Moment??

ZzZzZ

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Aprilia rs-98
Vilket moment ska man dra topplocksbultarna på en Aprilia rs -98 rotax 122

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Anton_Ljunghusen skrev:
Dra 25 Nm, brukar vara ganska standard med 23-27 nm

ni måste skoja! är inte det lite hårt :va

en tum regel är att M8 kan dras med 25NM i aluminium, M6 med 12NM

Last edited:

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
RS "Alex" skrev:
ni måste skoja! är inte det lite hårt :va

en tum regel är att M8 kan dras med 25NM i aluminium, M6 med 12NM

nepp, det ska vara så.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Så löjligt dehär med moment. Det är ju bara att dra åt dom korsvis tills det känns att det inte behövs mer...

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Husqvarna wr 125
jag har dragit alla mina med moment i NSR'en. igår efter 90 mil med nya cylindern så började den bli lite för varm. Såg då att en pinbult inte satt kvar, och att det läckte ut kylarvatten däifrån. Gängorna har tydligen pajat :mad:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
0nicke0 skrev:
jag har dragit alla mina med moment i NSR'en. igår efter 90 mil med nya cylindern så började den bli lite för varm. Såg då att en pinbult inte satt kvar, och att det läckte ut kylarvatten däifrån. Gängorna har tydligen pajat :mad:

Osis! På cyllen? Plocka bort och lämna in om du inte har helicoilverktyg :)

Sen får man inte glömma att skruvarna ska oljas in. Skillnaden på en inoljad och en torr skruv är 30% i vridmoment!

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Spelar det roll hur hårt man drar topplocksbultarna? Jag drog tills det inte gick mer. Hade ingen olja på skruvarna. Ska jag ta o göra om det?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tzr91 skrev:
Spelar det roll hur hårt man drar topplocksbultarna? Jag drog tills det inte gick mer. Hade ingen olja på skruvarna. Ska jag ta o göra om det?

Sålänge det funkar så strunt i det, men dra med moment nästa gång så vet du att du inte drar sönder nån skruv eller får ett läckage

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tzr91 skrev:

Fattar inte hur någon kan svara nej det gör inget såklart det gör det helt idiotiskt att dra till man inte orkar mer visst är man väldigt klen och har litet spärrskaft eller vad du nu använder klarar du ju inte utveckla så stort moment men annars kan det bli dyrt blir det inte dyrt så kan det blir det när du ska ta bort den specielt ett topplock där toppen är extremt viktig bultar ska flexa med gods m.m. vilket kan bli fel med fel moment och du kan få vridningar du kan få sprickor du kan få allt möjligt :tuttar

Det viktigaste är nog att alla dras lika hårt!

Last edited:

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
En sak jag kom på som inte är så bra är att om man drar dom på känsla och drar hårdare än man ska, vad händer då när cyllen blir varm? Toppen expanderar ju och belastar bultarna man dragit åt. Kan ju hända att gängorna går!

... eller fan.. pinbultarna blir ju oxå längre av värmen, glömde det :D

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
TheDiversion skrev:
En sak jag kom på som inte är så bra är att om man drar dom på känsla och drar hårdare än man ska, vad händer då när cyllen blir varm? Toppen expanderar ju och belastar bultarna man dragit åt. Kan ju hända att gängorna går!

... eller fan.. pinbultarna blir ju oxå längre av värmen, glömde det :D

Hehe, uhm tjao bra fråga, tror inget händer
isf får man tänka på att cyl kan vara av alu vilket pinnbultarna inte är

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...