Monterat koppling på sv1000 men den tar inte?

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Efter att ha luftat som en tok (utan att det blev bra såklart)
så tog jag loss kopplingscylindern och när jag frikopplar med
en polygrip på kolven så att det blir tryck i systemet så läcker
det olja där jag målat grönt.... mindre bra?

Är det möjligtvis nr 2 på bilden som behöver bytas?

kopp.jpg
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Om du ska byta tätning i slavcylindern så ede den du ska byta, nr 2.

Haft läckage på min med, så ja har bytt den.
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Har haft isär kopplingskolven och det såg förjävligt ut,
tror oljan sugit åt sig vatten och det hade korroderat en del,
packningen såg dock fräsch ut.

Lyckades få det fint igen med autosol och avfettning, blev som nytt :tummenupp

Sen upptäckte jag att gummit uppe vid handtaget är kass :gnissla
Taskig bild men jag har tagit av kopplingshandtaget och fotat mot
oljepåfyllningen.

koppgummi.jpg


Bara att beställa ny antar jag, någon som vet hur den sitter fast?
Det är väl bara ett dammskydd? Är det bara att dra loss och trycka dit en ny?

Bättre bild:
kopplingbmp.png
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Får fortfarande inte rätt på skitet, tröttsamt.

Kopplingskorgen rör sig 2 mm (lite?) men det är precis som att
stålskivorna och lamellerna klibbar ihop så kopplingen frikopplar
bara lite grann...

Har provat 2 olika oljor och även provat dränka skivor/lameller vid
montage, ingen skillnad, när jag frikopplar rör sig hela paketet 2mm
utåt.

Lameller/skivor sitter i rätt ordning enl servicebok men kan det vara
något annat som sitter fel? Vad jag kan se så sitter det rätt enligt
serviceboken.

dsc00076hn.jpg


Please help....
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hur kollar du om det är frikopplat? Har du motorn igång?
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Det är därför som jag bytte från hydral till vajerkoppling på min. Tröttnade just på det här eviga läkaget och luftningen.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Får fortfarande inte rätt på skitet, tröttsamt.

Kopplingskorgen rör sig 2 mm (lite?) men det är precis som att
stålskivorna och lamellerna klibbar ihop så kopplingen frikopplar
bara lite grann...

Har provat 2 olika oljor och även provat dränka skivor/lameller vid
montage, ingen skillnad, när jag frikopplar rör sig hela paketet 2mm
utåt.

Lameller/skivor sitter i rätt ordning enl servicebok men kan det vara
något annat som sitter fel? Vad jag kan se så sitter det rätt enligt
serviceboken.

dsc00076hn.jpg


Please help....

Jag har strul med min också:( Är det original lameller du har använt?
Jag var inne o snackade med Kenneth's MC här i GBG och dom rekommenderar inte eftermarknadskopplingar då dessa har strulat ovanligt ofta med klibbning osv? Kanske bara gäller ZX9R?
Ändå valde jag EBC som jag inbillar mig ha bra grejer?

Kanske värt för dig att köpa original lameller och testa?

Vad det gäller rörelsen på kopplingen så har jag likadant med kanske 2mm rörelse.

Lider med dig:krama
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Hur kollar du om det är frikopplat? Har du motorn igång?

Jag har provat med motorn igång men för det mesta har jag frikopplat
med 1:a växeln i och snurrat på bakhjulet, då går det väldigt tungt =
den frikopplar inte tillräckligt!

Tar kopplingen inte när du släpper kopplingshandtaget?

Har du service manualen?

har du gjort exackt som det står på 2-18
http://www.edubs.net/bikestuff/sv1000/sv1000_2003ServiceManual/

Jo, alltså kopplingen slirar inte, det är tvärtom, den frikopplar
inte tillräckligt.

Har servicemanual, kopplingen bör vara ordentligt avluftad och
kopplingskolven är nyrenoverad och tät.

Jag har strul med min också:( Är det original lameller du har använt?
Jag var inne o snackade med Kenneth's MC här i GBG och dom rekommenderar inte eftermarknadskopplingar då dessa har strulat ovanligt ofta med klibbning osv? Kanske bara gäller ZX9R?
Ändå valde jag EBC som jag inbillar mig ha bra grejer?

Kanske värt för dig att köpa original lameller och testa?

Vad det gäller rörelsen på kopplingen så har jag likadant med kanske 2mm rörelse.

