monster 620 vs. hornet 600

Treo

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
Som rubriken antyder, vilken av dessa är "bäst" ? vilken är bättre att köra, har trevligare motor, skönare ljud, kostar mindre att äga, osv osv. ? enligt de uppgifter jag fått fram har duccen nästan 40 hk mindre, har den bättre vrid istället ? ja, kort sagt, vilken rekommenderar ni ? vid ny köp alltså, inte beg.

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Köp Ducatin!

Har ägt en hornet... och har provkört en monster 620ie...

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Monstern!!!!

Jag Har en Monster & testat en Hornet 600 (iofs inte särskillt hårt)
Och jag tycker att total upplevelsen är 100% bättre på monstern

Iofs så e det bättre tryck i Horneten....

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
nu snackar vi street hoj

OK vad ska du ha den till?
posa o glida runt o lyssna på v teinljudet, ja då ska du ha duccen, ska du ha roligt med hojen ja då köper du horneten.

Tolf

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
WORD!

Duccen är macho men du har nog mer ös i en trimmad rex. Horneten har ju ändå en radfyra och det med lite varv på är nästan oslagbart. :fakta

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Prova!

Kom till Stockholm och gå ner på MC-Varuhuset och Ducati Stockholm.

Har en polare som valde för inte allt för länge sedan. Han tog en Monster 620 Sie. Kanon motor, bra väghållning, grymma bromsar, fiiiint ljud. Dessutom kommer ju Ducceklubben på besök på Åland varje sommar! :squid

alum

5000cc till våren
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SV650S -00
Jag har dock bara testat en monster 600 -98, dvs förgasare och inte insprutning som det är på de nya. Tänkte byta till en sån från min cbr600 som jag tror är ganska lik horneten. Monstern var det slöaste jävla piss jag någonsin kört, den drog inte på nån växel eller nåt varv överhuvudtaget. Följ Tolfs råd. Ducatin är enligt mig fan så mycket snyggare och låter trevligare, men vill du att det ska finnas en smula ös så skulle jag välja hondan.

IL Ducce

NYFRÄLST
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SuperDuke -06
monster eller geting

Har erfarenhet av en monster 750cc -00 allstå utan insprutning.
Den ska enligt uppgift vara likvärdig med nya 620 med insprut enligt grabbarna på Ducati.
Ang. min 750 så var den helt ok hoj att börja på, bra bromsar och härligt vrid dessutom med ett grymt ljud och mycket uppmärksamhet. Kolla in www.ducceklubben.org
där finns annonser på monster...

Tyärr ej någon erfarenhet av Hornet.

Treo

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
Tackar för tipsen, får väl göra så att jag släpar mig över till stockholm och provar när vädret blir bättre. Även om det vore skoj med en ducce så lutar det väl lite åt honda, med sin erkänt höga driftsäkerhet, bra garantier osv. känns tryggare helt enkelt. Men det kan ju vara att jag fastnar för duccen när jag provkör den, återstår att se. tackar för svaren iaf. :)

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
du jämför fel hojar!! ska du jämföra hornet 600 så ska den jämföras med ducatis 900!!!

jag kör en hornet 600 98 (förgsare) polaren har en monster 900ie (tror jag den heter)02

det är så lika i accelration i alla fall för oss som fortfarande inte har kört 1000 mil! han drar mig något på toppfart ! jag väger 10 kg mer så jag vet inte riktigt! enligt pappret är toppfarten för horneten 220 min gör 210 för monstern 210 hans gör 220

monstern har mera godis såsomstålomspunna slangar mm mm
men horneten har mycket billigare servicar!!

tror att honreten ligger i högre försäkringsklass än m620 men jag är inte säker på hur det är med 900 men den har på pappret 15 hk mindre och lite högre vikt!

ska du ha kul bus hoj eller vad vill du ha??

horneten är en hoj som lever på varvet och monstern (i alla fall 900) på vridet !

en fördel till med ducati är att andrahandsvärdet är bättre!
horneten har i o f s ett bra andrahandsvärde om man jämför med sporthojar! men titta på försäkringskostande och servicekostnader!!

ps horneten drar 1 liter milen vid hård körning! ds

GibsonSG

Nice boys don't play Rock'n'Roll
Gick med
2 May 2003
Hoj
BMW R1150 Rockster
Utan att veta säkert så lär det ju vara en viss skillnad på försäkringspremie, Hondan går ju i försäkringsklass 7, och Duccen går väl i klass 5?

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
hmm... jag försäkrar just nu på susab! men jag tror att hondan går i 6an ? i alla fall hoss vissa bolag!

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...