Montera "tail-riser" (byta hundbenen) tips?!

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej! Jag ska montera nya "hundben" för att få högre sitthöjd på min hoj. Det jag köpt är samma metallkonstruktion som när man ska sänka en mc men de har motsatt effekt plus att jag inte behöver byta fjäder.

Innan jag ger mig på att byta de 2 hundbenen så skulle jag gärna ta emot tips från någon som gjort det tidigare!
Jag har tänkt att ställa upp bakdäcket på ett depåstöd och sedan pressa upp bakdämparen med en domkraft för att sedan skruva av och ersätta originalhundbenen.

Produkten jag ska montera finns på s-racing.se eller om det var .com eller .nu.
Under fliken höjningssatser

Hoppas på bra tips !
Med vänlig hälsning, Jocke

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
När du monterar av hundbenen så faller bakdelen ihop. Så det du skall göra är att ha en person som håller upp bakdelen medan du monterar de nya benen. Tar ca 2 minuter.

Bry dig inte om domkraft, depåstöd etc. Dessa behöver du inte.

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
Nu har jag bytt hundbenen och tänkte att tråden kan vara till hjälp för någon annan.
Jag lyfte upp hojen med domkraft medan en kompis balanserade den(låste frambromshandtaget med buntband).
När hojen var högt upp nog för att få under en pallbock under ramen (inte under svingen för svingen måste kunna regleras fritt med handkraft när bakhjulet hänger i luften.
Nästa steg var att skruva bort de 2 muttrarna som fäster hundbenen tillsammans med pinnbultarna. När muttrarna var borta knackade jag ut pinnbultarna (lyft bakhjulet /svingen) med andra handen så det inte hänger på pinnbultarna så går det lätt.
Sen bytte jag till de nya hundbenen o tryckte in pinnbultarna igen (se till att lagrena i svingen sitter kvar när du trycker in pinnbultarna). Pinnbultarna fästs sedan med muttrarna på andra sidan och så är du klar.

Stödet blev lite väl kort (hojen lutar mer när det står på stödet)men det ska jag lösa med en ditlimmad juniorpuck under stödet(närmast marken).

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Varför behöver du inte byta fjäder om du byter hundbenen? Blir utväxlingen för bakdämparen annorlunda?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
Hänvisar till s-racing.se eller deras tyska leverantör som du hittar länkat till på deras sida. Man ändrar vinkeln på stötdämparen vilket högre sitthöjd, fränare bak på mc:n och sist men inte minst en mer lättsvängd motorcykel.

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
ggay3.jpg

Lite det här stuket du är ute efter? :hihi

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection