Montera fast kontakt för laddning

Hemskesven

Mostly harmless
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Söderhamn
Hoj
xr 650 -00 crf450-08
hej, jag funderar på och montera en fast kontakt på batteriet, typ en sån som följer med Ctek laddarna.
Så att jag bara kan plugga i laddaren på plats när det behövs.

Men hur mår resten av hojen att man lägger på laddning utan att ta bort kablarna från polerna, jag vet att på bilar så rekomenderas att lyfta av polskorna när man laddar för att inte skada resten av komponenterna.

Räcker avluftningen på batteriet eller måste man öppna upp locken på batteriet då man laddar?

Man tänker ju som så att skickas sådana saker med borde det ju bara vara att montera, men varför dalta så hemskt med bilbatterier i sådana fall....?
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Jag har funderat på att göra samma sak. Kom just på att man skulle ju kunna sätta en enkel strömbrytare på + polen, eller?




Hemskesven skrev:
hej, jag funderar på och montera en fast kontakt på batteriet, typ en sån som följer med Ctek laddarna.
Så att jag bara kan plugga i laddaren på plats när det behövs.

Men hur mår resten av hojen att man lägger på laddning utan att ta bort kablarna från polerna, jag vet att på bilar så rekomenderas att lyfta av polskorna när man laddar för att inte skada resten av komponenterna.

Räcker avluftningen på batteriet eller måste man öppna upp locken på batteriet då man laddar?

Man tänker ju som så att skickas sådana saker med borde det ju bara vara att montera, men varför dalta så hemskt med bilbatterier i sådana fall....?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag kör med underhållsladdare direkt på batteriet när det är inkopplat. Inga problem hittills, i alla fall. Jag skulle nog inte snabbladda batteriet via den kontakten dock, utan ta ur batteriet i det fallet.
 

VobbelFrasse

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Sumpholm
Hoj
Drz, Rödmyra-53
När det gäller ctek laddare är det inga probs att sätta dit laddaren utan att ta ur batteriet....
Dock rekommenderas att stoppa sladden i väggen efter att laddaren anslutits.

/ Tobbe

Hemskesven skrev:
hej, jag funderar på och montera en fast kontakt på batteriet, typ en sån som följer med Ctek laddarna.
Så att jag bara kan plugga i laddaren på plats när det behövs.

Men hur mår resten av hojen att man lägger på laddning utan att ta bort kablarna från polerna, jag vet att på bilar så rekomenderas att lyfta av polskorna när man laddar för att inte skada resten av komponenterna.

Räcker avluftningen på batteriet eller måste man öppna upp locken på batteriet då man laddar?

Man tänker ju som så att skickas sådana saker med borde det ju bara vara att montera, men varför dalta så hemskt med bilbatterier i sådana fall....?
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
VobbelFrasse skrev:
När det gäller ctek laddare är det inga probs att sätta dit laddaren utan att ta ur batteriet....
Dock rekommenderas att stoppa sladden i väggen efter att laddaren anslutits.

/ Tobbe

Viktigare är att dra ur sladden till laddaren först när man har laddat färdigt och sen ta bort från batteriet.
Har sprängt ett bilbatteri på att göra i fel ordning med späckta fingrar till följd.
 

Hemskesven

Mostly harmless
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Söderhamn
Hoj
xr 650 -00 crf450-08
gsxr1200 skrev:
Viktigare är att dra ur sladden till laddaren först när man har laddat färdigt och sen ta bort från batteriet.
Har sprängt ett bilbatteri på att göra i fel ordning med späckta fingrar till följd.


Aj!!!!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top