Modifiera ljuddämpare, behålla effekten?

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Det här är den senaste "kreationen"/modifieringen jag genomförde;

IMG_1534.jpg
Köpte ett perforerat rör med 3 mm hål, ytterdiameter 44,5 mm och innerdiameter 42 mm.
Tänkte att det var perfekt att trä på dB-killer-röret, men det håller 42,5 mm... och jag blev därför tvungen att slitsa ett par cm och sedan slå på röret.


IMG_1533.jpg
Främre änden plattade jag till och drog i 2 M6-skruvar med mutter. Tanken med tillplattningen är att avgaserna lite mer "tvingas" utåt sidorna och absorberas av det stora perforerade röret (som är original) och stoppningen, därefter in genom hålen i röret och sedan ut.

Så här blev resultatet av modifieringen.

IMG_1532.jpg
Själva ljud-resultatet vid tomgång och körning var inte SÅ imponerande, tyvärr. Visst sänktes ljudnivån en aning, fast knappt så att jag kunde höra skillnaden. VId körning märkte jag inte heller någon direkt skillnad mot innan, utan det perforerade röret.

/H
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kul med folk som testar sig fram.

Jag skulle dock rekommendera tillbaka till läroböckerna och läsa på om ljud och dess dämpning. Själva grundproblemet är att hål-rakt-igenom-dämpare är påtagligt dåliga på att absorbera ljud i den delen av ljudspektrat där stora delar av motorljudet ligger. De absorberar diskantdelen av ljudet och då får man ett mörkt och häftigt ljud. Problemet är att även om du dämpar bort mer diskantljud med en dBkiller så låter cykeln jättemycket för öronen.

Skall man verkligen få ner ljudet så är det inte dB-killers i små ljuddämpare som är lösningen utan större dämpare
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vad vill du uppnå med eftermarkandssystem ?
Det är svårt att få allt..... låg vikt, smäckra ljudämpare, bra flöde osv samt låg ljudnivå .

för att få ned ljudet krävs det mycket massa och volym samt lite akustiska finess. :Bugar
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Kul med folk som testar sig fram.

Jag skulle dock rekommendera tillbaka till läroböckerna och läsa på om ljud och dess dämpning. Själva grundproblemet är att hål-rakt-igenom-dämpare är påtagligt dåliga på att absorbera ljud i den delen av ljudspektrat där stora delar av motorljudet ligger. De absorberar diskantdelen av ljudet och då får man ett mörkt och häftigt ljud. Problemet är att även om du dämpar bort mer diskantljud med en dBkiller så låter cykeln jättemycket för öronen.

Skall man verkligen få ner ljudet så är det inte dB-killers i små ljuddämpare som är lösningen utan större dämpare
-

Tack för informationen Boris.
Jo, jag har börjat inse att det här med små ljuddämpare inte dämpar det dova ljudet särskilt bra. Det finns väl en anledning till att nya hojar har groteskt stora ljuddämpare.

Det senaste jag provat är att linda en ljuddämparmatta runt det perforerade röret, dock med öppen främre ände i det perforerade röret. Har endast kört ett par km och stoppningen dämpat väl ljudet något, särskilt på tomgång. Ska provköra ordentligt imorrn.

/H
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Vad vill du uppnå med eftermarkandssystem ?
Det är svårt att få allt..... låg vikt, smäckra ljudämpare, bra flöde osv samt låg ljudnivå .

för att få ned ljudet krävs det mycket massa och volym samt lite akustiska finess. :Bugar
-

Anledningen till mina modifieringar är att jag vill få motorn att gå bättre på låga varv, samt ha lättare och snyggare ljuddämpare än originalen.

Ja, jo det är ju enkelt att konstatera sådana fakta efter de modifieringar som jag gjort och info. som andra kommit med i tråden ;-)

/H
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
-

Anledningen till mina modifieringar är att jag vill få motorn att gå bättre på låga varv, samt ha lättare och snyggare ljuddämpare än originalen.

Ja, jo det är ju enkelt att konstatera sådana fakta efter de modifieringar som jag gjort och info. som andra kommit med i tråden ;-)

/H

Jag tror att du får gå åt andra hållet om du vill att den skall gå bättre på låga varv, dvs strypa avgassystemet.

(Jag har en duke 640 som det är korsdrag i- Den är uppöppnad både i luftburken och avgassystemet , större förgasare portad osv, Den går som satan om man varvar lite men som bajs under 3000 varv)

En motorkonfiguration är alltid en kompromiss:fakta
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Uppdatering

Inte ofta jag tvingas säga det, men "jag gav upp"! Fick ingen ordning på (o)ljudet och lyckades på ett m i r a k u l ö s t sätt sälja the Dominator´s. Utomlands.

Nu monterat original ljuddämpare och allt annat som jag tidigare demonterat (SAS, Lambda etc) och lagt tillbaka originalmappen. Motorn fungerar som tidigare, dvs. lite ryckig på låga varvtal men drar alldeles tillräckligt på högre varv. Särskilt nu med 44 t bakdrev :)

/H
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top