Momentnyckel @ mekonomen

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
De har jag hört ska vara bra. Var det på Mekonomen? Intervall? Jag tycker man behöver två.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Bra verktyg är en bra förutsättning för ett bra resultat. Men man ska kunna handtera sina verktyg och skruvar också.
Vad spelar det för roll om man har kalibrerade verktyg om man inte oljar in gängor och skruvskallar tex. Det skiljer ungefär 30% i dragkraft i skruven om man har gjort det eller inte.
Så.. gör rent gängorna (gängtapp, gängsnitt) olja in, dra med en bra momentnyckel, och dra skruven-mutter i en följd utan att stanna under dragningen, då blir det ett bra resultat. :tummenupp

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Bra skrivet Mats757 men alla skruvförband ska inte oljas in. Friktionen är en del av ekvationen i att specificera åtdragningsmomentet så om inoljning inte var tänkt kan man dra av förbandet vid rätt moment.

En bra verkstadshandbok specar normalt vad de tänkt sig för varje väsentligt förband. :tummenupp

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
Ninjaboy skrev:
Bra skrivet Mats757 men alla skruvförband ska inte oljas in. Friktionen är en del av ekvationen i att specificera åtdragningsmomentet så om inoljning inte var tänkt kan man dra av förbandet vid rätt moment.

En bra verkstadshandbok specar normalt vad de tänkt sig för varje väsentligt förband. :tummenupp

Been there, done that! :huvet

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Ninjaboy skrev:
De har jag hört ska vara bra. Var det på Mekonomen? Intervall? Jag tycker man behöver två.
40-210 Nm
Skulle behöva en 5-50 Nm också

Tyrgash

Född att köra Suzuki?
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Rmz 250 & Compact
Ska du ha en som tar den skalan får du gå ner på 1/4" Köpte ett sådant för ett tag sen som tar 3-25Nm med fin kvalitetskänsla och jävla nogrant (Teng). Dom kostar en slant dock typ 350:-

Kom ihåg att inte lämna din momentnyckel med inställt moment, då fjädern tar stryk av det = kalibrering/alt byte.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Tyrgash skrev:
Ska du ha en som tar den skalan får du gå ner på 1/4".
För att det skulle bli riktigt flexibelt och överlappande köpte jag omvandlingshylsor åt båda hållen. Det gör att jag oavsett hylsstorlek kan dra med båda momentnycklarna när det är överlappande moment. Rekommenderas för paranoida. :D

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Tyrgash skrev:
Ska du ha en som tar den skalan får du gå ner på 1/4" Köpte ett sådant för ett tag sen som tar 3-25Nm med fin kvalitetskänsla och jävla nogrant (Teng). Dom kostar en slant dock typ 350:-

Kom ihåg att inte lämna din momentnyckel med inställt moment, då fjädern tar stryk av det = kalibrering/alt byte.
Teng, är det Mekonomen? Var inne på Mekonomen och de påstod de bara hade den större som visats tidigare i tråden (säkert mätta och belåtna säljare...). I vilket fall som helst överlappar de ju inte varandra heller, 3-25 och 40-210.

Last edited:

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
HansJ skrev:
Teng, är det Mekonomen? Var inne på Mekonomen och de påstod de bara hade den större som visats tidigare i tråden (säkert mätta och belåtna säljare...). I vilket fall som helst överlappar de ju inte varandra heller, 3-25 och 40-210.
Köpte min på Laitis

Presario

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
yamaha r6
jag frågade Bahco säljaren när han var in på jobbet och fick köpa både momentnyckel och hylssatsen för 1100:- totalt :banana :banana

Bifogat

• bahco 1.JPG
    bahco 1.JPG
    123.7 KB · Visningar: 193
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras