Montera handtagsvärme

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Termostatstyrda??

Ingen som prövat??
Finns det?? Eller är det ett vinterprojekt på G??

:hej
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Re: Termostatstyrda??

Kahobe skrev:
Ingen som prövat??
Finns det?? Eller är det ett vinterprojekt på G??

:hej

Honda orginal är steglösa. Man kan alltså ställa in exakt den värme man känner att man behöver.

Jag har kört med värme i ett år nu och jag måste säga att den används flitigt. Även på sommaren är det skönt med lite värme när man åker hem sent på kvällen eller tidigt på morgonen. Höjer komforten rejält!

jag gav inte ens 2000:-, så jag förstår inte varför man ska hålla på att knåpa ihop något själv. Är ju en billig investering om man jämför med vad mycket annat kostar till hojen.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det finns alltså..

Ingen av mina hojar har värme.. Om man gör ett mkt simpelt styrsystem, (det kan nog bli MYCKET enkelt) så kan det enkelt multipliceras 3ggr..
Blir nog ett vinterprojekt ändå....:)
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Re: Re: Termostatstyrda??

Matin skrev:

...

jag gav inte ens 2000:-, så jag förstår inte varför man ska hålla på att knåpa ihop något själv. Är ju en billig investering om man jämför med vad mycket annat kostar till hojen.

På Touringbutiken får man ge 240 spänn för två plattor och en trelägesbrytare. Gillar man dessutom att pula själv så är väl saken självklar? Själv lär jag mig aldrig, varenda gång står jag där med olja eller lödfluss upp till armbågarna och lovar mig själv att köpa färdigt nästa gång...

Touringbutiken: www.touring.se

Direkt till värmehandtag, letas annars upp i A-Ö-menyn till vänster: https://www.touring.se/touring/Servlet?page=6&parent=s6972&catname=Eluppvärmda handtag

Är det någon i Göteborgstrakten som vill vara med och dela på två par värmeplattor? Jag vill gärna ha 15 w i högern och 20 i vänstern, men de säljs ju parvis.
 

gurrah

-
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R1100S
Färdigt!

Köpte 15W värmeslingor hos Ahlqvist (20W var slut hos duells), effektmotstånd + brytare på ELFA. Sedan isolerade jag med eltejp under vänsterhandtaget och satte dit värmeslingorna. Jag satte ett effektmotstånd i serie med slingan i högerhandtaget + ett i serie med båda slingorna (urkopplingsbart) för att få ett lägre effektläge.
Efter provkörning kom jag fram till att jag igentligen skulle satt en 20W slinga i vänsterhandtaget, för styret tar ganska mycket av värmen (isolerade lite till med eltejp). Högerhandtaget blir däremot väldigt varmt, så jag får nog koppla in ett högre förkopplingsmotstånd.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu e det monterat!

Jag köpte oxo 15W-slingor på Alqvist tillsammans med ett par nya gummihandtag. Kompletterade med en vippströmbrytare från Clas Ohlson. Har monterat det nu ikväll, och efter en kort provtur är jag mycket nöjd. Jag har isolerat lite på vänstersidan med 2-3 lager eltejp, och det känns i alla fall som att båda handtagen blir lika varma. Ska ta hojen till skolan imorn, å se om det funkar bra "på riktigt" oxo. Det syns på neutrallampan att det går åt mer ström än vanligt, men uppe i varv märks ingen skillnad. :tummenupp

EDIT: Räkningen för det hela landar på 230 spänn för värmeslingor och brytare. Har inte räknat med nya handtag(behövde ändå).
 
Last edited:

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Blir lite förvirrad av allt prat om effektmotstånd. Behöver man effektmotstånd om man har olika effekt i höger och vänster handtag?

Och att ha ett effektmotstånd för att få värme i två lägen behövs väl inte om man kör serie/parallellkoppling enligt ritningen först i diskussionen?

Pacman och gurrah: tål era vippströmbrytare vatten? Och var satte ni strömbrytarna så att det blev snyggt?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
R400 skrev:
Blir lite förvirrad av allt prat om effektmotstånd. Behöver man effektmotstånd om man har olika effekt i höger och vänster handtag?

Och att ha ett effektmotstånd för att få värme i två lägen behövs väl inte om man kör serie/parallellkoppling enligt ritningen först i diskussionen?

Pacman och gurrah: tål era vippströmbrytare vatten? Och var satte ni strömbrytarna så att det blev snyggt?

Jag kan ju inte va säker på att den tål vatten, men det e en ganska rejäl grej så jag skulle tro att den tål en hel del. Jag gjorde hål för brytaren i en liten plastkåpa som sitter under framkanten på tanken på min hoj. Tyckter det ser ganksa bra ut. Kan slänga upp en bild senare om du e intresserad.

När det gäller effektmotstånd och serie/parallell-koppling så har jag inte gjort nåt sånt på min hoj. Ska testa lite idag, och se om det blir för varmt....eller olika varmt.
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
PacMan skrev:
Tyckter det ser ganksa bra ut. Kan slänga upp en bild senare om du e intresserad.