Lider med dig:krama

Det är orginallameller!
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag har provat med motorn igång men för det mesta har jag frikopplat
med 1:a växeln i och snurrat på bakhjulet, då går det väldigt tungt =
den frikopplar inte tillräckligt!



Jo, alltså kopplingen slirar inte, det är tvärtom, den frikopplar
inte tillräckligt.

Har servicemanual, kopplingen bör vara ordentligt avluftad och
kopplingskolven är nyrenoverad och tät.



Det är orginallameller!

Prova med längre pushrod.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
2mm rörelse på kopplingen ska väl ändå räcka?
det måttet borde finnas i manulen nånstans.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Om ställer upp bakhjulet med en mc-lyft, är det svårt att hålla emot bakhjulet med en hand? Driver mcn framåt när du står still och frikopplar med växel i? Hugger den kraftigt när du lägger i växel? Lite får man räkna med att den driver även med kopplingen indragen, men är det mer än att du kan göra vad jag skrev ovan så tar den för lite.
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Prova med längre pushrod.

Men är det inte lite konstigt att den skulle behöva bytas?
Jag har inte bytat något alls, bara haft isär kopplingen...

2mm rörelse på kopplingen ska väl ändå räcka?
det måttet borde finnas i manulen nånstans.

Jag tror det ska räcka men det hjälper tyvärr inte.

Om ställer upp bakhjulet med en mc-lyft, är det svårt att hålla emot bakhjulet med en hand? Driver mcn framåt när du står still och frikopplar med växel i? Hugger den kraftigt när du lägger i växel? Lite får man räkna med att den driver även med kopplingen indragen, men är det mer än att du kan göra vad jag skrev ovan så tar den för lite.

Kopplingen frikopplar men väldigt lite, lägger jag i en växel med
motorn igång tvärdör den.

Hatar min mc, ger snart upp :mad:

Ska denna sitta löst?

skit.png


Min glappar på 1 cm eller nåt :va
 
Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Har du kollat så att inte stålskivorna är något skeva? Isf skulle det ju ge problemen du beskriver.
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Så här ser det ut när jag frikopplar, hela paketet åker med.
[YOUTUBE-ID]szh5xjTjDZM[/YOUTUBE-ID]

Ska denna vara lös :va
[YOUTUBE-ID]u8HdPVjZa6A&[/YOUTUBE-ID]
 

Kneedrag

Guest
Jag har provat med motorn igång men för det mesta har jag frikopplat
med 1:a växeln i och snurrat på bakhjulet, då går det väldigt tungt =
den frikopplar inte tillräckligt!



Jo, alltså kopplingen slirar inte, det är tvärtom, den frikopplar
inte tillräckligt.

Har servicemanual, kopplingen bör vara ordentligt avluftad och
kopplingskolven är nyrenoverad och tät.



Det är orginallameller!



Har du provat att köra hojen?, på min släppte det ifs vajer men ändå.
Det du beskriver i inlägg 24 så var det på min gsxr.Den frikoppla inte tillräckligt, är det så på alla växlar?
På min var det växel 1-2 som spöka trodde hojen skulle sticka iväg, ställ dig mot en vägg och prova.
 
Last edited:

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Nä har inte provkört, vill inte smälla i växlarna för allt vad det går,
tror inte lådan skulle gilla det särskilt mycket.
 

Kneedrag

Guest
Jag har provat med motorn igång men för det mesta har jag frikopplat
med 1:a växeln i och snurrat på bakhjulet, då går det väldigt tungt =
den frikopplar inte tillräckligt!



Jo, alltså kopplingen slirar inte, det är tvärtom, den frikopplar
inte tillräckligt.

Har servicemanual, kopplingen bör vara ordentligt avluftad och
kopplingskolven är nyrenoverad och tät.



Det är orginallameller!

Jag tror mer och mer att kopplingen bara klibbat ihop, det du beskriver exakt samma symptom på min gsxr. Prova att köra hojen, tror det är så enkelt:)

Nä har inte provkört, vill inte smälla i växlarna för allt vad det går,
tror inte lådan skulle gilla det särskilt mycket.

Är den sådan på alla växlar och jo du måste våga provköra, ställ hojen mot väggen ifall den vill sticka iväg.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ska denna vara lös :va
[YOUTUBE-ID]u8HdPVjZa6A&[/YOUTUBE-ID]

Nej. Din koppling funkar nog inte för att den är lös. Det måste vara ihopmonterat fel. Kan inte tänka mig att det ska vara på viset.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top