Modifieringar XT660 X/R

casull

Offroader
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha XT600R -08
Ska enligt uppgift få mina nya däck i morgon...
Har ni nått bra tipps hur man lyfter upp hojen för att montera lös fälgarna? Om man kilar en träbit mellan motor och avgasrör vågar man då sätta en mc lyft rakt under hojen för att lyfta upp hela hojen i ett lyft?

//Micke

Syster Mia

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2010
Hoj
BMW
Ska enligt uppgift få mina nya däck i morgon...
Har ni nått bra tipps hur man lyfter upp hojen för att montera lös fälgarna? Om man kilar en träbit mellan motor och avgasrör vågar man då sätta en mc lyft rakt under hojen för att lyfta upp hela hojen i ett lyft?

//Micke

Har köpt ett billigt depåstöd på Jula art.nr.601030. Det funkar bra för bakändan i.a.f. Vet inte om det går att lyfta framändan. Kanske går att lyfta bak och palla framändan på något vis. Bak funkar det bra för att spraya kedjan. Tom en klen brud klarar det... Mclyftar är rätt dyra och klarar kanske inte hela vikten ?? Verkar vara mest för små crosshojar.

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Och det går att segla runt på 3:an i låga varv utan att den "hostar"?

Känns rätt okej genomgående...
Vill dock plocka ur lite mer effekt...

Har köpt ett billigt depåstöd på Jula art.nr.601030. Det funkar bra för bakändan i.a.f. Vet inte om det går att lyfta framändan. Kanske går att lyfta bak och palla framändan på något vis. Bak funkar det bra för att spraya kedjan. Tom en klen brud klarar det... Mclyftar är rätt dyra och klarar kanske inte hela vikten ?? Verkar vara mest för små crosshojar.

Depåstöd fram funkar så att man trycker upp en "pigg" under vardera gaffelben fram och lyfter, funkar kanon....

Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Har nu kört ca 50 mil och jag tycker att xt:n går lite ryckigt i lägre farter på låga varv. Ska det va så eller är det något fel?
Förstår att det kanske till viss del kan bero på encylindrig motor.

Hej dom e sådanna lite ryckiga om du inte kan hantera varvtalet + rätt växel, Sen har du en ryck utjämnare som på alla hojjar dessa kan ta stryk allt betor på hur den e körd ( billig ) i in köp :tummenupp ock lätt o byta :tummenupp

kolla dina co ins i instrumenteringen så vet du dina settings, skriv upp dessa inna du börjar labba med detta (den kan redan va labbad).
hur du gör detta finner du i denna tråd :D
Kolla stiftet (vissa går för snålt i blandningen)

//Robin

storfiskaren

Ringrostig, återfallsknutte
Gick med
21 Feb 2010
Hoj
Yamaha FZR 1000-92 Yamaha XT660R -08
Har nu kört ca 50 mil och jag tycker att xt:n går lite ryckigt i lägre farter på låga varv. Ska det va så eller är det något fel?
Förstår att det kanske till viss del kan bero på encylindrig motor.

Det ska nog vara så, min går också lite ryckigt. Det verkar vara ett läge när jag släpper gasen, och sen ger lite lätt gas, som den rycker.

casull

Offroader
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha XT600R -08
Jag köpte depåstöd för fram och bakhjul på biltema. Piggar under framgaffelben och lyfter svingen bak.. Har inte fått gummit än så det har inte blivit av och testa dom än.

jonasengstrom

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha XT 660 X -05
snorkel borta, mkt bra

Tjo,

Har sedan jag tog ut hojjen efter vintern upplevt att hojen gått dåligt.
Kollade tändstiftet och då visade det sig att den har gått väldigt fet.
Bytte tändstift men samma problem kvarstod, den lixom misstände när jag drog på för fullt.

Då fick jag en snilleblixt och drog bort snorkeln + att jag sänkte co 5 steg.

Oj vilken skillnad det blev, nu känns det nästan som att hojjen lättar så fort jag gasar plus att "misständningarna" är borta.

Brukar det göra så stor skillnad när man tar bort snorkeln??

Last edited:

Goal

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
Yamaha XT660X
Lossa styret?

Min hoj välte idag och styret blev lite vint.. Hur lossar man styret lättast? Måste man under styret för att komma åt skruvarna? Hittar inget i instruktionsboken.. Och har inga verktyg för att komma under styret och lossa. Tycker man borde kunna lossa det från ovansidan? E så kass på sånt här..

Tacksam för tankar om detta:)

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Min hoj välte idag och styret blev lite vint.. Hur lossar man styret lättast? Måste man under styret för att komma åt skruvarna? Hittar inget i instruktionsboken.. Och har inga verktyg för att komma under styret och lossa. Tycker man borde kunna lossa det från ovansidan? E så kass på sånt här..

Tacksam för tankar om detta:)

Lossa fågelpinnen (som skumgummikorven sitter på) först, för att få lite mer utrymme. Detta gör du med vanlig insexnyckel. (1)

När denna är borta är det bara att pilla bort plastpluttarna som sitter i skruvskallarna på fästet till styret. Sedan lossar du fästena, sitter med fyra skruv.. (2)

Lycka till! :tummenupp

edit: La till en bild som kanske hjälper.

Bifogat

• GetAttachment-2.jpg
    GetAttachment-2.jpg
    45.4 KB · Visningar: 164
Last edited:

Goal

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
Yamaha XT660X
Det var ju faktiskt väldigt enkelt!! Tack så mycket för hjälpen o de fina beskrivande bilderna :)

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Okey, imorgon ska jag ta bort snorkeln samt ställa om CO-värdet.

Vilket värde skall jag ha/rekommenderas? Vilket är bäst för att lättast kunna gasa upp på slangen på 1ans växel?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024