Jatack! :tummenupp

PacMan skrev:
När det gäller effektmotstånd och serie/parallell-koppling så har jag inte gjort nåt sånt på min hoj. Ska testa lite idag, och se om det blir för varmt....eller olika varmt.

Skulle vara intressant att höra hur det går! Frikst kopplat, hälften brunnet :rolleyes:
 

gurrah

-
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R1100S
R400 skrev:
Blir lite förvirrad av allt prat om effektmotstånd. Behöver man effektmotstånd om man har olika effekt i höger och vänster handtag?

Och att ha ett effektmotstånd för att få värme i två lägen behövs väl inte om man kör serie/parallellkoppling enligt ritningen först i diskussionen?

Pacman och gurrah: tål era vippströmbrytare vatten? Och var satte ni strömbrytarna så att det blev snyggt?

Jag kör med samma effekt på värmetrådarna i både höger och vänster handtag, därför minskar jag effekten i högerhandtaget med ett seriekopplat motstånd.

Anledningen till att jag har ett effektmotstånd för att få värme i två lägen är att man kan styra mer vilken effekt man vill ha i det låga effektläget. Med serie/parallellkoppling får man bara 1/4 av effekten vid det låga läget.

Vet inte om brytaren klarar vatten, har tejpat den med eltejp. Just nu sitter den fastklämd vid tändningslåset. Installationen är lite provisorisk, ska göra det snyggare sen när jag får tid.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
R400 skrev:
Jatack! :tummenupp



Skulle vara intressant att höra hur det går! Frikst kopplat, hälften brunnet :rolleyes:

Sådär ja, nu e det testat ordentligt. Körde motorvägen till skolan imorse. Det var inte speciellt kallt, typ 13 grader och jag hade sommarhandskar på mig. Det blev gött å varmt i handflatorna, lite för varmt när man körde långgsammare än 100, men eftersom det var så varmt i luften så behövde jag ändå inte värme just då. Vid lite lägre temp. tror jag det blir perfekt. Det var ingen betydande skillnad i värme mellan höger och vänster handtag, vänstar var kanske en liten aning svalare.

Har inga bilder på själva kopplingsarrangemanget, men såhär hamnade strömbrytaren i alla fall:
 

Bifogat

  • img_0003 copy.jpg
    img_0003 copy.jpg
    43.9 KB · Visningar: 311

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En bild till:
 

Bifogat

  • img_0004 copy.jpg
    img_0004 copy.jpg
    45.7 KB · Visningar: 281

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Klart här med!

Nu har jag också pillat ihop värmehandtag! Det tog hela j-la kvällen igår, men ganska kul var det. Det värker gött i fingertopparna idag, prova själva att målmedvetet programmera fyra år så att all tjock hud på fingrarna försvinner, och sedan försöka få loss ett MC-handtag med dom händerna.

20W värmeplattor är fortfarande restnoterade hos Duells, så det fick bli 15W på bägge sidorna. Sådana inhandlades hos Ahjqvists här i Göteborg.

Jag kopplade serie- och parallell enligt Ténéréklubbens ritning och isolerade vänster handtag med fem lager eltejp. När jag körde till jobbet idag (20 minuter, 12 grader) märkte jag ingen skillnad mellan höger och vänster sida. Jag märkte en liten skillnad mellan hög- och lågläge, men det var inte mycket. Det kanske blir tydligare när man kör en längre bit.

Effektmotståndet hoppade jag över, men för er som undrar kan jag rapportera att ett effektmotstånd är just ett motstånd som är avsett att avge effekt genom värme. Lite gymnasiematte? P=UI och U=RI. Det går alltså 1,25 Ampere genom en 15W värmeplatta om man har 12V elsystem. Värmeplattan har en resistans på 9,6 ohm. Det noteras att för att få ut någon effekt i ett 12V elsystem krävs ganska höga strömmar.

Just nu har jag kopplat in arrangemanget rakt på batteriet, både plus och minus. Det innebär att skiten varken är säkrad eller går på tändningen. Det ska åtgärdas, jag tror att lampsäkringen tål lite mer ström. Det bekvämaste vore faktiskt att dra ledningen från framljusglödlampan, men då måste man välja om man vill ha värme vid hel- eller halvljus.

Som det är nu är skräckscenariot att en kortslutning tömmer batteriet över natten, och att batteriets sista klämtande amperetimme tänder eld på hojen. Hemska tanke.

Om ni funderar på att göra det här, gör då inte som jag och köp grejerna först för att sedan börja fundera på var strömbrytaren skall sitta! Det var nästan omöjligt att hitta någon bra plats, nu sitter den framför styrlagret. Eller gör just som jag, för hade jag försökt leta plats först vete sjutton om det blivit några handtagsvärmare alls.

