Modifiera power valve och höja crossen.

Speedbooster

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600
Tjena.

Ska köpa en 47,5mm Wiseco kolv till min Suzuki RM80- 94, dock står det:

Note: Power Valve Must Be Modified for.030 & Larger

Vad jag förstått så måste man ändra avgas valves:en som sitter i motorn, men hur vet jag inte så jag söker någon som kan förklara hur man gör?
Och så, hur höjer man crossen? Håller "Crossmopedernas" höjningsatser till bakdämpen?

Samt, någon som vet hur säker och bra sidan www.bikebandit.com är?
Tänkte beställa delar därifrån för att renovera.

Tack på förhand.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Varför skall du ha öd kolv till din cykel?
De rörliga avgasportarna måste fräsas av lite för att kolven inte skall slå i dem.

Har du redan 19/16 hjul så finns där inget mer att göra förutom att skjuta bak hjulet i svingen och höja gaffelbenen i kronan. Att höjda dem ytterligare i chassiet är inte ett alternativ utan har man lång förare så är det bara att flytta förarmiljön. Höga sadlar, sänkta fotpinnar och höjda styren var vardagsmat för mig när jag tävlade i ungdomscross i slutet av 90-talet...

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Gissningsvis så sitter powervalven nära kolven, och när du borrar kommer powervalven att åka in i kolven om du inte modifierar powervalven.

Speedbooster

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600
Tack för tipsen ang höjningen.

Ang kolven så förmodar jag att öd betyder överdimension och nej jag ska inte borra upp cylindern utan ersätta den med orginal kolven på 47.5mm. Dock tänker jag mig inte att fräsning ska utföras då det att dem skall ökas.
Behöver en förklaring till hur man gör det, helst inga gissningar. Någon erfaren som använt Wiseco kolvar? Vad jag har sett står det samma på de flesta, iaf 47.5-49mm kolvar..

Tack på förhand.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tack för tipsen ang höjningen.

Ang kolven så förmodar jag att öd betyder överdimension och nej jag ska inte borra upp cylindern utan ersätta den med orginal kolven på 47.5mm. Dock tänker jag mig inte att fräsning ska utföras då det att dem skall ökas.
Behöver en förklaring till hur man gör det, helst inga gissningar. Någon erfaren som använt Wiseco kolvar? Vad jag har sett står det samma på de flesta, iaf 47.5-49mm kolvar..

Tack på förhand.

Då tittar du nog på fel kolv. Wiseco standardkolvar passar rakt i utan modifikation.

Speedbooster

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Kolla vad det är för storlek på kolven som sitter i sen köper du en likadan och det ska inte göra några modifieringar på avgas porten utan det är bara slänga i den och köra..

Ang höja/sänka hojen finns det inget du kan göra tyvär skjuta bak bakhjulet i svingen eller höja/sänka gaffelbenen resulterar i att du får helt andra kör egenskaper på din hoj som kanske inte alls passar din körstil eller typ av bana.
Är hojen för liten så är det väl dags att byta upp sig?

Speedbooster

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600
Kolla vad det är för storlek på kolven som sitter i sen köper du en likadan och det ska inte göra några modifieringar på avgas porten utan det är bara slänga i den och köra..

Ang höja/sänka hojen finns det inget du kan göra tyvär skjuta bak bakhjulet i svingen eller höja/sänka gaffelbenen resulterar i att du får helt andra kör egenskaper på din hoj som kanske inte alls passar din körstil eller typ av bana.
Är hojen för liten så är det väl dags att byta upp sig?

Okej tack för svaren!

Jo självklart skulle jag egentligen haft en 250cc eller så, dock kör jag inte bana och jag hade inte tänkt göra mycket annat än att leka runt på nått avstängt område o köra lite på bakan o stunta och så.. Känns som man har ganska mycket kontroll ändå över en 80cc eftersom dom inte är så stora.
Hursomhelst, tack för svaren!

En sista fundering, nån som kan rekommendera sidan www.bikebandit.com ?
Tycker den verkar seriös men om någon har handlat där så kan ni ju slänga en kommentar om den:tummenupp

MVH

Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Okej tack för svaren!

Jo självklart skulle jag egentligen haft en 250cc eller så, dock kör jag inte bana och jag hade inte tänkt göra mycket annat än att leka runt på nått avstängt område o köra lite på bakan o stunta och så.. Känns som man har ganska mycket kontroll ändå över en 80cc eftersom dom inte är så stora.
Hursomhelst, tack för svaren!

En sista fundering, nån som kan rekommendera sidan www.bikebandit.com ?
Tycker den verkar seriös men om någon har handlat där så kan ni ju slänga en kommentar om den:tummenupp

MVH

Aha okok men då borde du ju byta till nåt annat ist för en cross om det är stunta du ska göra, helt värdelöst att stunta på en 80cc cross hehe
Men men det ju upp till dig vad du vill köra på för hoj.

Ang sidan så vet jag inget om den men personligen tycker jag det var en riktig skit sida och skulle aldrig köpa når därifrån,, Men det är vad jag tycker och har aldrig handlat där som sagt.

Lycka till!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...