Modifieringar XT660 X/R

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Vilket 2-1 system kör du med?
Jag har metal mule på min med dB killer dock i. Det låter högt men utan dB killer så hade det låtit för högt.

//GG


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Förmodligen detsamma. Men tycker den låter för mycket även med db-killer. Kan co påverka ljudet?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Då var det dags för mig att komma ut som 660R-ägare, skitkul! :)
Har ju nördat ner mig i R6:eek:r och XT:s och gett mig f-n på att hitta en fin av varje generation. Eftersom Yammor i mitt huvud ska vara röd-vita är det bara en -09 som är intressant. Fick tag i en som bara gått 605 mil som bara behöver en lindrig tvätt för att se ut som ny. :kär
XT 660R 2009 (2).JPG

Nu har inte oljan bytts sen servicen vid 100-mila 2010, bara 500 mil ju. Är det bara att byta som vanligt eller ska jag mellanskölja med budgetolja? Del- eller helsyntet?
 
Last edited:

SarahA

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2012
Ort
Hägersten
Hoj
Gixxer K8 750 - XT660 X, 2013 (sålda R6, 2002 och Z1000, 2009
Någon som vet hur många kugg man bör gå ner fram och gå upp bak för att dreva om en XT660 X, 2013?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har kört över 7000 mil med min på Biltema helsyntet. Nemas problemas. Jag skulle bara byta, le och köra vidare.

Som jag förstår det tillverkas inga nya utan det är fortfarande 2013 eller 2014 års modeller som säljs som 2015/2016 då hojen som modell ska utgå. För få sålda per år och strängare avgaskrav verkar vara anledningarna.

Om det kommer en ny X-modell 2017 eller senare vet jag inte. Flera rykten florerar dock som säger att en ny version eller modell är på gång och det har snackats om att den både blir lättare och får mer kubik och effekt. Om det blir i klass med KTM SMC-R vet jag inte.

Då var det dags för mig att komma ut som 660R-ägare, skitkul! :)
Har ju nördat ner mig i R6:eek:r och XT:s och gett mig f-n på att hitta en fin av varje generation. Eftersom Yammor i mitt huvud ska vara röd-vita är det bara en -09 som är intressant. Fick tag i en som bara gått 605 mil som bara behöver en lindrig tvätt för att se ut som ny. :kär
View attachment 430140

Nu har inte oljan bytts sen servicen vid 100-mila 2010, bara 500 mil ju. Är det bara att byta som vanligt eller ska jag mellanskölja med budgetolja? Del- eller helsyntet?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har kört över 7000 mil med min på Biltema helsyntet. Nemas problemas. Jag skulle bara byta, le och köra vidare.

Låter bra, tackar!

Har av någon anledning fått för mig att stånkor ska köras på delsyntet, men det kanske mest gäller de gamla luftkylda XT:arna? Om det ens gäller dem?

Och 7000 mil på BT-olja borde va tillräckligt för att bli deras ansikte på en sån där jättetavla på fasaden av deras varuhus:
"Till den här hojen är endast den bästa oljan god nog - Biltema helsyntet!" Och så en bild där du lite nonchalant lutar dig mot den leriga XT:n, gärna med en cigg i mungipan. :tummenupp
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Inbillar mig att min TTR mår bättre på delsyntet. Men den är ju lite äldre, och det kanske bara är inbillning :)...

[Q1UOTE=laidback;6258331]Låter bra, tackar!

Har av någon anledning fått för mig att stånkor ska köras på delsyntet, men det kanske mest gäller de gamla luftkylda XT:arna? Om det ens gäller dem?

Och 7000 mil på BT-olja borde va tillräckligt för att bli deras ansikte på en sån där jättetavla på fasaden av deras varuhus:
"Till den här hojen är endast den bästa oljan god nog - Biltema helsyntet!" Och så en bild där du lite nonchalant lutar dig mot den leriga XT:n, gärna med en cigg i mungipan. :tummenupp[/QUOTE]
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Du som kört många mil med hojen, har du behövt göra några ingrepp i motorn?

Inga ingrepp alls i motorn. Och har bara kollat ventilerna två gånger, och har då inte behövt göra några justeringar.
 
Last edited:

Skogsåkarn

Medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Någon som vet hur många kugg man bör gå ner fram och gå upp bak för att dreva om en XT660 X, 2013?

Vet ej om det skiljer något på originaldrevningen 45/15 som finns på årsmodeller tidigare än din. Men ett 14-kuggars drev kan du börja med att sätta dit. Muttern för drevet kräver en rätt stor hylsa för att lossa moturs, alltså vanlig högergänga. Brukar lossa med växel ilagd, och att hjulet är på ngt. sätt fastlåst, efter att man med ett rätt hårt hammarslag träffar t-stången. Men före det ska låsbrickan på muttern fläkas ut. Den går att återanvända några gånger men det rekommenderas byte efter varje uppstukning.
Vill man istället byta bakdrevet till ett 48-kuggars, så motsvarar det ganska exakt samma utväxlingsförhållande. Jag har en R-modell och kör med 48/14 för det mesta och jag behöver inte dela kedjan trots att jag har lås, de gånger jag skiftar hjul eller drev.
 

xt_nisse

Medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Arboga
Hoj
Yamaha XVS 1100 Drag Star -03, Gripen (Husqvarna) 120cc -49
Vet ej om det skiljer något på originaldrevningen 45/15 som finns på årsmodeller tidigare än din. Men ett 14-kuggars drev kan du börja med att sätta dit. Muttern för drevet kräver en rätt stor hylsa för att lossa moturs, alltså vanlig högergänga. Brukar lossa med växel ilagd, och att hjulet är på ngt. sätt fastlåst, efter att man med ett rätt hårt hammarslag träffar t-stången. Men före det ska låsbrickan på muttern fläkas ut. Den går att återanvända några gånger men det rekommenderas byte efter varje uppstukning.
Vill man istället byta bakdrevet till ett 48-kuggars, så motsvarar det ganska exakt samma utväxlingsförhållande. Jag har en R-modell och kör med 48/14 för det mesta och jag behöver inte dela kedjan trots att jag har lås, de gånger jag skiftar hjul eller drev.

