Montera vevaxel

Pontan36

aprilja rajder
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Aprilia RS
Efter att mitt ena ramlager rasat så och har bytt de nu så undrar jag hur jag ska montera veven igen. Lägger halvorna i ungnen och veven i frysen? Är de bara att banka in de sen? Jag är orolig att jag kröker den då. Eller finns de nått verktyg som drar in veven i lagren?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Efter att mitt ena ramlager rasat så och har bytt de nu så undrar jag hur jag ska montera veven igen. Lägger halvorna i ungnen och veven i frysen? Är de bara att banka in de sen? Jag är orolig att jag kröker den då. Eller finns de nått verktyg som drar in veven i lagren?

tror inte det skall vara några större problem att få ihop halvorna om du haft blocket i ugnen och veven i frysen.

men jag har aldrig provat själv vilket jag är glad över. men de kommer.

lycka till.

WerPa

Cool?
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
Gas Gas
Ta en gummi klubba och använd inte för mycket kraft. Risken att veven blir i omballans då.

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..

Det är inga problem. Den kommer glida i fint i lagrena. Och ja, jag har testat.
När jag gjorde det så hade jag inte blocket i ugnen och veven i frysen, så det gick ändå.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
man gör så för att veven ska bli så liten som möjligt (mindre molekylrörelse vid lägre temp om du hängt med på fysik/kemi-lektionerna).

Hade MVG i kemi men dock för 1 år sen har inte kemi längre, men ifs metall expanderar vid värme? så om man fryser blire tvärtom antar jag

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Hade MVG i kemi men dock för 1 år sen har inte kemi längre, men ifs metall expanderar vid värme? så om man fryser blire tvärtom antar jag

jupp. stämmer. våran lärare gjorde en liten kul grej. han hade en kula och en ring. passade finfint. men sen eldade han på kulan så den blev varm och helt plötsligt fick inte kulan plats i ringen.

edit: kom å en sak som jag tänkte på innan. om man nu lägger blocket i ugnen så metallen expanderar. innebär inte det att metallen växer innåt oxå? alltså hålet blir mindre? har klurat som fan på det och jag tycker det är ologiskt. men jag vettefan.

Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
jupp. stämmer. våran lärare gjorde en liten kul grej. han hade en kula och en ring. passade finfint. men sen eldade han på kulan så den blev varm och helt plötsligt fick inte kulan plats i ringen.

edit: kom å en sak som jag tänkte på innan. om man nu lägger blocket i ugnen så metallen expanderar. innebär inte det att metallen växer innåt oxå? alltså hålet blir mindre? har klurat som fan på det och jag tycker det är ologiskt. men jag vettefan.

Tydligen inte, men eftersom det heter expanderar så betyder det väll att det blir större (växer utåt) om den skulel växa inåt så minskar den antagiligen?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
sitter lagrenna på vevaxeln? så bör det vara, annars kan de bli svårt på ena sidan som brukar ha presspassning

Ja 150grader på blocket och minusgrader på veven + fett på lagrena så bör det gå lätt. Undvik att slå på veven!! Slå isåfall mitt på axeln, inte på skinkorna

Nej lagerhålet blir precis som cylindern större

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll