, så ta bort inlägg som har med ev. försäljning att göra och jag har varken signatur att den säljes eller länk till annons...

PS. Sedan är tråden något äldre än annonsen...den lades ut igår... .DS

Egentligen otroligt enkelt att korta pipan:) Bara att borra ur nitarna, kapa pipan och montera (nita) prylarna på plats igen, färdigt:) Men noggrannhet är viktigt för slutresultatet.

Men jag tror att du skall undvika alla såna ingrepp och överlåta det beslutet till nya ägaren. Sen har jag bara en anmärkning till och det är att du värmde bort originaldekaler (typ bensin mm.):gnissla Dumt att göra på en sån fin originalhoj och kan ha ett värde för nästa ägare?

För övrigt så ser den superfräsch ut:tummenupp Stor framskärm sitter på alla högfartsmissiler såsom Hayabusa, ZZR1400 mm:tungan Fyller en funktion.

Tack för ditt inlägg.

Nja, jag har itne som prio att sälja så jag kapar nog faktiskt själv. Och dekalerna, du har säkert rätt att känslan av originalhoj är starkare med dekalerna, men jag gör hojen som jag vill ha den och vill då ingen köpa den, så får jag leva med den...och jag kan offra mig ;)

Ja, då ska projekt kapa burken inledas imorgon!!! Tack!

Last edited:

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Spännande! Även jag har en kolfiberdämpare som är en smula stor. Återkom gärna med lite information om kapningen av din dämpare.:tummenupp

rfb

Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Gjorde en skitsnabb PS med kortare burk...hmmm...ser rätt mycket fetare ut...eller? Kortare? Längre?

Bifogat

• kort.jpg
    kort.jpg
    171.1 KB · Visningar: 153

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Ser bra ut tycker jag. En såpass stor hoj kan leva med en dämpare i den storleken.

Här är en bild på min...

Bifogat

• 4592981958_b01d53b1a0_o.jpg
    4592981958_b01d53b1a0_o.jpg
    82.9 KB · Visningar: 145

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
På min SF så är sliponet 25cm och det låter för j-a högt. På en av mina andra ZX9R så är den 40cm och det är perfekt.

Smagatusk

Guest
Om du kapar ducten det allra minsta försvinner "luffar turbo" effekten helt.
Och en zx12:a utan effekten är väl rätt pointless lr?

Luffarturbon gör ju bara 10 häst i höga farter, som du alldeles säkert vet. Och dem kanske man kan skita i om man får en snyggare front.

De är ju inte så att du bara har 80 hästar kvar om du karvar lite i airducten.

rfb

Gick med
22 May 2006
Hoj
Ser bra ut tycker jag. En såpass stor hoj kan leva med en dämpare i den storleken.

Här är en bild på min...

Grönt är alltid grönt. Snygg hoj! :tummenupp

rfb

Gick med
22 May 2006
Hoj
Tog en ny bild på fikarasten idag :)

Bifogat

• f1.jpg
    f1.jpg
    94.2 KB · Visningar: 124
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...