Modifieringar XT660 X/R

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Släpade hem Biltemas stora MC-lyft igår. Usch vad stor, tung samt dyr (i Biltema-mått mätt) den var.
82-414_l.jpg

Halkar in på Julas hemsida och ser att deras enduro-lyft tar ju 180 kg! :3freak
326009.jpg

Någon som använt Julas? En XT väger in på 181 kg våt. Med annat avgassystem, samt användning i kombination med bakre depåstöd, så har man ju ett par kilos marginal. Tips och erfarenheter på vettig MC-lyft som tar +180 kg?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Skulle inte använda de ifrån jula. Hade den till min KTM LC4 & benen böjde sig. Hellre en crossdepå stöd med platta fötter än den ifrån jula men vågar inte förlita mig på den cross stödet jag har nu. Låter den inte stå upplyft över en natt det litar jag inte på.

Zeeta

Medlem
Gick med
6 Feb 2012
Hoj
Yamaha XT660R -05 (Såld), Kawasaki ER-6N -12 (Såld), Husaberg FE450 -12, Kawasaki Z800 PE -13
Gjorde så här själv när jag bytte däck i höstas

Centralstödet och en enklare garagedomkraft för bil, hur stabilt som helst och nästan ingen belastning alls på domkraften :tummenupp

bild2.jpg

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Skulle inte använda de ifrån jula. Hade den till min KTM LC4 & benen böjde sig. Hellre en crossdepå stöd med platta fötter än den ifrån jula men vågar inte förlita mig på den cross stödet jag har nu. Låter den inte stå upplyft över en natt det litar jag inte på.

Den ser väldigt vek ut, så jag vart förvånad att de specificerar 180 kg. Men man får väl vad man betalar för, som vanligt. Tack för input.

Gjorde så här själv när jag bytte däck i höstas

Centralstödet och en enklare garagedomkraft för bil, hur stabilt som helst och nästan ingen belastning alls på domkraften :tummenupp

View attachment 377751

Duger som nödlösning, men var ute efter något som den kan få stå på ett par veckor om så krävs. Kanske lika bra att behålla mastodont-lyften från Biltema då. :va

Noterade i ditt garage att du har "sidoväskor" till din (med X3-system). Vilka väskor är det du använder?

Zeeta

Medlem
Gick med
6 Feb 2012
Hoj
Yamaha XT660R -05 (Såld), Kawasaki ER-6N -12 (Såld), Husaberg FE450 -12, Kawasaki Z800 PE -13
Duger som nödlösning, men var ute efter något som den kan få stå på ett par veckor om så krävs. Kanske lika bra att behålla mastodont-lyften från Biltema då. :va

Noterade i ditt garage att du har "sidoväskor" till din (med X3-system). Vilka väskor är det du använder?
Oxford X50 kör jag med (fick dom med hojjen när jag köpte den)

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
ingen aning om julas depåstöd men andra typiska crosställ känns för klena för en original hoj. jag böjde sönder en med en lättat xt på ca 160kg
har själv nu en från biltema (alltså den blå som visas) och tycker att den är skön. visst den är stor men står mkt stadigt, man kan säkrar hojen i den och den lär funkar även för racehojar,fyrhjulingar och annat som kompisar kan släpar hem.Och det skönaste är att den inte känns som biltema precis. i alla fall bättre än väntat :tummenupp

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor

Hänger inte de ner på ljuddämparna? LeoVince-systemet har ju inga täckplåtar så väskorna glider/smälter(?) ju mot dämparna? Jag spekulerar vilt i lite olika packningsalternativ inför säsongen.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är det någon som har sin XTR nära som skulle kunna vara snäll & mäta diametern på innerbenet på XTR gaffel helst ikväll om det går. Tack på förhand :)

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Dagens tips:
Mitas C02 (130/80 17") kostar bara 584.10 kr ink. frakt från Dackonline nu. Skynda och köp. Det har jag gjort :banana.

C02.jpg

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Är det någon som har sin XTR nära som skulle kunna vara snäll & mäta diametern på innerbenet på XTR gaffel helst ikväll om det går. Tack på förhand :)

Har min en bit bort. Kan svänga förbi efter jobbet imorgon, om ingen annan hinner före.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack alla, nä det var för att kolla om det var 43mm gaffel på XTR då en ville köpa min gaffel till sin XTX.

Zeeta

Medlem
Gick med
6 Feb 2012
Hoj
Hänger inte de ner på ljuddämparna? LeoVince-systemet har ju inga täckplåtar så väskorna glider/smälter(?) ju mot dämparna? Jag spekulerar vilt i lite olika packningsalternativ inför säsongen.

Jo dom hänger ner lite grand över ljuddämparna, men jag har inte haft något problem med att dom skulle bli så varma ? Kan ju lätt ta på dom med naken hand efter körning och väskorna är lätt värmeskyddade på insidan

Nu har jag dock inte testat att köra med dom sedan jag bytte till X3-systemet, utan bara känt på själva ljuddämparen

wasabi

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
ZZR1400 -06, XT660R -05

Jag kör också med Oxford-väskor fast med originalburkar och skyddsplast. Väskorna har gnidit och slipat till rejäla märken i värmeskydden. Därför är jag lite fundersam på vad som händer ifall man lägger sidoväskorna direkt mot slipon utan värmeskydd? Känns som att burkarna troligen får skrapmärken? Har någon erfarenheter eller lösningar?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Jag kör också med Oxford-väskor fast med originalburkar och skyddsplast. Väskorna har gnidit och slipat till rejäla märken i värmeskydden. Därför är jag lite fundersam på vad som händer ifall man lägger sidoväskorna direkt mot slipon utan värmeskydd? Känns som att burkarna troligen får skrapmärken? Har någon erfarenheter eller lösningar?

Ja, även om väskorna står pall för värmen så lär en aluminiumdämpare inte bli vacker. Ett par riktiga väskhållare, eller snålvariant för mjuka väskor, är nog ett måste om man kör med annat avgassystem:

82-578_m.jpg
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Vaskbyglar-universal-82578/

wasabi

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
ZZR1400 -06, XT660R -05

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
grussprättare
Är det någon som om det går att justera hastighetsmätaren? Min visar allt för hög hastighet redan 65km i timmen. Nä , jag har inte orginaldäcken men org.drevning.:rolleyes:

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping