Montering av Ctek laddare

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Carpe me skrev:
Vart lite bortfintad när jag läste instruktionerna.

Ska montera den medföljande snabbkopplingen, plus kabeln ska självklart sättas fast på plus polen på batteriet men den negativa, Ska den sitta mot den negativa polen, eller ska den skruvas fast på samma ställe där batteriet jordas i ramen eller spelar det helt enktl ingen roll?

Tänkte ha så lite bekymmer som möjligt ikväll :hihi
"Så lite bekymmer som möjligt ikväll"?! Har du läst manualen?! Det skulle minska bekymmren för oss alla i kväll tror jag.

Lite stympad manualtext:
Anslutning av laddaren till batteri som är monterat i fordon:
Koppla den röda kabeln till positiva polen på batteriet och den svarta kabeln till fordonets chassi. Var noga med att inte koppla den svarta kabeln i närheten av bränsleledningen eller batteriet.
Anslutning av laddaren till batteri som inte är anslutet i fordon:
Koppla den röda kabeln till den positiva polen på batteriet och den svarta kabeln till den negativa polen.
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Av godkännandeskäl :rolleyes:

Från CTEK Hemsida CTEK


30. Varför ska man koppla minus till jord och inte till batteriet?
Svar:
Alla CTEK-laddare följer de bestämmelser som gäller inom EU. Alla batteriladdare oavsett fabrikat ska godkännas efter samma standarder. Många enklare laddare kan få batteriet att avge ordentliga mängder knallgas och dessutom bilda en gnista vid inkoppling. Detta är en stor personfara och därför föreskrivs att den ena polen ska anslutas långt från batteriet för att minska risken. En CTEK-laddare är gnistfri, har dessutom minimal gasning och kan därför anslutas direkt på batteriet. Av godkännandeskäl får vi dock inte rekommendera detta.


/S
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Iskall skrev:
Av godkännandeskäl :rolleyes:
Intressant.

Efter jag skrev ovanstående inlägg så började jag fundera hur jag skulle ladda batteriet i bilen. Min skorv till bil har batteriet i bakluckan (Dvs i kupén) utan möjlighet till jordning i chassit. Kupén är av naturliga skäl tillsluten under vinterhalvåret, annars snöar det in.
OM batteriet avger knallgas kan jag bara tänka mig smällen när jag öppnar någon dörr eller på annat sätt avger en gnista genom att ta mig in i bilen efter en tids laddning. :D
Jag måste nästan prova. Det är rätt bökigt att plocka ut batteriet samt Ctek kan ju faktiskt ha rätt enligt deras hemsida.

Om jag dör skriver jag det här. :lol
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Tog en titt i papprena igen, tydligen så har jag lyckats läsa 2 olika delar samtidigt :rofl helt klart att minuspolen på clip-on fästet ska ha sin jord fäst på samma ställe som jordningen från batteriet fästes i chassiet, eller på valfri platts....


My bad :gnissla
 

Dr.Bike

Guest
Vet inte om det är sagt: MEn vill man ha flera snabbkopplingar till sin Ctek (för att ha flera fasta inkopplingar i fler fordon) så finns den typ av koppling Ctek använder i ELFA katalogen.
Har inte numret, så ni får leta själva! :)

www.elfa.se
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Jag använder ciguttag på mina fordon!
Hane på laddaren och honor med lock på fordonen.
Ser snyggt ur och är lättåtkomligt om man monterar
honorna på lämpligt ställe :tummenupp
(hmmm,det där lät ju nästan snuskigt :tungan )

.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
xrperra skrev:
Jag använder ciguttag på mina fordon!
Hane på laddaren och honor med lock på fordonen.
Ser snyggt ur och är lättåtkomligt om man monterar
honorna på lämpligt ställe :tummenupp
(hmmm,det där lät ju nästan snuskigt :tungan )

.
inte för det är starkström men det skall vara tvärtom om det skall vara rätt. vill inte se dig montera en skarvsladd =)
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
JoS skrev:
Intressant.

Efter jag skrev ovanstående inlägg så började jag fundera hur jag skulle ladda batteriet i bilen. Min skorv till bil har batteriet i bakluckan (Dvs i kupén) utan möjlighet till jordning i chassit. Kupén är av naturliga skäl tillsluten under vinterhalvåret, annars snöar det in.
OM batteriet avger knallgas kan jag bara tänka mig smällen när jag öppnar någon dörr eller på annat sätt avger en gnista genom att ta mig in i bilen efter en tids laddning. :D
Jag måste nästan prova. Det är rätt bökigt att plocka ut batteriet samt Ctek kan ju faktiskt ha rätt enligt deras hemsida.

Om jag dör skriver jag det här. :lol

På batterier som sitter monterade inne i kupén ska det sitta en liten slang ansluten till batteriet som ventilerar ut alla gaser samt ev. överflödig syra...
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Just gnistbildningsaspekten är naturligtvis helt irrelevant i det här fallet. Vitsen med snabbkopplingen är ju att den fast monterade kontakten (med vidhängande kablar och -skor) skall vara just fast monterad. Eventuella gnistor uppkommer förstås vid kontaktdonen och inte vid kabelskorna/batteripolerna/någon annanstans. :)
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
MostWanted skrev:
inte för det är starkström men det skall vara tvärtom om det skall vara rätt. vill inte se dig montera en skarvsladd =)

Ladd/strömuttagen är direktkopplade till batteriet på fordonen så
en hona med lock är helt rätt.Tvärtom med öppna hanar vore ju rätt
korkat med tanke på att det är utsatt för väder o vind.
Kortslutning när man tvättar hojen eller :D

.
 

Dr.Bike

Guest
69:an skrev:
Just gnistbildningsaspekten är naturligtvis helt irrelevant i det här fallet. Vitsen med snabbkopplingen är ju att den fast monterade kontakten (med vidhängande kablar och -skor) skall vara just fast monterad. Eventuella gnistor uppkommer förstås vid kontaktdonen och inte vid kabelskorna/batteripolerna/någon annanstans. :)

Och eftersom Ctek är gnistfria så är omtanken god, men irrelevant. :tummenupp

xrperra skrev:
Ladd/strömuttagen är direktkopplade till batteriet på fordonen så
en hona med lock är helt rätt.Tvärtom med öppna hanar vore ju rätt
korkat med tanke på att det är utsatt för väder o vind.
Kortslutning när man tvättar hojen eller :D

.


Precis. Det är ju ingen starkström + att du väl har den där hanen fastsatt på den medföljande snabbkopplingen som hade ringkabelskor från början?

(det där var en smart ide Xperra som jag nog ska kopiera, för då kan man ju ladda via ciguttaget i bilen oxå)
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
[QUOTE
Precis. Det är ju ingen starkström + att du väl har den där hanen fastsatt på den medföljande snabbkopplingen som hade ringkabelskor från början?
[/QUOTE]

Just så!Då kan man enkelt välja om man vill använda cighanen
eller krokodilklämmorna på laddaren :tummenupp

.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top