Momentnycklar, vilka områden??

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha MT-07
MoosE skrev:
kalibrera gör man inte på egen hand...

där jag jobbar (Perssons bil) anlitas en firma som kommer ut med en skåpbil som e utrustad med datorer för MYCKET pengar..

jag tror att dom tar några hundra kr/st,
men det är nog mängdrabatt..

det borde finnas handlare som kalibrerar.. typ Maskin&Verktyg (i Uppsala).

Då får det bli som förut, dvs köpa en och hoppas att den funkar som den ska.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag använder Biltemas två mindre momentskaft och har aldrig dragit av någon bult med dom trots flitig användning på gamla grejor. Deras non-sliphylsor är dessutom helt makalösa.
Biltema verkar överlag ha skärpt sig kvalitétsmässigt.

Vill man trots allt betala tredubbla priset för samma grejor med ett annat namn så står det ju var och en fritt. :hej

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Hoj
625 SMC -06
Snacka om trådlyft....

men var fan hittar jag momentnycklar som inte är så jävla stora=? alla jag hittat hittils går från 20 nm. vart köper jag mindre? de får järna vara kortare än 45c:argpådato m också!!!

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
doro skrev:
2400273
men var fan hittar jag momentnycklar som inte är så jävla stora=? alla jag hittat hittills går från 20 Nm. vart köper jag mindre? de får gärna vara kortare än 45cm också!!!

Vilken prisklass?
Tengtools har ett bra och prisvärt sortiment. Finns hos välsorterade butiker som säljer verktyg. Biltema har slutat sälja de mindre modellerna (3/8" och 1/4") har jag för mig. Annars finns ju Kamasa, Bahco, Gedore m.fl.

Ex.
http://catalogue.tengtools.com/webs...t_bid=T20&dokid=5179361&katnr=1&katsektnr=167
http://catalogue.tengtools.com/webs...t_bid=T20&dokid=5179990&katnr=1&katsektnr=166

Last edited:

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
Kan tipsa om ett märke som heter AmPro. Finns från små 1/4" till stora 1/2".
Riktigt billiga är dom också, utan att se skräpiga ut.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
doro skrev:
2400273 Snacka om trådlyft....

men var fan hittar jag momentnycklar som inte är så jävla stora=? alla jag hittat hittils går från 20 nm. vart köper jag mindre? de får järna vara kortare än 45c:argpådato m också!!!
Köpte en på Bauhaus, kommer inte exakt ihåg vilket område, men har för mig att den går till 30 Nm, lägsta värdet kommer jag inte ihåg.

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Hoj
625 SMC -06
stranglefoot skrev:
2400480 Kan tipsa om ett märke som heter AmPro. Finns från små 1/4" till stora 1/2".
Riktigt billiga är dom också, utan att se skräpiga ut.

och vart hittar jag dem då?

peoy

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
Honda VF1000F -84
Norbar har ett antal mindre momentnycklar..
SL1 = 5-50 lfb ft (8-54Nm)
och nån som gör 10-100Nm

Alla verkar vara vändbara, så att man kan momentdra även vänstergängat. För de som vågar eBay:a, så kan det finnas fynd att göra. Det som tar tid är att kolla upp vilka områden nycklarna klarar, då inte alla är så duktiga på att skriva sånt.

Köpte en SL1 + en SL2 för ca 750kr ink frakt (11GBP). Återstår bara att kolla att dom knäpper vid ungefär rätt tillfälle.

En enkel (och dålig) test jag gjorde idag var att jämföra mot min Mekonomen (typ biltema / micro m.fl 300kr varianter)-nyckel (28 till nånting Nm).

Drog en bilhjulsmutter till 28Nm med den, och efter koll med SL1, så tyckte den att den satt i 48Nm..
Drog till 56Nm, och jämförde mot SL2, och då satt muttern i 65-70Nm. Inte så lyckat att dra känsligare skruvar med den (om det nu är Norbar:arna som är ok)

/PeO

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Felix skrev:
386547 Skall iväg till Biltema och tänkte kolla vilka momentnycklar ni rekommenderar samt vilken "range" på dem så att säga.

