Hallå!
Ganska död tråd men jag provar!
Vad tycker ni som kört cyklarna i ett år nu? Är ni nöjda? Vad har varit problem och vad är ni nöjda med?
Jag undrar också om det är någon som vill släppa en enduro modell till rätt kurs?
Är det någon som vet om det skiljer i försäkrigspremie på enduro vs supermotard modellen?
Har kollat runt lite men det verkar som om supermotarden är dyrare att försäkra?
//k
Tjena! Jag är mycket nöjd med min cykel. Jag har dock fått be ÅF åtgärda lite saker på garanti, men det har inte varit några problem. Det allvarligaste var väl att de fick byta bakhjulet åt mig då ett par ekrar gett sig. Man får väl vara bra på att efterdra allting på cykeln helt enkelt.
Sen så är all plast på cykeln väldigt skör verkar det som. Både jag och Axel12K har haft sönder skänkskärm/regskyltshållare minst en gång var nu. Min framskärm har gått.
Men ja, för pengarna så är det en fantastisk cykel. Fungerar verkligen kanonbra vid körning, framförallt i skogen. Den klarar även mindre hopp utan problem, även om jag väger ~90kg (kör på originalinställningar, orkar inte jiddra med det).
Bakhjulskörning: Går att rycka/gasa upp på 3an utan minsta problem. Har även fått upp den på 4an (den är 5växlad), men då med hjälp av kopplingen. Känns ganska lättbalanserad, även för mig som är en ganska dålig bakhjulsförare.
Frambromsen är klen och det är i princip omöjligt att göra bra stoppies.
Utväxlingen är helt ok, men 1an känns lite tung i skogen ibland, i de lite mer kniviga situationerna.
Kopplingen frikopplade inte helt hundra vid leverans (när den väl var uppe i temp), men det är i princip helt åtgärdat genom att spänna kopplingsvajern på båda ställena.
Vad gäller försäkring så vet jag inte om det skiljer sig. Jag är 27, bor på landet, är olycksfri sen 2008, och har min enduro helförsäkrad hos LF Halland på ca 2900kr/år.