Montera dragkrok Citroen C3

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har införskaffat mig en Citroen C3 med miljödiesel och EGS (elektroniskt styrd koppling och låda, en manuell automatlåda typ). Citroen vill ha en mindre förmögenhet för att montera dragkrok på den. Finns gott om hemsidor typ http://www.dragkrokslagret.se/dragkrok som säljer dragkrokar och elpaket för 2900kr. Frågan är bara hur mycket bök det är att montera. De säger själva 0,5-1h monteringstid men jag är tveksam. Iof är jag något mer händig än genomsnittet men jag hatar att skruva bil....

Någon som har koll på hur bökigt det är att montera dragkrok inkl el på en modern bil?
Tips på ställen som monterar till rimligt pris?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag måste vara allvarligt skadad, kunde svurit på att jag läst svar på den frågan.:va

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ser ut som att dragbalken fästs i befintliga hål och draget kommer ut under kofångaren. Inget behöver demonteras bak för att få dit balken.

Elen kopplas fram under ibräda och evt under huv. Så där är en hel del jobb att dra kablar genom bilen.

Draget får du nog dit på en timme, men räkna med ett par tre till elen, minst.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Tror citrans elsatser brukar kopplas mellan befintliga kopplingar till H V bakhjus.
Skulle tippa på att man behöver gå in i lexia och programera om dock.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
De bilarna jag har pillat med drag på är man tvungen att riva av stötfångaren för och sen såga i stötfångaren för dragkroken...

Har du CAN-bus så blir det ett jävla kabeldragande i bilen dessutom.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Piratelsatserna brukar vara bra på att lura CAN-systemen, man får en liten dosa som man jackar in i kontakterna bak så får draget el utan att CAN-blahejset fattar något.

Å andra sidan kan bilarna nuförtiden tydligen anpassa antisladdsystem m.m. när man kör med släp, sådant blir man utan om man kör med fulsatser/inte programmerar in allt.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
hade ej satt krok på den bilen. du kommer få stora och dyra problem med växelåds styrningen. den kommer tappa/glömma växel lägen och kopplingen kommer med krångla och larma för att den går för varm.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Maila generalagenten/teknisk avdelning och fråga om det verkligen kommer att lira att släpa med denna där lådan. Då får du förhoppningsvis ett korrekt svar istället för vad en slipssäljare tror =0)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...