Montera av motorn..hur?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Låsringen går bra att knacka med dorn, det är det den är till för, och ska inte sitta hårt. Blir inte mycket märken i den om man inte överdrar den jävulen när man monterar, sedan är inseksan bara som ett spänne som klämmer motorn på plats i ramen, du lossar lite på dem sist så glider maskin ner.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Såhär ser det ut i de två bakre motorfästena efter att jag skruvat loss och dragit ut två genomgående axlar.
View attachment 444806

Verkar vara en ihålig axel kvar, med någon låsning som ser ut att kräva ett specialverktyg :(

Tillverka, gjorde mitt till svingmuttern på min av en hylsa med handhållen rondell, funkar alldeles utmärkt bara man är lite nogrann.
12977137_827504484026867_6678918194432997150_o.jpg
13002554_827503980693584_8646034029920175254_o.jpg

Last edited:

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

För att jag inte hade någon och ville demontera svingen en lördag?
Även kunna dra dit den igen med rätt moment.
Kan ha varit så, eller att jag bor 3mil från karlstad och inte ens vet vilken butik som kan tänkas ha en sådan, yamahacenter tar ju hem men då får jag vänta.

Eller bara för att det går. :)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
För att jag inte hade någon och ville demontera svingen en lördag?
Även kunna dra dit den igen med rätt moment.
Kan ha varit så, eller att jag bor 3mil från karlstad och inte ens vet vilken butik som kan tänkas ha en sådan, yamahacenter tar ju hem men då får jag vänta.

Eller bara för att det går. :)

Visst, men det är ju inte riktigt samma del, och vaad jag undrade var varför du tyckte att han skulle göra något liknande i det här fallet.

Sätta tid och arbete på att förstöra en fin hylsa, istället för *pick* - > klart.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tackar o niger vackert inför expertpanelens tips - jag knackade loss låsmuttern med hammare och mejsel :banana

Hann inte med mer än så ikväll pga andra tidstjuvar (bygger staket, tränar, mm), men nästa steg blir ju en utmaning som heter dugobert - att lossa motorn helt o få bort den under det trånga utrymmet mellan ramen och framhjulet.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Därför 2 depåstöd, bort med framhjul, sedan sådan lyft till motorn jag visade.

Men även om du inte har en sådan så underlättar det att ta bort framhjulet, förutsatt att du har ett depåstöd till framhjulet, alternativt har gaffeln hängade från taket t ex.

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Visst, men det är ju inte riktigt samma del, och vaad jag undrade var varför du tyckte att han skulle göra något liknande i det här fallet.

Sätta tid och arbete på att förstöra en fin hylsa, istället för *pick* - > klart.

Tog mig 20min att fixa den där så denna borde gå på 5, behöver ju inte ta en fin hylsa, någon 10 på biltema eller liknande bara sen är man hemma.

Förutom att fixat en lösning som funkar även när man vill dra tillbaka skiten någon gång med rätt moment utan att demolera så har man fått en ny insikt om hur man kan lösa problem i framtiden utan att behöva beställa specialverktyg och vänta på de.

Men, det var bara ett förslag på en lösning, inget man behöver göra eller hänga upp sig på. :)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tog mig 20min att fixa den där så denna borde gå på 5, behöver ju inte ta en fin hylsa, någon 10 på biltema eller liknande bara sen är man hemma.

Förutom att fixat en lösning som funkar även när man vill dra tillbaka skiten någon gång med rätt moment utan att demolera så har man fått en ny insikt om hur man kan lösa problem i framtiden utan att behöva beställa specialverktyg och vänta på de.

Men, det var bara ett förslag på en lösning, inget man behöver göra eller hänga upp sig på. :)

Förvisso, gör man det allt för enkelt för sig, så kan det ju se ut som om vem som helst skulle klara av det.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA