Modifiera "db-killern" (sänka ljudnivån)

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Jag kör med ett racefit growler som väsnas en hel del, eftersom jag är så lat orkar jag inte byta system när jag besiktar. Jag trycker sonika in ett par diskbollar i metall som jag förankrar i db-killern med ståltråd (borra ett litet hål i killern längst in). Jag får in 3 bollar och det låter mindre än orginal. Kan vara värt att testa men ta inte 3 st för då låter den som en jävla symaskin.

har läst en del om diskbollar, är det vanligt stålull som man gnuggar bort skit i köket med lr?

gjorde ett nytt försök igår, nu vart den hemmabyggda insatsen längre och ja packade in brutalt mycket mer glasfibermatta och spände det rejält med ståltråd innan ja mosade in det i ljuddämparen igen. vart rätt bra resultat, samma som försök nr ett fast det sitter iaf kvar efter 30 min körning vs 5-10 min. vill dock ha ner ljudet en aning till inte mycke bara lite :) beställde ju en universal insats så de blir nog att prova den nästa vecka.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
tror att glasfibermattan är ur nu, så jag funderar på det där med diskbollar. är det dessa ni menar? http://www.kontorsmagasinet.se/stalboll-rostfri-p-868484.html

väntar på universalinsatsen ifrål lelles, den bör komma i morgon. men kanske måste ha något mer i.

hmm ska du åka runt med en igenkorkad ljuddämpare ?? hur nyttigt kan detta vara? Prestanda ? jag vet iallafall att när jag sätter i min DB-killer tappar jag enormt mycket effekt, möget wheelar inte ens på 3:an längre. :smasha

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
hmm ska du åka runt med en igenkorkad ljuddämpare ?? hur nyttigt kan detta vara? Prestanda ? jag vet iallafall att när jag sätter i min DB-killer tappar jag enormt mycket effekt, möget wheelar inte ens på 3:an längre. :smasha

haha ne ja ska inte korka igen hela, ja ska sätta i universal insatsen som kom igår. sen kommer jag att kapa av bit för bit tills jag är nöjd med ljudet, och ifall det inte hjälper med bara insatsen så tänkte jag ev stoppa i någon diskboll. men vad ja förstått så brinner/slits diskbollarna sönder och försvinner ganska snart. så det kanske blir mer glasfibermatta isåfall. målet är ju att ligga precis på den lagliga gränsen så att jag slipper böter och ombesiktning, samt att slippa huvudvärk. landsvägskörning funkar klockrent men stadskörning i 30-60 km/h med hus och bilar som ljudet studsar tillbaka ifrån så är det nästan jobbigt för mig som kör. och då tycker jag synd om dom som bor på vägen till mitt jobb. lite respekt måste man iaf visa.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Tror det kan fungera bra med universal insatsen så du slipper trycka in diskbollar och glasfibermattor :tummenupp Har ett kort coolfiber akra, den gick från riktigt högljudd :död till helt ok ljudnivå med en sån insats i.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Tror det kan fungera bra med universal insatsen så du slipper trycka in diskbollar och glasfibermattor :tummenupp Har ett kort coolfiber akra, den gick från riktigt högljudd :död till helt ok ljudnivå med en sån insats i.

okej vad skönt att höra :) ska ut till farsan och svetsa på torsdag tänkte jag.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
samt att slippa huvudvärk. landsvägskörning funkar klockrent men stadskörning i 30-60 km/h med hus och bilar som ljudet studsar tillbaka ifrån så är det nästan jobbigt för mig som kör.

https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/horselskydd/horselproppar/horselproppar-906089/

Med detta blir till och med körningen med min Duke behaglig, och den låter mkt kan jag lova.
Och framförallt slipper man det jävla vindbruset! Det är värre än avgasljudet enligt mig. Mer lömskt också.

Det är lite bök att stoppa i och ur, men tro mig har man väl testat en gång vill man inte vara utan.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
så här gjorde jag
Bildar en massa kors inuti

Bifogat

• 10357516_10153838425314966_517654842174116891_n.jpg
    10357516_10153838425314966_517654842174116891_n.jpg
    94 KB · Visningar: 73

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
så här gjorde jag
Bildar en massa kors inuti

stor skillnad? min db killer är typ lika lång, och nu när glasfibermattan har blåst ur så är det ett rör av liknande hönsnät som förlänger db killern med typ 60-70% av sin längd. det hjälper inte ett smack, men det kanske måste sitta i själva röret. min db killer ser ut som dina fast rak och helt utan hål.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
stor skillnad? min db killer är typ lika lång, och nu när glasfibermattan har blåst ur så är det ett rör av liknande hönsnät som förlänger db killern med typ 60-70% av sin längd. det hjälper inte ett smack, men det kanske måste sitta i själva röret. min db killer ser ut som dina fast rak och helt utan hål.
Det bästa är att klä om dem Men självklart.. all som är i vägen för ljudet sänker ljudet

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/horselskydd/horselproppar/horselproppar-906089/

Med detta blir till och med körningen med min Duke behaglig, och den låter mkt kan jag lova.
Och framförallt slipper man det jävla vindbruset! Det är värre än avgasljudet enligt mig. Mer lömskt också.

Det är lite bök att stoppa i och ur, men tro mig har man väl testat en gång vill man inte vara utan.

Va, vad sa du :va Nä jag kör också alltid med proppar, måste ju vara rädd om den lilla hörseln man har kvar som ålderman :Bugar

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Kör också med proppar, vindljudet pajjar hörseln. Min låter rätt mycket men folk glor inte och verkar inte ta illa vid sig, men så har man ju en skönt mullrande twin också :p

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
fick på insatsen igår. fick kapa av inner röret på db killern 5-6 cm för att få plats med hela insatsen som är 20 cm. och det vart en rejäl skillnad på ljudet. glider ja bara runt på vettiga rpm så låter det helt okej, folk hör att jag kmr och jag slipper få ont i huvudet. vrider man på gasen så smattrar det lika gött som innan fast lite tystare. ska köra ett par veckor o se om ja vill ha mer ljud, isåfall så är det ju bara o kapa insatsen en aning.

bra ide att använda öronproppar pga vindbruset faktiskt. var ute o köra i 2 timmar igår och de vart riktigt jobbigt med bruset, så de blir o packa ner ett par pluggar till nästa åktur.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...