Modifiera "db-killern" (sänka ljudnivån)

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
fick hem mitt akrapovic carbon till min yamaha mt-07a igår och hängde på det.
systemet är ett enda långt rör, det finns asså inte en ända sak i vägen som kan tänkas sänka ljudnivån. vad ljuddämparen då gör vet ja inte :p

det låter HÖGT SOM FAN. så min tanke var att ta ur den så kallade db-killern, vilket är ett litet rör i slutet av ljuddämparen. och sen svetsa på flärpar som kanske absorberar lite ljud. det kan väl ändå inte vara skadligt med lite ökat motstånd? menar orginal systemet låter ju som en symaskin.

är ju lite smått orolig att polisen inte gillar mitt ljud. någon som vet vad dom säger om HD åkarna med raka rör?`för det är precis så mitt låter :)

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Det här var nog första gången jag sett någon köpa ett eftermarknadsavgasrör och klaga på det att är för högt :D

Kan man kanske komplettera med ljuddämparull(?) på något sätt?

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Köpte du det begagnat eller nytt? Säker på att du har DB-killers i den?

Med DB killers i på Akrapovic systemet till MT07 så låter den inte för mycket, nästan lite för lite. Med DB-killers ute så låter den extremt högt. Många modifierar för att hitta något gyllene mellanläge. Dvs borrar upp DB-killers lite.

Finns hur mycket info som helst i den här tråden:
http://www.motorcycle-talk.net/foru...ns/26-mt-07-exhaust-sound-essential-mods.html

Och denna om med/utan DB-killers:
http://www.motorcycle-talk.net/forum/mt-07-fz-07-modifications/369-removing-akrapovic-db-killer.html

EDIT: Såg nu att du hade något nytt Carbon system, har ej haft något med denna att göra utan det var Titanium. Det är alltså denna du har eller?
Akrapovic_S-Y7R2-AFC_MT-07_Exhaust_Scarico_Pot_Auspuff.jpg

Last edited:

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Köpte du det begagnat eller nytt? Säker på att du har DB-killers i den?

Med DB killers i på Akrapovic systemet till MT07 så låter den inte för mycket, nästan lite för lite. Med DB-killers ute så låter den extremt högt. Många modifierar för att hitta något gyllene mellanläge. Dvs borrar upp DB-killers lite.

Finns hur mycket info som helst i den här tråden:
http://www.motorcycle-talk.net/foru...ns/26-mt-07-exhaust-sound-essential-mods.html

Och denna om med/utan DB-killers:
http://www.motorcycle-talk.net/forum/mt-07-fz-07-modifications/369-removing-akrapovic-db-killer.html

EDIT: Såg nu att du hade något nytt Carbon system, har ej haft något med denna att göra utan det var Titanium. Det är alltså denna du har eller?
View attachment 420878

aa exakt, titan måste moddas så det låter för lite. jag köpte mitt helt nytt, och ja db-killern sitter i. men hur den kan kallas db-killer fattar ja inte. det är bara ett kort rör som kan tas ur.

såg att det finns universal insattser att köpa, ska kolla diametern på min db killer. kanske går att sätta i en sådan.

det är på gränsen till att ja måste ha hörselproppar i när ja glider runt :p ja skiter egentligen i att det låter men har ingen större lust att få böter + ombesiktning gång på gång. får ja bara ner ljudet en aning så är ja nöjd.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Första halvan med DB-killer i, andra halvan med DB-killer bortplockad.

Låter ju gött :tuttar

tyvär så säger youtube videos inget om det verkliga ljudet. tomgångsljudet mullrar riktigt gött. men under acceleration så smattrar det galet högt :D

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Det här var nog första gången jag sett någon köpa ett eftermarknadsavgasrör och klaga på det att är för högt :D

Kan man kanske komplettera med ljuddämparull(?) på något sätt?
Jag har köpt två hojar med slipon, skaffade db-killers till båda för att sänka ljudet :rofl
Db-killer va de första jag köpte till den senaste hojen... :dummer

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
tror att orginal db-killern är ganska kort så vad tror ni om att förlänga den med någon av dessa?
http://www.lellesmcdelar.se/avgassystem-1371/ljuddamparinsats_universal-B1111
http://www.lellesmcdelar.se/avgassystem-389/innerror_till_ljuddampare-B742

alternativ två behöver väl typ glasull/stålull runt om sig antar jag, alternativt buckla till den lite för att tvinga avgaserna att ta en liten omväg.
punktsvettsar ja dom och provkör så är ju ingen skada skedd ifall det inte ger resultat.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
gjorde ett desperat försök igår att tillverka en egen insats av nätgaller typ hönsnät fast fyrkantigt och hårdare samt ljuddämparull (glasfibermatta). det funkade i 10 min sen blåste jag ur en del av ullen så nu låter den lika mycket som innan, men innan det blåstes ur så fick jag ner det dova mullret till en okej nivå.
det smattrade såklart rejält vid gaspådrag, men låg jag på rätt varv dvs runt 3.5k RPM så tror ja inte att polisen skulle notera min framfart.

har beställt en universalinsats iaf, kanske gör ett till försök ikväll med nät och ull :)

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Hörs man så syns man, köp en bättre hjälm eller sänk volymen på hörselapparaten :yoparty

haha ja det är så sant så, men som det är nu så måste jag leda ut hojen ifrån gården där ja bor pga ljudnivån.
egentligen så får ja inte förvara hojen där jag har den, det är ju ett barnvagnsrum som står helt tomt. men hyresvärden är idiot och vill ha bort den...... och på vägen som går in på gården är det bil och mc förbud.

så för att slippa att hyresvärden forslar bort min hoj så måste ja va lite smidig iaf. men det skulle ju va skönt att kunna starta hojen på gården åtminstone på eftermiddagarna/helgerna utan att grannarna blir heltokiga. sen att pensionärerna slipper få hjärtstillestånd och ungarna springer ut i vägen när ja gasar på är ju kanske ett plus också.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Vad är fördelarna med att byta avgassystem tycker du def?

att det ska låta mer så klart, men att man vill låta mer betyder ju inte att man vill låta högst i sverige. man måste ju hålla sig inom rimliga gränser. skulle va kul att mäta db men apparna till smartphone lär ju inte stämma så bra.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Tycker acra har lyckats me dämparen te husa 650 iaf. Puttrar man så hörs man men vrider man på rullen så smäller de rätt bra :crash...

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
orginalljudet kan jämföras med en symaskin, och då överdriver ja inte..... du hör inte motorn om man kör normalt och inte tokvarvar.

Det gillar dina grannar och din hyresvärd. Du är ju som en ambassadör för hojåkare. :tummenupp
Men du får alltså inte ligga om den låter som en symaskin? :tuttar :hihi

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Det gillar dina grannar och din hyresvärd. Du är ju som en ambassadör för hojåkare. :tummenupp
Men du får alltså inte ligga om den låter som en symaskin? :tuttar :hihi

haha ligga blire mycket mer av om jag gör mig av med dödsmaskinen tro mig :p

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Köp en större ljuddämpare ... blir oftast inget gott resultat när man pluggar avgashålet.

skaffa en längre ljuddämpare så är problemet löst.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Jag kör med ett racefit growler som väsnas en hel del, eftersom jag är så lat orkar jag inte byta system när jag besiktar. Jag trycker sonika in ett par diskbollar i metall som jag förankrar i db-killern med ståltråd (borra ett litet hål i killern längst in). Jag får in 3 bollar och det låter mindre än orginal. Kan vara värt att testa men ta inte 3 st för då låter den som en jävla symaskin.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...