Monster med startproblem!

BanditGirl

Dum spiro, spero
Gick med
1 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
Monster S4
Har ett stortbekymmer! :huvet
Köpte mej en Ducati monster s4 för ungefär en månad sen. Provkörde den och allt verkade okej, men sen var det dags att göra lite service och annat fix på den så tog den till verkstaden och bytte olja och filter på den, sen när jag skulle starta den efter oljebytet starta den inte, den går runt i startmotorn, men den tänder inte:confused: har beställt och väntar på ett par nya tändstift, se om det kan vara det som är felet, men om det inte är det vad kan det då vara, finns det nåt man kan kontrollera själv, eller är det bara att köra den till en ducati verksad och bli ruinerad?
Har även upptäckt ett lite mysko elfel på den då man vrider på styret så slocknar framlampan..
Vore väldigt tacksam för tips och råd!
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Aha...brytarknappen ?
Har du bryt för fotstödet också ?
Tvättat hojen ?
Sitter tändkablar ordentligt och får du gnista ?
 

BanditGirl

Dum spiro, spero
Gick med
1 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
Monster S4
Brytar knappen är i det läge den ska va, men man vet ju inte kan ju va nåt med elfelet i styyret som börjat påverka.
Japp det är ett bryt för fotstödet.
Hojen är inte tvättad. Den är körd på släpkärra till verkstaden där den står nu, men efter det har den startat, den var igång precis innan oljebytet för att få oljan lite mer lättflytande.
Tändkablarna sitter ordentligt, men ingen gnista. en bekant som mekat lite med den har även haft bort stiften och kollat, de såg ju inte nya ut.
Vid uppstartandet efter oljebytet luktade den ganska mycket bensin om avgaserna som blev när han gick på startmotorn.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Testa med nått annat stift och se om du får nån gnista över huvud taget. Hade lite andra elproblem på min monster.
 

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Ingen kabel som kommigt i kläm vid styrhuvudet/styrstopparna?
Hände på min retta, ressultatet... hoj gick ej att starta och smälld säkring.
Vet dock ej hur det ser ut på en monster men det kan ju vara värt att kolla.
 

BanditGirl

Dum spiro, spero
Gick med
1 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
Monster S4
Japp, ska testa med nya stift, har beställt två iridium stift, håller tummarna att det bara är det så det inte är nåt annat.
Kan inte se att det är nån som kommit i kläm, tycker det är så konstigt att den funkade och sen rullade upp den på lyften och bytte olja och filter och sen startar den inte. Men ska ta och kolla över säkringarna ordentligt.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jag skulle kolla vidare med det mystiska elfelet vid styret för det lär väl åtgärdas hur som. Inget mera som är gjort förutom oljebyte?? Lätt att sätta soppaslangarna fel på dem tex men det påverkar ju inte gnistan precis. Är stödet uppe & kopplingen inne hojen i neulral????
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Japp, ska testa med nya stift, har beställt två iridium stift, håller tummarna att det bara är det så det inte är nåt annat.
Kan inte se att det är nån som kommit i kläm, tycker det är så konstigt att den funkade och sen rullade upp den på lyften och bytte olja och filter och sen startar den inte. Men ska ta och kolla över säkringarna ordentligt.

Är det insprutning på den?
Surrar soppapumpen till en kort stund när du slår till tändningen isåfall?
Luktar det bensin ur avgasröret när du nöter runt med startmotorn?
Luktar det bensin så lutar det åt att det är nåt med tändningen, annars nåt med soppatillförseln.
Får den ingen soppa kan man ju försöka spruta in startgas i insuget på luftburken och se om den tänder, då är det garanterat soppaproblem.
 

BanditGirl

Dum spiro, spero
Gick med
1 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
Monster S4
Ja det ska åtgärdas i vilket fall, men den har fungerat och startat trots det problemet innan, så tycker det verkar lite konstigt, men el har ju enligt min mening ett eget liv.
Näe det var bara ett oljebyte som gjordes, eller ja vi bytte bakdäck med, men det är jag ju nästan helt säker på att det inte har med det att göra, haha.
Japp, stödet är uppe, den är i neutral och kopplingen är inne.

Är det insprutning på den?
Surrar soppapumpen till en kort stund när du slår till tändningen isåfall?
Luktar det bensin ur avgasröret när du nöter runt med startmotorn?
Luktar det bensin så lutar det åt att det är nåt med tändningen, annars nåt med soppatillförseln.
Får den ingen soppa kan man ju försöka spruta in startgas i insuget på luftburken och se om den tänder, då är det garanterat soppaproblem.

Ja det är insprutning på den. Har inte tänkt på om pumpen surrar, det får kollas upp!
Japp det luktar bensin från avgasröret, så började fundera på om den blivit sur kanske och har hört talas om att endel stift är känsliga när de blir sura. Men får väl se får förhoppningsvis de nya stiften nu i dagarna då lär jag ju få svar på om det va det.
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ja det ska åtgärdas i vilket fall, men den har fungerat och startat trots det problemet innan, så tycker det verkar lite konstigt, men el har ju enligt min mening ett eget liv.
Näe det var bara ett oljebyte som gjordes, eller ja vi bytte bakdäck med, men det är jag ju nästan helt säker på att det inte har med det att göra, haha.
Japp, stödet är uppe, den är i neutral och kopplingen är inne.



Ja det är insprutning på den. Har inte tänkt på om pumpen surrar, det får kollas upp!
Japp det luktar bensin från avgasröret, så började fundera på om den blivit sur kanske och har hört talas om att endel stift är känsliga när de blir sura. Men får väl se får förhoppningsvis de nya stiften nu i dagarna då lär jag ju få svar på om det va det.

Ok, då borde det vara nåt med tändnignen eller att den är sur ja.
Har du kollat manulen, ofta finns nåt tips om hur man vädrar den om den blivit sur.
på min cbr tex ska man hålla gasen fullt öppen och sen köra runt srtartmotorn, då fattar motorkontrollern att man vill vädra och sprutar inte mer soppa och stänger av tändningen (så att hojen inte startar).

edit:Tändstift ska inte ta skada av att bli sura, men ser dom gammla dåliga ut är det ju läge att byta.
 

joe hill

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Blähh
Hoj
Big Red Pig
Tjena
Grattis till en häftig hoj:)

Häng inte läpp för att det strular..... det hör till liksom....... speciellt med eldiga italienskor.

Låter som klassiskt vårstrul efter att en hoj stått och beckat ihop över vintern.
Stora twinnar måste tex ha mkt frächt batteri som dels ska orka dra runt motorn men också driva insprutningen med exakt rätt spänning (tex ej under 12.4 v för aprilia).
Finns massor med felkällor som tex ärgiga kontakter eller brytare, kabelbrott och glapp.
Blir den mkt sur kan stiften ta stryk och bara vara att kasta men prova med vilket frächt stift som helst om du har gnista för annars kan du sura ner de nya stiften oxå, dyrt.... sedan "rätt" startteknik för en småsur insprutare
Nog blajat..
1. fixa en manual med elschema och mätvärden för olika inspr. och tändnings komponenter och felsök metodiskt igenom el och bränsle systemet. Lätta billiga grejer först, du kommer lära dig massor:tummenupp
2, Gå med i Ducati klubben och fråga på deras forum, där finns det massor med kunskap....du kan nog hitta någon som kan komma och kolla på din hoj oxå..
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Häng inte läpp för att det strular..... det hör till liksom....... speciellt med eldiga italienskor.

Låter som klassiskt vårstrul efter att en hoj stått och beckat ihop över vintern.

Håller med :)
Prova att ladda batteriet ordentligt. Jag hade samma problem förra våren på min förra 900SS, startmotorn drog runt men den tände inte. Det visade sig vara batteriet som började bli dassigt helt enkelt.
Duccarna verkar kräva rätt mycket startström. Jag har bara haft Duccar med förgasare däremot så om insprutning kan jag inte säga så mycket :)
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Byt bensin med när du ändå håller på. Förgasarduccarna är känsligast för det men man vet ju aldrig ...
Förutsatt att det är fjolårsbensin i den...
 

BanditGirl

Dum spiro, spero
Gick med
1 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
Monster S4
Tack så jätte mycket för alla tips och råd! Nu har vi nog lyckats hitta bekymret ikväll, det va ett relä som strulade när vi bytte plats på det så hoppade den igång, så nu blir det till att beställa hem ett nytt sådant så ska det väl förhoppningsvis inte vara nåt mer som strular på den! :) Hittade även elfelet till styret, två kablar som gått av!
 
Nyheter
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Top