Monstra 450 ljuddämparfundering

Norberg91

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Hoj
monstra 450 sm
Tjena jag har en monstra 450 sm som jag tänkt byta ljuddämpare på..
Har beställt ett fmf powercore 4 men efter att ha läst flera trådar om folk med samma hoj som beställt samma dämpare har de fått med problem med för litet huvudmunstycke då det största som finns är 160..min fråga är då om det finns någon chans att kunna borra upp en munstycke och förhoppningsvis få det att fungera?
Det andra alternativet är kanske att kunna få tag på en orginal crf 450 -06 ljuddämpare att byta till och då behöver kanske inte hojen mer soppa men man blir ändå av med strypningen som sitter på nu som enligt papperna skall vara på runt 10-13hk :p
Målet är ju att få bort strypningen i orginal dämparen utan att behöva byta förgasare.
Hoppas någon förstod vad jag menar är helt ny här och inte världens bästa greesemonkey heller :p

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Måste det bli jag? Ok då..

jag är rädd att den kinesiska motorn har andra toleranser än sin Hondaförlaga, det är kanske 25 hästar och det sitter ingen strypning i avgasröret. inga 10-15 hästar iaf.

borra däremot går jättebra, mjuk mässing och ett litet litet borrkit

Norberg91

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Hoj
monstra 450 sm
Okey okey nä visst är de nog så! Man bör inte utgå utifrån pappret direkt när de gäller kinesium :p
Men då blir de borra och testa sig fram och funkar de inte såblir det blocket :p
Blir nog till att ta över farsans 600 och övningsköra till sommaren så :) tack för svar :)

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Du kanske kan ta en funderare över hur hästkrafter kommer till, som regel är det en kombination av flöde och bränslemängd snarare än bara den ena.

Om du ökar flödet genom motorn så vill du med stor sannolikhet också öka bränslemängden.

Tror det är vettigt att byta hela avgasröret och förgasaren på denna modell.

//K

Norberg91

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Hoj
monstra 450 sm
Ja de har du absolut rätt i!
Det enda jag hoppas på är att kunna öka bränslemängden tillräckligt genom byte av huvudmunstycke än att behöva byta förgasare.. som ett första steg iaf funkar inte det så vet jag av en crf 450-03 förgasare som borde passa..
Men tycker att det borde fungera med tillräckligt stort huvudmunstycke och att öppna upp luftburken teorin iaf :p
Frågan är ju om jag skulle vara tvungen att öka munstycketom jag satt på en orginal crf dämpare? Den lär ju fast den är orginal släppa igenom mycket mer än monstras standard
tack för alla svar :D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan borra munstycken men det är ju lite som att använda tumstocken där man behöver skjutmåttet. Du behöver ju till att börja med ett bra borrsortiment med borrar i steg på 0.1 mm. Sedan borra och testa om det blev ok.
Munstycken är ju borrade med god precision vilket du inte får med en vanlig borr, dvs med vanlig borr kan du borra två munstycken med tex 1.4 mm borr och dessa två munstycken kommer ändå ge olika resultat i flöde.

Vad är det för fabrikat på förgasaren? Finns det verkligen inte munstycken? Förgasaren är väl också en kopia så det kanske finns märkes-munstycken som passar?
Braigasen kan säkert hjälpa dig med munstycken.

Norberg91

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Hoj
monstra 450 sm
Tanken har slagit mig att prata med honom har dock för mig att min polare redan gjort det om exakt samma sak men det är ju värt ett försök absolut! Får kanske skicka honom ett munstycke så kan han mäta gängan mm.. rätt vad det är så funkar det :)

moddlaren

Guest
Tja allt går o lösa skälv använder jag enbart mikuni 6kant till allting vare sig det är mikuni keihini eller delorto. Lätt att ändra o dom flesta har 5 eller 6 mm munstycken.

Snowman89

Guest
Var det inte någon här som hängde på en FCR förgasare på sin monstra?
Det är väl det som satt original på de flesta crossar innan insprutning tog över.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Braigasen hade lite koll på vilka som kördes både på monstra och defenda.

Norberg91

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Hoj
monstra 450 sm
Nu har jat beställt snabbstålsborrar från 1, 3mm till 2, 4mm så får jag inte till munstycket stort nog nu för att få fmf pipan att funka så är det verkligen inte meningen att det ska funka! :)
Skam den som ger sig :p

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...