Montera elsystem på cross

linusjoh999

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2011
Hoj
honda
jag har funderat på att skaffa cross men jag skulle vilja ha lampor på den så jag har även titta på enduro hojar men kommit fram till att de är inget för mig så nu undrar jag om det finns plats och möjlighet att montera ett enkelt ljussystem innan jag bestämmer mig för cross eller om jag måste ta enduro ändå för att köra i mörker.

Flod

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Moto Guzzi 850 '77, Hornet 600 '06
Jag har för mig att man måste byta stator på en cross utan lyse original, för den som sitter där ska bara lämna nog kräm för att sköta tändningen. Sen tillkommer en voltregulator.

-Rätta mig om jag har fel!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Varför är inte en enduro något för dig? Skall du ändå köra utanför crossbanan så behöver du reg och då är enduro the way to go.

Sen beror det på vad du väljer för cykel vad där finns tillgängligt för elgrejer och hur mycket ljus du hade tänkt dig.

KTM går utmärkt att montera endurostatorn och få ut tillräckligt med kräm för nattenduro. Honda CRF finns stator för 70w DC = nästan 2x Xenon

linusjoh999

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2011
Hoj
honda
ok det låter ju utmärkt att det skulle fungera men vilken cross skulle ni rekommendera både för elens skull och allmänt vilken är bäst/ skönast att ha på grusväg/ hemmagjord bana i skogen/ sjön på vintern.

förresten finns det ingen plats för ett batteri? för jag skulle kunna tänka mig en mätare också.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
ok det låter ju utmärkt att det skulle fungera men vilken cross skulle ni rekommendera både för elens skull och allmänt vilken är bäst/ skönast att ha på grusväg/ hemmagjord bana i skogen/ sjön på vintern.

förresten finns det ingen plats för ett batteri? för jag skulle kunna tänka mig en mätare också.

Köp en EXC 450, funkar till allt du ska ha den till + att du slipper knöla med el eftersom den redan har det. Kostar mer än en SX? Jajamensan, men att få till ett vettigt elsystem med mätare går på sina modiga tusenlappar det med.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag skulle också rekommendera KTM 450/525. Massor av pulver att leka med på grusväg/is och underhållande i skogen.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag skulle också rekommendera KTM 450/525. Massor av pulver att leka med på grusväg/is och underhållande i skogen.

Och exc:n är väl inte lika rapp som en cross (trist i skogen), men ändå pulver nog för is/grusväg.

linusjoh999

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2011
Hoj
honda

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
450 känns som lite för stor. jag har tittat på honda crf250 04 för det är ett rimligt pris för mig för en lek maskin.

mon om jag har förstått er rätt så är det jag behöver...
spole
http://www.skoterdelen.com/belysningsspole-honda-p-10056-c-1845.aspx
lyse
http://www.skoterdelen.com/framlampa-ufo-twins--p-15267-c-1459.aspx
mätare
http://www.24mx.se/motocross/p/matare-trail-tech-endurance/16373/elektronik/k7/

men vad är det för stator?

45w är en piss i nilen mot vad du behöver. Det räcker för att tända en lampa fram och inget mer.....

Vill du ha en 250f så köp det men det suger hårt på grusväg och is.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Med fler kubik i motorn så får man större användbart varvtalsområde. Antingen man vill mysa runt på låga varv som nybörjare eller tar ur all effekt och köra skiten ur den då man känner sig lite mera säker på vad man pysslar med. Med en liten 125a eller 250 så får man konstant varva livet ur den och växla upp och ner för att hålla sig på ett varvtal så man har vettigt med effekt.

En fyrtaktare på 450cc blir ju inte lika hysterisk att köra som t.ex. en gammal 500cc tvåtakt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
jag skall åk i våra skogar och på våra vägar samt till och från sommarjobbet och då skulle jag vilja ha lamppor på den och mätare hade varit kul. men för mig vilket skulle ni rekommendera cross eller enduro för mig som som alldrig kört något två hjulat förutom moppe å cyckel.

så spolen behöver va en...
http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=119914
isåfall
Du har alltså inget mc-kort och tänker köra en icke registrerad, besiktad eller försäkrad motorcykel på allmän väg? Vad gör du när du inte hänger här eller jobbar, tävlar i rysk roulette? :va

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!