På LC8 har fälgarna varit sorgebarn i generationer.
För mjuka, orunda, kastande - och läckande.
Scoutar man runt så verkar är quickfixen för 1190 vara att köra med slang fram för att minska risken för att tappa all luft ögonblickligen när man kör på sig en "fälgsmiley":
http://www.wilddog.za.net/forum/index.php?topic=125301.0
...och för att öka chansen att ta sig hem igen.
Den seriösa fixen är att ekra om till smalare, starkare fälgbana för att minska risken att slå sönder de breda, sköra slanglösa fälgarna.
Vad gäller läckande fälgband framförallt bak, så verkar problemet vara av två olika karaktärer:
1. Vid däckbyte är det grymt tight mellan däck och det tätande fälgbandet.
Det verkar vara större chans att skada däckbandet, än att skona det - oavsett om man går till däcksverkstad eller pular hemma. De flesta av dessa smygpunkteringar kommer alltså efter däckskifte. Kanske kommer branschen att lära sig kränga däck även på dessa fälgar vad det lider, men ännu så länge ser det mörkt ut.
2. Hårdkörning på gata med mycket ryck på låga växlar ökar risken för smygpunka bak.
Så, i teorin är det kalas med slanglöst.
I praktiken? Tja,
kräver man något av hojen så är det ett elände.
Bara att lära sig kränga. Det finns inga genvägar.