ZzZzZ skrev:Vilket moment ska man dra topplocksbultarna på en Aprilia rs -98 rotax 122
Anton_Ljunghusen skrev:Dra 25 Nm, brukar vara ganska standard med 23-27 nm
RS "Alex" skrev:ni måste skoja! är inte det lite hårt
en tum regel är att M8 kan dras med 25NM i aluminium, M6 med 12NM
0nicke0 skrev:jag har dragit alla mina med moment i NSR'en. igår efter 90 mil med nya cylindern så började den bli lite för varm. Såg då att en pinbult inte satt kvar, och att det läckte ut kylarvatten däifrån. Gängorna har tydligen pajat
TheDiversion skrev:Så löjligt dehär med moment. Det är ju bara att dra åt dom korsvis tills det känns att det inte behövs mer...
Tzr91 skrev:Spelar det roll hur hårt man drar topplocksbultarna? Jag drog tills det inte gick mer. Hade ingen olja på skruvarna. Ska jag ta o göra om det?
Tzr91 skrev:Spelar det roll hur hårt man drar topplocksbultarna? Jag drog tills det inte gick mer. Hade ingen olja på skruvarna. Ska jag ta o göra om det?
TheDiversion skrev:En sak jag kom på som inte är så bra är att om man drar dom på känsla och drar hårdare än man ska, vad händer då när cyllen blir varm? Toppen expanderar ju och belastar bultarna man dragit åt. Kan ju hända att gängorna går!
... eller fan.. pinbultarna blir ju oxå längre av värmen, glömde det
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |