Modifieringar XT660 X/R

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Tack, ja du har inte haft tid över då ja har grabben varannan vecka hoppas på lite tid i helgen.

Som mig då, grabben slog om till 6 år förra veckan, har börjat åka hoj med honom, han gillar det skarpt, men han tycker att min KTM 950 SM låter tuffare än XT'n så vi åker oftast KTM.

Jag har gett mig tusan på att jag ska passa in en uppsättning Husabergfälgar på min XT, hoppades hinna med det nu på våren men jag drar till Isle of Man på måndag för att kolla på TT så det får bli när jag kommer hem istället.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Tack för svar och tips! :tummenupp
Vilket depåstöd är det du har?
(Biltema har fyra olika produkter som kallas depåstöd) :3freak

Jag har en äldre version av denna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-82712/
Var billigare för några år sedan, men för 369 kr så är det ingenting att bråka om.

På XTns sving så kör du med "L-klossarna" som ingår. Tycker ett depåstöd är det smidigast att ha när man bara ska smörja kedja. Man får lätt upp/ner hojen utan strul och risk för att välta. Dessutom kan du använda depåstödet vid enklare service.

För att få upp framhjulet vid service så använder jag deras större MC-lyft: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/MC-lyft-680-kg-82414/ . Har dock en hasplåt från OTR undertill som tål att lyftas i.
 

quadpunk

Flippad
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
XT660X SM -11
Halloj gott XT folk!
Har nyligen köpt en XT660X -11 250mil som jag är supernöjd med och måste säga att den här tråden är mycket intressant läsning!

Har dock ett dilemma, ursäktar om jag postar lite fel men de känns som det är här all kompetens finns inom XT.
XT:n klonkar gärna när man lägger i växlarna, ibland mycket, ibland nästan inget men det har uppkommit efter att jag satt i DB-killern i Leovince rören och gjort ett oljebyte med 10W40 MC biltema olja.
Kan det vara så att det är oljan som strular? Växlarna går mycket lätt i men klonkar gärna. Dags o sätta i Yamalube istället? Eller klonkar gärna dessa hojar i sin natur?
(Kan tillägga att det är rätt mängd olja och följt manualen till punkt vid byte)

2013-05-15 06.27.33.jpg
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Snygg hoj, 250 mil, den är inte ens inkörd ordentligt, kör du minst lika mycket till, sen tror jag det fixat sig.

Menar du att den "klonkar" när du lägger i ettan från stillastående, eller smäller/klonkar det i växellådan vid varje växling oavsett fart/växel/varv/upp-ner växling?
 

quadpunk

Flippad
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
XT660X SM -11
Det är på samtliga växlar, upp ner eller fart, känns som att synkringen inte riktigt fungerar som det den ska kanske för låter du motor varva ner innan växling går den finare i.
Ska testa o dunka i en semisyntetisk olja istället kanske till helgen får se om det går växlingen finare. :tummenupp
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Har du kollat det enkla först, som att kopplingsvajern är rätt justerad så den kopplar ur riktigt, gör den inte det lär det smälla när du växlar.
 

quadpunk

Flippad
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
XT660X SM -11
Jo då, kopplingen tar långt ut och frikopplar helt. För har jag dragläget långt ut så bör den ju vara rätt inställd va?
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Klonkade den innan du bytte olja?

Eftersom XTn har våtsump så är det viktigt att tömma den gamla oljan ur bottenpluggen först och därefter ur ramröret. Samma sak när du fyller på, man fyller i 2,3 liter ca och belastar sedan motorn genom att köra den för att oljan ska pressas ner i sumpen, tomgångskörning är INTE att belasta. Därefter fyller du i de sista 3 dl.
2,6 liter totalt således.

Jag har kört 3800 mil med min varav de första 120 och 1000 milaservicen med Yamalube men tycker att hojen går riktigt illa med den oljan.
Alla övriga mil har han rullat med Biltemaoljan som uppfyller alla ställda krav rent tekniskt och går långt mycket bättre med jämfört med Yamalube som i mina ögon är en skitolja för Moto Minarelli motorn.

Är det inte här problemet ligger så får du lov att göra 1000 mila servicen mellan mil 500 till 1000 och då får Yamaha ta det på sig.
 
Last edited:

quadpunk

Flippad
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
XT660X SM -11
Nej inte nämnvärt vad jag märkt. Jag fyllde i 1,9L och gasade upp han 5 gånger lite fort och fyllde sedan upp resterande. Tömde på samma sätt du beskriver.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
FAN Jag beställde en Öhlinare i bak till XT idag, nu får det banne vara slut köpandet för detta år nu får XT vara komplett PUNKT SLUT!
 

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
ljungby
Hoj
grussprättare
FAN Jag beställde en Öhlinare i bak till XT idag, nu får det banne vara slut köpandet för detta år nu får XT vara komplett PUNKT SLUT!

Själv "fyllehandlade" jag på Ebay en hasplåt från australien , notan slutade på totalt 3100! Så jag håller med , nu får det vara bra för i år.
Men det e klart , för mycket är aldrig nog :rock
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Upptäckte just att jag alltid tömt oljan i fel ordning, uppe först och nertill sen :rolleyes:. Ung. 8 oljebyten på ca 5000 mil. Verkar som det funkar ändå :) ...
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Idag gick hon igenom besiktningen. Inga kommentarer om bakdäckets touringplatta eller MIVV-dämparna (förviss med db-killers).

Nu ska hon få en O2 optimiser och sen bär det av till Andersson för mappning.

Fy satan vad dåligt hojen går på lågvarv, rycker och hoppar och har sig. Skit-ECU har jag förstått...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Idag gick hon igenom besiktningen. Inga kommentarer om bakdäckets touringplatta eller MIVV-dämparna (förviss med db-killers).

Nu ska hon få en O2 optimiser och sen bär det av till Andersson för mappning.

Fy satan vad dåligt hojen går på lågvarv, rycker och hoppar och har sig. Skit-ECU har jag förstått...

Menar du andersson i Väsby?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Själv "fyllehandlade" jag på Ebay en hasplåt från australien , notan slutade på totalt 3100! Så jag håller med , nu får det vara bra för i år.
Men det e klart , för mycket är aldrig nog :rock

En hasplåt för 3 kakor, har du länk eller bild?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Är det någon som försökt sätta på kylarving kåporna ifrån en X på sin R gällande de nya modellerna ifrån -07?

Btw ni som ev har planer på att testa annan färg på kåpor, sving mm kanske Dipit färg vore nåt har inte provat men det kostar inte så mkt att prova! :)
http://www.dipit.se/
 
Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top