Montera ner sådan där AC-värmepump-tjossan.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Kan man det?

Jag köpte en sådan där Panasonic som blåser kallt på sommaren och varmt på vintern, och nu undrar jag hur mycket arbete det är att montera ner den och flytta den till ett annat hus.

Pyser det där kalla ut om man tar isär den?

Kan man fylla på sådant där kylmedel efter man har flyttat den?

Är det värt arbetet att ta ner och montera upp den igen, eller ska man satsa på en ny istället?

Det jag har är två år gammal och kostade straxt under 20´ då.

Tacksam för svar!

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Är 99% säker på att det går att flytta men du måste fylla systemet igen.

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Kylmaskinen är utrustad med en recievertank så man kan suga hem köldmediet till utedelen detta görs genom att stänga schraderventilen på trycksidan av kompressorn (den lilla anslutningen)sen köra igång värmepumpen och låta den gå i en minut eller två sedan stänger man den grövre schraderventilen när den är stängd stäng av maskinen nu är köldmediat i receivertanken så nu går det bra att lossa rör m.m '
Ventilerna sitter på sidan på utomhusdelen man lossar locket och där finns det insexskruvar medurs=stänger

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Hur som helst så måste systemet vacuumsugas innan återfyllning för att säkertställa att all fukt e borta. Tror inte man kan komma undan att kompliteringsfylla anläggningen iaf. Rymmer väll inte mer än ett par hundra gram så kostnaden är väll försumbar.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Är det en sk "Svergie pump" lr SDK 9 så rymmer den 935Gr R410 och det lättaste är att släppa trycket , Sakta dock, bara lite pys annars kommer oljan i kompressorn att följa med ut = inge bra.

Sen montera ner och upp på nya stället,läcksöka med nitrogen, vacumsuga minst en timme och pysa på 935 gr igen ... klart.

ps
Håller precix på å läcksöker en Isoterm 24 liters kompressorbox till en båt som innehåller den enorma mängden 60 gram,Lite svårt å mäta då flarran som man fyller på med väger 20KG, man behöver en rätt bra våg.:huvet

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Tack för alla svar!
Ska undersöka kostnader för läcksökning och fyllning. :)

BAKHJULSETTAN

Kryptonite till frukust...
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
gsxr
Mecka själv!

Mitt tips är att antingen veta vad du sysslar med annars låt bli! Smartare att anlita någon som vet vad han/hon sysslar med!

Är det en sk "Svergie pump" lr SDK 9 så rymmer den 935Gr R410 och det lättaste är att släppa trycket , Sakta dock, bara lite pys annars kommer oljan i kompressorn att följa med ut = inge bra.

Sen montera ner och upp på nya stället,läcksöka med nitrogen, vacumsuga minst en timme och pysa på 935 gr igen ... klart.

ps
Håller precix på å läcksöker en Isoterm 24 liters kompressorbox till en båt som innehåller den enorma mängden 60 gram,Lite svårt å mäta då flarran som man fyller på med väger 20KG, man behöver en rätt bra våg.:huvet

Detta tips är både olagligt och moraliskt fel mot miljön!
Att göra ingrepp i ett köldmediesystem kräver kunskaper.
Certifiering + ackreditering av företag!!!

Detta tips är isåfall bättre om du ska mecka själv!

Kylmaskinen är utrustad med en recievertank så man kan suga hem köldmediet till utedelen detta görs genom att stänga schraderventilen på trycksidan av kompressorn (den lilla anslutningen)sen köra igång värmepumpen och låta den gå i en minut eller två sedan stänger man den grövre schraderventilen när den är stängd stäng av maskinen nu är köldmediat i receivertanken så nu går det bra att lossa rör m.m '
Ventilerna sitter på sidan på utomhusdelen man lossar locket och där finns det insexskruvar medurs=stänger

(dock en liten felskrivning vad det gäller namnet på kranarna, det är den lilla serviceventilen som är schraederventil + att köldmediumet lägger sig i kondensorn ej recievertank, någon sådan finns ej på den modellen)

OBS: Du måste köra igång anläggningen i AC-drift för att detta ska fungera!!!

Mvh En med certifiering 3:2 (Högsta klassen!)

Ps Harvest, hoppas att du inte jobbar seriöst med kyla och värme!?

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Mitt tips är att antingen veta vad du sysslar med annars låt bli! Smartare att anlita någon som vet vad han/hon sysslar med!

Flåt,,, Men när vart det olagligt för privatpersoner att mecka kyla?

DET är inte olagligt att köpa Lr montera själv , såvitt jag vet!

Sen påståendet om moral .... R410 lr för den del 134 innehåller varken KLOR lr FREON , har jag fel Lr ??
MVH SSDD

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare

Detta tips är isåfall bättre om du ska mecka själv!

(dock en liten felskrivning vad det gäller namnet på kranarna, det är den lilla serviceventilen som är schraederventil + att köldmediumet lägger sig i kondensorn ej recievertank, någon sådan finns ej på den modellen)

OBS: Du måste köra igång anläggningen i AC-drift för att detta ska fungera!!!

Mvh En med certifiering 3:2 (Högsta klassen!)

Nä jobbar mest oseriöst faktiskt:D hur jobbar du

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Flåt,,, Men när vart det olagligt för privatpersoner att mecka kyla?

DET är inte olagligt att köpa Lr montera själv , såvitt jag vet!

Sen påståendet om moral .... R410 lr för den del 134 innehåller varken KLOR lr FREON , har jag fel Lr ??
MVH SSDD

Spelar liten roll om det är olagligt eller inte att mecka kyla (blir för övrigt det vid nyår) när det är olagligt att släppa ut köldmediet i luften (gäller alla), den ska tömmas i returkärl och lämnas in för (oftast) återvinning. Sen är det väl rent allmänt jävligt dumt att släppa ut köldmediet när man kan spara det och slippa betala för nytt... vet inte men det är mina 2 cent alla fall.

Kan tillägga som tips att om du får fel på pumpen och har monterat den själv så kan du få svaret att din garanti inte gäller om du inte är certifierad.

Som Bakhjulsettan sa, stäng ventilen på det smala röret, kör värmepumpen i AC läge ngn minut sen stänger du ventilen på det grövre röret. Sen kan du demontera skiten.

Kan ju iofs bara hugga tag i ngn med swedac akreditering på sidan av bilen och höra vad han ska ha för att göra det kvällstid... enkelt och snabbt så bör inte ta många hundra för det.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...