Montera avgassystem stumt eller ej

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fundering brukar avgassystem vara upphängda i gummi bussningar eller är det lite till och från om dom är monterade stumt?

På Trajan och KLR:en sitter avgasystemet upphängt i gummibussningar, varför jag undrar är att jag funderar på hur man ska göra med upphängningen på det hemma snickrade 4-1 systemet till GSX:en. Det kvaddade 4-1 som satt på hojen (troligtvis en Vance Hince) satt skruvat utan några bussningar eller sånt med en skruv direkt i plattan för passargerarfotpinnen. Har redan gjort fästet på avgassystemet men man kan ju borra ur hålet och lägga gummi i hålet och på bägge sidor om man vill få lite flex i systemet.

Så här ser fästet ut just nu
 

Bifogat

  • 20220316_200839.jpg
    20220316_200839.jpg
    3.7 MB · Visningar: 25
  • 20220316_200945.jpg
    20220316_200945.jpg
    1.7 MB · Visningar: 25
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja ha ;)

Nå vad kan tänkas vara klokast, gummi upphängt eller stumt? Sitter med super internet just nu är uppe i hela 0.2 Mbit efter att startat om modemet men jag lyckades tillslut få in bilder på det hela.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Alla gamla stånkor jag haft så sitter ju avgaset helt stumt monterat, iaf främre fästet av bakre delen så att säga, tänker på delningen ovanför fotpinnen ungefär.
Enda hoj jag minns jag haft med gummiupphängda ljuddämpare är Ducati.

De allra flesta hojar jag kan komma att tänka på så sitter det stumt överallt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mitt system är gjort av rostiga origonalrör och vanliga avgasrör, så inget rostfritt bortsett från lambdamuttern som ska vara av rostfritt material enligt biltema. Jag kan ju utan större problem att borra ut hålet och göra en lämplig gummiupphängning om jag vill.

Vad tror ni tror ni man vågar strunta i att ha nån upphängning runt själva dämparen då man har skruvat fast systemet vid passagerarfotpinnen. Det känns i alla fall ut väldigt stumt ut då man drar ihop det hela.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Tror att om motorn sitter gummiupphängt så ska avgassystemet va gummiupphängt.
Om motorn sitter stumt monterad i ramen sitter avgaset ofta stumt.
En dämpare väger ju en del så att bara ha det fäst i framändan känns lite vågat.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Värmen gör att rören blir ganska mycket längre. Så det är inte BARA vibrationer som skapar spänningar i materialet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror att jag försöker göra det gummiupphängt, då kan det ju flexa lite, bör gå ganska bra att gå till det utan attha det stumt monterat.

En fundering, vissa avgassystem har väldigt många delningar med fjädrar som håller ihop skarvarna har sett vissa där det sitter fjädrar på krokarna, sen in i kollektorn, ut ur kollektorn och sen vid dämparen. Misstänker att dessa system ofta är gjorda i titan är det för att få bort vibrationer och att få lite flex I systemet?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Mest för att undvika spänningar misstänker jag svetsar du så drar det sig gärna men skjuter du delar i varandra så blir det ju inte stumt på det sättet och finns lite justermöjlighet också och enklare montage .
Titansystemet på cykeln i garaget är monterat stumt innan ljuddämparen som du hade och en gummidämpad klämma runt burken så det funkar nog bra som du har gjort redan om du inte vill göra om för görandets skull
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror jag testar med att montera stumt och dämparen i dess klämma. Ska gå hyfsat lätt att göra om fästet så det flexar om det skulle behövas.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top