Montering av hajfena?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Vilka hojar har egentligen hajfena monterad orginal? En del som frågar om det funkar att buntbanda fast den har ju förhållande nya sporthojar. Har inte dessa hajfena orginal eller i vilket fall förberett för det?

Min stora Aprilia har orginalmonterad hajfena.

Riktiga racers, 125 och 250, har hajfena original förstås. En del hojar har också sving som fungerar som skydd, t ex nyare R1.

I stort sett alla sporthojar har väl hål för bobbiner och en del hajfenor är gjorda för att i ena änden klämmas fast där mellan sving och bobbin. Det gör ju monteringen enklare för de som är rädda för att borra.

Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Nu drar jag upp en gammal tråd men frågeställningen är densamma.

Är det godkänt med buntband/slangklämma och limmat eller blir det bara godkänt för den sitter där och inte monteringen granskas nogrannare?

Är lite halvsugen på att slippa borra i svingen men vill ju samtidigt att det ska vara godkänt så man slipper stå där och göra om det när man ska ut och köra.

Henrik

Jag skulle tro att slangklamma gör större skada på svingen än två små hål på undersidan.

Inför min första tävling så borrade jag två hål och popnitade fast hajfenan med popnitar från biltema och det höll inte alls, men sedan nitades en ny hajfena med ponitar av bättre kvalite och då fungerade det utmärkt.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag skulle tro att slangklamma gör större skada på svingen än två små hål på undersidan.

Inför min första tävling så borrade jag två hål och popnitade fast hajfenan med popnitar från biltema och det höll inte alls, men sedan nitades en ny hajfena med ponitar av bättre kvalite och då fungerade det utmärkt.

Tja,jag bet ihop och borrade och gängade+lite loctite så nu sitter den iaf.(hoppas jag...) :)

Är nog lika bra att göra det ordentligt från början så slipper man göra om.

Henrik

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Enklare att ha dom i fickan, tycker jag... Men ni gör ju som ni vill! :rolleyes:
PickRabinSharkfin.jpg

:hihi

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Hahahaha!! Hade helt glömt av de där otroligt värdelösa plektrumet... kul å se! :D:D

/Jazz III håller än :tummenupp
Trådkapning i världsklass! :D (sorry TS)

Använde dom ganska många år, nu kör jag helst på normalstora, .73 mm. Jazz III'orna var kalas för single-lines, men inte så bra om det ska dammas på hejvilt, för min del iaf! :näsblod

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Trådkapning i världsklass! :D (sorry TS)

Använde dom ganska många år, nu kör jag helst på normalstora, .73 mm. Jazz III'orna var kalas för single-lines, men inte så bra om det ska dammas på hejvilt, för min del iaf! :näsblod

Är säkert lagom kass om man vill plocka och rockriffa på elgura - men på akustisk var de helt ok. Naglarna är ju inte alltid "i form"..

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
...tyckte de bara LÄT OM plektrumet och inte om strängarna... bara slaska där nere... men men... å yxa med den har jag ingen erfarenhet alls av... sorry...tillbaka till TS :backontop

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
nån plastbit som löser ett problem som aldrig existerat....

/killen som sticker ut hakan å svär i kyrkan

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
...tyckte de bara LÄT OM plektrumet och inte om strängarna... bara slaska där nere... men men... å yxa med den har jag ingen erfarenhet alls av... sorry...tillbaka till TS :backontop

Ah! Jag syftade på jazz III'orna - hajfenor var längesen däremot...! :D

nån plastbit som löser ett problem som aldrig existerat....

/killen som sticker ut hakan å svär i kyrkan

Jaha... men... då VAR det ju kanske plektrum det handlade om? Wes klarade sig utmärkt utan! :tummenupp

(men inte jag... :rolleyes:)

Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Wes hade naglar av stål (segplast)..

*ursäkta trådkapningen*:öl

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!