Modernum Cyklon 1700 Kupevärmare "fråga om Ampere"

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Jag är värdelös på EL saker, men går det räkna ut eller på något sätt ta reda på snabbt hur många Ampere denna tar. JAg har en slangvärmare som värmer upp "motorn" & har tänkt köpa denna kupevärmare.

Vad jag undrar över är hur "stor" säkring som behövs för att kunna driva dessa saker
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Du ger inte så mycket info men om vi antar att den är på 1700 W max och går på 220 V så drar den ungefär 7,7 A.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
P = U*I

Alltså effekten / spänningen så får du strömmen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sisådär 7A om den verkligen är på 1700W

Det + slangvärmaren säger mig att en 10A trög bör hålla.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
1700/240 ger 7.1 A ca.
en klassisk motorvärmare av slangtyp till mellanklasskärra ligger på 500W
500/240 ger ca 2.1A

Så en klassisk 10 amp lär vara en bra idé.

Kostar att ligga på hetsidan :D

edit: men fan, här finns ju en och annan gnistis.
:brinnerup
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jävla idioti nuförtiden med "själreglerande PTC element" som själva reglerar ner effekten när luften blir varm.

Spelar ingen roll, den knäcker säkringen direkt, innan luften har blivit varm och elementen har justerat ner effekten.

Man måste ha flera valbara effektlägen, som någotsånär motsvarar 6A och 10A stolpe.

Eller så svarvar man en egen propp i mässing!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jävla idioti nuförtiden med "själreglerande PTC element" som själva reglerar ner effekten när luften blir varm.

Spelar ingen roll, den knäcker säkringen direkt, innan luften har blivit varm och elementen har justerat ner effekten.

Man måste ha flera valbara effektlägen, som någotsånär motsvarar 6A och 10A stolpe.

Eller så svarvar man en egen propp i mässing!

Jag är mer glad för min "Vedbastu Terrmo Topp". Funkar utan stolpe :tungan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är mer glad för min "Vedbastu Terrmo Topp". Funkar utan stolpe :tungan

Jo, men jag är sån där miljömupp vettu, jag föredrar vindkraftsel från stolpe framför att elda fossila bränslen under huven för att hålla bilen varm.

Problemet är bara att dom envisas med att stänga ner vindkraftverken när det blir kallt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jo, men jag är sån där miljömupp vettu, jag föredrar vindkraftsel från stolpe framför att elda fossila bränslen under huven för att hålla bilen varm.

Problemet är bara att dom envisas med att stänga ner vindkraftverken när det blir kallt.

Rädda en kungsörn, fäll ett vindkraftverk. Det hade varit miljömuppigt
:wannabe :D
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
tror mellan tummen och pekfingret att man tar ampere säkringen oftast tio ampere *240 volt alltså kan du belasta en sån säkring max 2400 watt innan den löser ut,fast jag tror automatsäkringar löser ut lite lättare men borde funka med 10 ampere säkring till den fläkten om du inte har nåt mer inkopplat.
hoppas jag fick det där rätt nu,är ingen elektriker men så har jag fått förklarat för mig.:)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
tror mellan tummen och pekfingret att man tar ampere säkringen oftast tio ampere *240 volt alltså kan du belasta en sån säkring max 2400 watt innan den löser ut,fast jag tror automatsäkringar löser ut lite lättare men borde funka med 10 ampere säkring till den fläkten om du inte har nåt mer inkopplat.
hoppas jag fick det där rätt nu,är ingen elektriker men så har jag fått förklarat för mig.:)

Ja. Automatsäkringar är generellt ganska snabba på att lösa ut men det finns olika snabba sådana också.
en trög 10A säkring skall tydligen lösa ut efter 30 minuter med 20A ström fick jag höra på tekniklektionen på högstadiet. Gissar att det hänger ihop med att en 10A säkring är till för att använda där man vill kunna ta ut 10A ström och om man lade strömmen för att den löser ut lägre (säg vid 10A) så skulle man ju få springa och byta propparna hela tiden.
En automatsäkring väntar inte lika länge med att lösa ut. Men dom är ju å andra sidan lite lättare. Man bara flippar tilbaka brytaren så är den igång igen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tröga säkringar har man för att en maskin med en stor elmotor som belastar 10A kanske tar bortemot 30A i startögonblicket.

Har man en 6A säkring utomhus i motorvärmarstolpen så kan man kalla dagar kräma på med mer än vad säkringen ska klara, då den hela tiden kyls av luften.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top