Jag har skaffat R-hjul till min -07 X. Har originaldrevning och det är precis att bakdäcket (Heidenau K60) inte tar i kedjeskyddet. Med ett 14-kuggars hamnar ju hjulet något längre bak men hur är hjulets position i svingen med 14/48 jämfört med 15/45, om det är så att man kan behöva en länk till i kedjan? Funderar också på att ändra utväxling för den känns inte helt optimal, har dessutom 2 st drevhållare så det skulle gå att ha 2 st olika bakdrev och enkelt skifta om man vill.
 

SarahA

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2012
Ort
Hägersten
Hoj
Gixxer K8 750 - XT660 X, 2013 (sålda R6, 2002 och Z1000, 2009
Tack för mycket hjälpsam info. Nu ska det inhandlas nya drev =)

Vet ej om det skiljer något på originaldrevningen 45/15 som finns på årsmodeller tidigare än din. Men ett 14-kuggars drev kan du börja med att sätta dit. Muttern för drevet kräver en rätt stor hylsa för att lossa moturs, alltså vanlig högergänga. Brukar lossa med växel ilagd, och att hjulet är på ngt. sätt fastlåst, efter att man med ett rätt hårt hammarslag träffar t-stången. Men före det ska låsbrickan på muttern fläkas ut. Den går att återanvända några gånger men det rekommenderas byte efter varje uppstukning.
Vill man istället byta bakdrevet till ett 48-kuggars, så motsvarar det ganska exakt samma utväxlingsförhållande. Jag har en R-modell och kör med 48/14 för det mesta och jag behöver inte dela kedjan trots att jag har lås, de gånger jag skiftar hjul eller drev.
 

Skogsåkarn

Medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Kedjor

Jag har skaffat R-hjul till min -07 X. Har originaldrevning och det är precis att bakdäcket (Heidenau K60) inte tar i kedjeskyddet. Med ett 14-kuggars hamnar ju hjulet något längre bak men hur är hjulets position i svingen med 14/48 jämfört med 15/45, om det är så att man kan behöva en länk till i kedjan? Funderar också på att ändra utväxling för den känns inte helt optimal, har dessutom 2 st drevhållare så det skulle gå att ha 2 st olika bakdrev och enkelt skifta om man vill.

R- och X-modellen har ju olika sving men jag kan inte med säkerhet säga om justermånen för kedjespänning är lika. På R-svingen är det gott och väl tillräckligt med plats för att förflytta hjulet till rätt läge, oavsett vilken drevningsvariant man väljer av de vi tidigare nämnt. Viktigt är ju att veta vilket slack på kedjan som krävs, men det vet väl alla hur man tar reda på. Lita ej på vad som står i handboken. Bra att ha är ju som du har, flera drevhubbar att kunna skifta med.
Ang. kedjelängd så kan man ha samma som original, dvs 56 länkar eller 112 rullar med de dreven.
 

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
H
Hoj
XT660R 2010
Tänkte kolla om där är någon som har testat att köra med Mitas E-07?
Jag funderar på att ha det eller K60 Scout bak på min nu.
Pendlar till jobbet på asfalt ca 6-7mil om dagen.
Men älskar att köra grus så kanske ska köra en runda till på mina Mitas E-09 Dakar som har hållt ca 500+mil bak nu och T63 fram.

Eller är där någon annan som har ett bättre förslag?

//GG
 

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
H
Hoj
XT660R 2010
Jag beställde Mitas e-07 140/80-17 och 90/90-21 :)
Så får vi se hur dom är att köra med.
Har hört mycket gott om dom.
Så jag tänkte att jag ger dom ett försök :)

//GG
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kan du verkligen köra med dem på Adv days? ;)

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 

Skogsåkarn

Medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Meling
Hoj
2012 Triumph Tiger 800XC
Jag beställde Mitas e-07 140/80-17 och 90/90-21 :)
Så får vi se hur dom är att köra med.
Har hört mycket gott om dom.
Så jag tänkte att jag ger dom ett försök :)

//GG

Det är bra däck som passar på många underlag. Har kört med sådana på min XT fast med 130 bredd för bättre fäste i gruset.
Nu kör jag med Mitas C-02 bak, 130/80 och Michelin M12XC fram, men det är ju däck som inte är så bra på asfalt. Men suveräna på grus och smetiga traktorvägar, och rätt billiga.:hihi
 

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
H
Hoj
XT660R 2010
Ja jag har kört med Michelin t63 fram och bak. Bytte till mitas e-09 dakar bak 130 bredd och t-63 fram.
Nu när jag pendlar till jobbet så behöver jag ett däck som tåler det. Mitas är jag nöjd med så jag tänkte chansa och se hur det är att ha på hojen. Måste bara fixa verktyg så jag kan byta däck själv. Kanske ska önska mig en uppsättning fälgar till.

Gnutten du har inte en uppsättning över?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ha ha sent ute de försvann snabbt när jag lade ut dem på blocket. Haka på till Adv days så hjäkper jag dig att byta däck där blink blink ;)

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top