Ett annat tips är att köpa två vippströmbrytare och använda den första till övningslödning. Mina lödningar blev inte så snygga, och dom är inte isolerade alls. Synd att man inte kan få på krympslang i efterhand!
 

wavesurfer77

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2003
Ort
Umeå
Hoj
utan just nu... =(
Låter intressant, någon som vet vad ett kitt värmehandag kostar och om det går att montera på en XR 650?
Det är ju liksom inget batteri på dem.

snart kommer vintern och is åkningen
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Jag behöver lite hjälp

har nämligen prao nu i två veckor, måste åka kvart över 6 på månarna, o då är det KALLT, -1 va det idag, usch, vinten kommer allt närmare :finger :rolleyes: :eek:

problemet är ju att det är inget batteri, och det är växelström sm ökar i frikvens, skulle jag tippa på... lyset flimmrar på låga varv... fast det kanske kan bero på ojämn tomgång?

men iaf, det är 12v, men spelar det nån roll om det är växel/lik-ström? klarar hantagen både växel o lik? om inte, vad göra då?

inget annat man behöver?

och vart sska man koppla det? kan man typ koppla det till laddarna som går till tutan tex, eller måste man koppla till sladdarna som går från generatorn...?

ska kolla hur många watt generatorn är på så det går med...
 

Larsa_Gasa

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
r1
Nån kunnig stockholmare som har lust att dela på två kit? Behöver sparring av nån som inte sov på fysiklektionerna i gymnasiet... :rolleyes:
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Svar till MRX_Martin

1. Kolla att du har någon vettig placering för brytaren. Eller gör som jag, köp grejerna och kläm dit dom nånstans där dom går in när du upptäcker att det inte finns någon bra plats...

Värmeplattor funkar säkert för växelström också, kan inte tänka mig annat. Dom är ju bara motstånd som utvecklar värme.

Koppla in dom nånstans efter en säkring och före en strömbrytare. Är du lika rädd som jag, köp en extra säkring bara till värmehandtagen. Eftersom P = U * I (effekten = spänning * ström) drar plattorna 2,5 A om du har två 15W plattor i ett 12V elsystem. I = P / U = 30 / 12 = 2,5. Sätt dit en 5 eller 10 A säkring.

Följer du kopplingsschemana i början på tråden får du två lägen, ett där plattorna är seriekopplade (dubbelt motstånd, halv ström)
och ett där de är parallellkopplade (enkelt motstånd, full ström genom bägge).

Effektmotstånd för vänstern struntade jag i, istället isolierade jag styret med fem lager eltejp. Det funkar bra.

Länkar till Elfa:
Säkring: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2013610.htm
Microbrytare: 35-306-31 på http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/121206.htm?_35_306_31
Gummituta till denna: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/121311.htm
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Re: Svar till MRX_Martin

R400 skrev:
1. Kolla att du har någon vettig placering för brytaren. Eller gör som jag, köp grejerna och kläm dit dom nånstans där dom går in när du upptäcker att det inte finns någon bra plats...

Värmeplattor funkar säkert för växelström också, kan inte tänka mig annat. Dom är ju bara motstånd som utvecklar värme.

Koppla in dom nånstans efter en säkring och före en strömbrytare. Är du lika rädd som jag, köp en extra säkring bara till värmehandtagen. Eftersom P = U * I (effekten = spänning * ström) drar plattorna 2,5 A om du har två 15W plattor i ett 12V elsystem. I = P / U = 30 / 12 = 2,5. Sätt dit en 5 eller 10 A säkring.

Följer du kopplingsschemana i början på tråden får du två lägen, ett där plattorna är seriekopplade (dubbelt motstånd, halv ström)
och ett där de är parallellkopplade (enkelt motstånd, full ström genom bägge).

Effektmotstånd för vänstern struntade jag i, istället isolierade jag styret med fem lager eltejp. Det funkar bra.

Länkar till Elfa:
Säkring: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2013610.htm
Microbrytare: 35-306-31 på http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/121206.htm?_35_306_31
Gummituta till denna: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/121311.htm

Tack så mkt! Tänk att folk kan va så snälla även mot moppefuckon :tummenupp :notme

Ska sticka ner till MC-butikerna i stan o se om dom har hantagsvärmare, kan ju hända...får kolla... sticker ner imon, idag ska vi basta o käka godis samt glo på TV :rock O dricka :öl med förresten (pepsi menar jag... sak samma, eller? :notme )
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
nike83 skrev:
stoppa ner ena handen i byxorna... där är det alltid varmt!

Vilken totalt lysande idé!!!

Sen kan man ju ta lite eltejp runt gasen, så man tejpar den på fullt, så kan man ha båda händerna i fickorna, det är ju kanon, så får man montera autopilot o gps med, så den kan köra själv, plus lite sensorer som känner av omgivningen osv... nää, kanske blir billigare med vanliga hatagsvaramre iaf, pluss att amn får köra själv :rock
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top