En stor och en liten tänkte jag att jag nog kunde behöva,

/Felix

Hej
Du har ju redan fått en del svar.
En sista sak, kolla att momentfunktionen även funkar på vänstergänga. Ty annars duger den inte till tex drevmuttrar eller centermuttern till kopplingskorgar mm, dessa är ju ofta vänstergängade. Det finns många billiga nycklar som klarar det så det är inget krav som gör att du åker på en dyr momentnyckel.

Tycker jag.

Mvh
Jörgen

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
peoy skrev:
2409426 Norbar har ett antal mindre momentnycklar..
SL1 = 5-50 lfb ft (8-54Nm)
och nån som gör 10-100Nm

Alla verkar vara vändbara, så att man kan momentdra även vänstergängat. För de som vågar eBay:a, så kan det finnas fynd att göra. Det som tar tid är att kolla upp vilka områden nycklarna klarar, då inte alla är så duktiga på att skriva sånt.

Köpte en SL1 + en SL2 för ca 750kr ink frakt (11GBP). Återstår bara att kolla att dom knäpper vid ungefär rätt tillfälle.

En enkel (och dålig) test jag gjorde idag var att jämföra mot min Mekonomen (typ biltema / micro m.fl 300kr varianter)-nyckel (28 till nånting Nm).

Drog en bilhjulsmutter till 28Nm med den, och efter koll med SL1, så tyckte den att den satt i 48Nm..
Drog till 56Nm, och jämförde mot SL2, och då satt muttern i 65-70Nm. Inte så lyckat att dra känsligare skruvar med den (om det nu är Norbar:arna som är ok)

/PeO

har du släppt fjädern mellan varje drag? annars kan den visa fel.

peoy

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
Honda VF1000F -84
-dB skrev:
2409499 har du släppt fjädern mellan varje drag? annars kan den visa fel.

Om du menar billig-momentnyckeln:
när jag lagt undan den har jag (förutom ett fåtal gånger då jag glömt) släppt inställningen till under 28Nm (utanför skalan). Mellan dragen ska man väl inte behöva släppa ?

Norbar:arna
Var inte helt nollställda när jag fick dom, och jag har ingen aning om hur länge dom stått uppvridna (inte särskilt högt, men kanske 1/10 av maxmoment)

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
peoy skrev:
2409956 Om du menar billig-momentnyckeln:
när jag lagt undan den har jag (förutom ett fåtal gånger då jag glömt) släppt inställningen till under 28Nm (utanför skalan). Mellan dragen ska man väl inte behöva släppa ?

Norbar:arna
Var inte helt nollställda när jag fick dom, och jag har ingen aning om hur länge dom stått uppvridna (inte särskilt högt, men kanske 1/10 av maxmoment)

jag menar att om du släppt dom mellan gångerna du mätt, man skall alltid släppa fjädern mellan dragen annars får den en annan uttragning vid det andra draget och knäpper fel

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
-dB skrev:
2411539 jag menar att om du släppt dom mellan gångerna du mätt, man skall alltid släppa fjädern mellan dragen annars får den en annan uttragning vid det andra draget och knäpper fel

Ja det där har jag också lärt mig men sällan fått bekräftelse på och därmed ofta undrat om det är en pedantgrej jag lärt mig. Dvs att i praktiken innebär detta tex att man bara klicka en gång på varje skruv/mutter, drar man över klicket två ggr på en skruv/mutter för att "vara säker" så är inte momentet nödvändigtvis korrekt på andra klicket om man inte återjusterat nyckel från noll till korrekt moment.

Är det samma "tänk" du menar?

Mvh
J

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
Jörgen Karlsson skrev:
2411547 Ja det där har jag också lärt mig men sällan fått bekräftelse på och därmed ofta undrat om det är en pedantgrej jag lärt mig. Dvs att i praktiken innebär detta tex att man bara klicka en gång på varje skruv/mutter, drar man över klicket två ggr på en skruv/mutter för att "vara säker" så är inte momentet nödvändigtvis korrekt på andra klicket om man inte återjusterat nyckel från noll till korrekt moment.

Är det samma "tänk" du menar?

Mvh
J

ja, lite så, fast jag menar att om man ställer om den till annat moment så blir inte det rätt eftersom fjäderna är expanderad. om du har samma bult du går över flera gånger så känner du ju om du får dra hårdare andra gången, men är det olika moment kanske du inte märker skillnaden.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln