Momentnyckel?

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Skulle behöva komplettera "verkstaden" med en momentnyckel, men hur är det med momentnycklar som har spann på låt säga 20-110Nm, är det lika bra precision på 20 som 50 eller skall man helst hålla sig ifrån minsta och högsta värdet ?
Ser mig själv mest använda moment om 10-50Nm (även om vissa saker föreskrivs med 100Nm som hjulbultar) och skulle föredra 1 nyckel istället för att investera i 2 då det inte kommer användas så flitigt.
Ser nycklar till vettiga priser på flertalet sajter men ni är välkomna är lämna era rekommendationer.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Enda jag använder moment till är oljeavtappnings pluggen. Allt Annat går på handleds momentet och efter ca 40 års skruva de så är det inte många gängpaj o inte heller några tappade skruvar.
Bultar har inga gängor dom är släta i hela sin längd.

Men jag har kamasa 1/4 och 1/2 momentnyklar. Biltemas duger hur länge som helst.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vet inte men kan dela med mig av mina erfarenheter. Jag köpte på Lidl 28-200 eller liknande och testade med en viktskiva jag glömt vikten på och det stämde. Rekommenderar den inte då den lätt hoppar ur läge när man släppt på fjädern vilket man ska göra då man är klar. Man får då inget klick vilket gjorde att jag nästan drog sönder en bult(skruv). Detta går att fixa ganska lätt genom att ta isär den och lägga sakerna på plats men då måste man kalibrera om momentnyckeln också. Nu mer har jag lite spänning kvar i fjädern.
 

_Dräparen_

Medlem
Gick med
29 Sep 2011
Ort
Södertälje
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 900SSiE -00
Köpte en på biltema för en del år sedan som går mellan 40-200Nm. "Kalibrerade" den på jobbet och det var inte mycket till diff mot vad den var inställd på. Tror det diffade som mest 0,8Nm.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man bör ha i minne att ASME rekommenderar 5000 cykler eller 12 månader som kalibreringsintervall, om man inte överbelastar med mer än max 25%. https://www.equipmentworld.com/main...2/how-to-calibrate-a-torque-wrench-stepbystep

Alla momentprylar (både verktyg och referens) behöver också kalibreras. Mitt råd är - köp hellre fler manuella (för olika områden) än en enda dyr elektronisk. De senaste tre åren har jag pysslat med prylar tillhörande:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det handlar ju lite om teknik också. Grannen brukar berätta hur duktig han är som alltid använder momentnyckel när han drar fast hjulen på bilen. Häromdagen fick jag se hur han gjorde :jisses Det var samma teknik som när man försöker knycka loss fastrostade skruv, det klickade en gång, en gång till och så fortsatte skaftet 45 grader till.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det handlar ju lite om teknik också. Grannen brukar berätta hur duktig han är som alltid använder momentnyckel när han drar fast hjulen på bilen. Häromdagen fick jag se hur han gjorde :jisses Det var samma teknik som när man försöker knycka loss fastrostade skruv, det klickade en gång, en gång till och så fortsatte skaftet 45 grader till.
Moment + vinkeldragning 45 grader. :tummenupp (men det ska inte vara så på hjulmuttrar/skruvar på std-bilar)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Köper du en momentnyckel så står det hur exakt den är inom angivet intervall. Min Kamasa 20-110 t ex har toleransen +-3%. För det mesta kan man dra saker för hand och då ligger man väl på typ +-50% så det kan ju inte vara så noga att dra åt med exakt rätt moment. 20-110Nm har funkat bra för topplocksbyte på bil och mc, svänghjul och kopplingsbyte på bil. Till cykeln har jag en 5-25Nm.

Visst handlar det om teknik. Enda gången jag dragit sönder något var med momentnyckel. Tittade noga i åtdragningstabellen men tittade på fel skruv. Inte helt lätt att veta vad alla skruvar på en båtmotor heter. Jag tyckte det lät mycket för den där lilla skruven och kollade i tabellen igen för att vara säker på att jag tittade på rätt skruv innan jag drog av den.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Onogannheten är störst vid den undre gränsen. Det är det som gör att tillverkaren sätter en lägre gräns. Jag försöker hålla mig mellan 50 och 100 procent av rekommenderat värde. För skruvar som lossas ofta (typ bromsok) brukar jag lägga mig på 90 procent av rekommenderat moment för att minska slitage.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Angående rekommenderade värden - grannen kör en Harry Parkinsson och är en duktig mekaniker.
Eftersom han ofta skruvar på sina hojar själv (han är inne på sin tredje HD) så har han såklart köpt verkstadsmanualer till de cyklar han ägt.
Döm av min förvåning när jag bläddrade i den senaste av dessa och samtliga rekommenderade momentdragningar i boken var i intervaller...??
:galen
Enligt Harry P så kan man alltså godtyckligt välja vilket moment man själv vill mellan två olika värden!
Har aldrig sett det hos någon annan tillverkare...
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Antar att det är toleranser för åtdragningsmoment. Tycker det är seriöst. Har aldrig fattat att något så viktigt som åtdragningsmoment oftast saknar toleransangivelser.
Jag har ibland undrat om min Biltema momentnyckel är tillräcklig, därav att jag ofta drar av ca 10% på angivet moment ibland. Lånade hem riktiga nykalibrerade kvalitetsmomentnycklar från jobbet emellanåt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Döm av min förvåning när jag bläddrade i den senaste av dessa och samtliga rekommenderade momentdragningar i boken var i intervaller...??
:galen
Enligt Harry P så kan man alltså godtyckligt välja vilket moment man själv vill mellan två olika värden!
Jag har aldrig läst en mekhandbok till HD men jag gissar att det är att man drar stegvis med högre moment som menas.
Du kanske ska ge dig på något simplare än Harley att skruva med om instruktionsboken är för krånglig:hihi
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Antar att det är toleranser för åtdragningsmoment. Tycker det är seriöst. Har aldrig fattat att något så viktigt som åtdragningsmoment oftast saknar toleransangivelser.
Jag har ibland undrat om min Biltema momentnyckel är tillräcklig, därav att jag ofta drar av ca 10% på angivet moment ibland. Lånade hem riktiga nykalibrerade kvalitetsmomentnycklar från jobbet emellanåt.

Testade mina biltema-momentnycklar mot en elektronisk superduper momentnyckel från något kvalitetsföretag, som angav det moment som den belastats med i liten display. Biltema-nycklarna var inom 0,5 Nm på alla värden vi testade (iofs bara två-tre stycken), och då hade en min momentnyckel några år på nacken så dags. Dvs, jag känner mig väldigt trygg med Biltema-nyckeln. Även om det i praktiken skulle skilja några procent hit eller dit har det ju knappast någon betydelse för skruvförbandets hållfasthet för den typ av mekande jag håller på med iaf.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Du kanske ska ge dig på något simplare än Harley att skruva med om instruktionsboken är för krånglig
Har skruvat med mina senaste <10 cyklar och haft verkstadsmanualer jag följt men aldrig tidigare sett intervaller på åtdragningsmoment i någon av dem!
Iofs så har de bara varit japs och en o annan italienare men men...
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Har skruvat med mina senaste <10 cyklar och haft verkstadsmanualer jag följt men aldrig tidigare sett intervaller på åtdragningsmoment i någon av dem!
Iofs så har de bara varit japs och en o annan italienare men men...
Kanske är en amerikagrej? I verkstadsmanualen till min US bil är allt också angivet i intervaller.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har för ändamålet 10-50Nm
https://www.mekster.se/momentnyckel-3-8-5-50-nm.html
Vad det gäller hjulaxlarna och 100Nm så gäller det torra gängor.
Min bakaxel är inte torr, den är infettad och då räcker det med 70Nm eller mer korrekt
med fet gänga blir kraften i förbandet ungefär 50 % större än med torr gänga dvs 70 Nm x 1,5 = 105 Nm
dvs ungefär 100 Nm med torr gänga.
Till det här hade jag i många år en
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/momentnyckel-2000016819
Efter sågat bort den yttre delen av spåret, inga problem med friktion längre.
Numera har jag en
https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-hylsor/momentnycklar/momentnyckel-013148/
till bakaxeln. Att dra med 70 Nm.
Vad händer om man med oljiga/feta gängor drar bakaxeln med 100Nm ?
Jo goda chanser trycka ihop distansröret av aluminium mellan bakaxellagren.
Liiiite för kortad livslängd på bakaxellagren.
Och så är det lika bra beställa nytt distansrör samtidigt med nya bakaxellager.

Vad det gäller noggrannheten brukar den vara +-3% eller +- 4% av MAXVÄrDET.
dvs för en 10 - 50Nm så är noggrannheten om man räknar med +-3% = +-1,5 Nm
så dra man med inställning 10 Nm kan man räkna med ha den "knäpper" mellan 8,5 Nm och 11,5 Nm
dvs ett fel på +-15%. Vid inställning 50 Nm kan man räkna med att den "knäpper" mellan 48,5 Nm och 51,5 Nm dvs fel +- 3%. Man skall alltså helst undvika att använda en Momentnyckel 10Nm-50Nm vid de lägsta värdena som 10Nm om man har en som passar bättre till 10Nm som en 4-20Nm momentnyckel.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...och-hylsor/momentnycklar/momentnyckel-013147/
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top