Montering av "hederligt" kedjelås

Lave

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Bandit 600 -97
Ska byta drivpaket på min bandit idag..
Fick kedja med hederligt kedjelås.
Har läst mycket om kedjelås, och nästan alla säger att man INTE ska montera kedjelås med clips, utan ska nita kedjan. Men har varken nitlås, eller nitverktyg, så det blir helt enkelt ett med clips.
Har sett att en del sätter "najtråd" och silicon på sina kedjelås.
Vad använder man till najtråd? Vanlig ståltråd eller?
Skadar de inte dreven i onödan?

Sen har jag också forskat fram att clipset till låset ska sitta med öppningen bakåt i kedjans rotationsriktning. Stämmer detta ?

Tacksam för svar

Rickard
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
ingen fara att köra med kedjelåset du har dom som tappar clipset har oftast glömt att man måste knacka till på kedjelåset då det är monterat så det ligger press på clipset hela tiden
 

ZX7R -97

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mölndal
Hoj
Kawasaki ZX7R
Finns ett annat kedjelås som man skruvar ihop och när det sitter ordentligt så bryter man av den del av skruven som sticker ut.

Skaffa ett sånt istället :tummenupp
 

Thomb

Hellre amortera än reparera o renovera!
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
SV650S for sail...
Lave skrev:
Ska byta drivpaket på min bandit idag..
Fick kedja med hederligt kedjelås.
Har läst mycket om kedjelås, och nästan alla säger att man INTE ska montera kedjelås med clips, utan ska nita kedjan. Men har varken nitlås, eller nitverktyg, så det blir helt enkelt ett med clips.
Har sett att en del sätter "najtråd" och silicon på sina kedjelås.
Vad använder man till najtråd? Vanlig ståltråd eller?
Skadar de inte dreven i onödan?

Sen har jag också forskat fram att clipset till låset ska sitta med öppningen bakåt i kedjans rotationsriktning. Stämmer detta ?

Tacksam för svar

Rickard
Riktningen är korrekt. Lås klippset o dra iväg o få den nitad på nån mc-verkstad (ca 100:) så slipper du fundera. Så gjorde jag efter diverse mycke bra synpunkter på denna tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=74952 ... :tummenupp
 

Lave

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Bandit 600 -97
Ojoj..

Shit.. Imponerande.. Detta är nog de forum där man får snabbast svar!
Så de ska vara :Bugar

Hmm.. Tog ett foto på mitt kedjelås
http://www.lobo.se/lave/kedjelas.jpg
Fick med några O-ringar, antar att de ska sitta mellan låset och kedjan, alltså så ytterst som möjligt.. Eeehmm.. Svårt att förklara..
Eller ?

Ska fundera vidare på de där med nitning, men vill ju gärna ha ihop detta så bra som möjligt, så man kan ut o köra en sväng. Och de borde fan hålla tillräckligt bra tycker jag.. Men visst, de finns ju uppenbarligen de som motbevisat detta..

Rickard
 

Thomb

Hellre amortera än reparera o renovera!
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
SV650S for sail...
Lave skrev:
Fick med några O-ringar, antar att de ska sitta mellan låset och kedjan, alltså så ytterst som möjligt.. Eeehmm.. Svårt att förklara..
Eller ?
Rickard
Trä på var sin o-ring, sen på me låset, ytterligare två o-ringar, sen brickan, sen clipset... Lycka till! :tummenupp
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag har kört med vanligt kedjelås i tio år och aldrig haft problem. What´s the fuzz about?



.
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Det viktigaste är att pressa på plattan rätt.

1. Fetta in pinnarna och o-ringarna.
2. Lägg dit två o-ringar på låset och stick in pinnarna genom kedjan (innifrån och utåt)
3. Lägg dit de andra två o-ringarna
4. Nu kommer det viktigaste, plattan ska pressas RAKT på pinnarna. Bäst går det med ett speciellt verktyg men har du inte det så kan man ta ett litet skruvstycke, och lägga t.ex. två muttrar som passar precis över pinnarna.
5. Pressa in så långt att spåren precis kommer fram utanför plattan.
6. Kläm dit clipset, lägg det mot plattan och pressa ihop med en tång om pinnen och bakkanten på clipset.
7. Knacka lätt på pinnarna så att clipset ligger dikt an mot plattan.
8. Klart. Najtråd och silikon är lite överkurs men visst kan det ge lite extra säkerhet.


Och sen vill vi inte läsa fler trådar om tappade kedjor. ;)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Daglig tillsyn är inte fel. Ta för vana att kolla igenom saker som kan döda dig innan du kör. Kedjelåset är en av de punkterna. Däck, bromsar och oljenivå i motorn är andra.
 

Lave

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Bandit 600 -97
Tackar för alla svar !

Tack !
Många bra o snabba svar !
Gick smidigare än vad jag trott.. Kom ihåg det sen moped tiden, men att de skulle va så likt trodde jag inte :)

Nu kom ju nästa problem.. kopplingen.. :(
Startar en ny tråd..

Men tack !!

Rickard
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det viktigaste är nog att om man är det minsta osäker antingen låta nån som kan montera eller åtminstone titta på det efteråt.
Kedjelås håller OM det är rätt monterat men om det är fel så blir det tråkigt.....
 

Vikings

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
SV 1400
Det viktigaste är att låset går i botten. Använd tex verktyget som du kan köpa hos Nickes Mc (nr 08-070 249:) och pressa ihop låset, därefter monterar du och allt blir på plats.

www.nickesmc.se se under "verktyg"
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Lave skrev:
Ska byta drivpaket på min bandit idag..
Fick kedja med hederligt kedjelås.
Har läst mycket om kedjelås, och nästan alla säger att man INTE ska montera kedjelås med clips, utan ska nita kedjan. Men har varken nitlås, eller nitverktyg, så det blir helt enkelt ett med clips.
Har sett att en del sätter "najtråd" och silicon på sina kedjelås.
Vad använder man till najtråd? Vanlig ståltråd eller?
Skadar de inte dreven i onödan?

Sen har jag också forskat fram att clipset till låset ska sitta med öppningen bakåt i kedjans rotationsriktning. Stämmer detta ?

Tacksam för svar

Rickard
bara clipset sitter med böjen i färdriktningen och är helt på plats och helt intakt så är det säkert. stryk på tunt med silikon över låset
 

Vikings

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
SV 1400
Anton_Ljunghusen skrev:
Ser att du bor i skåne.. Köp skruvlås på addemoto i Lomma :) Kostar 40 spänn eller nåt

Tyvärr är det inte så att Addemotos lås passar alla modeller.
Addemoto säljer skruvlås från EK. Det är inte säkert att det passar till Regina, DID och RK.
Tyvärr är inte 530 lika stort hos samtliga märke, kan skilja rätt mycket mellan modellerna. :tungan
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
h01hmt skrev:
1301032 bara clipset sitter med böjen i färdriktningen och är helt på plats och helt intakt så är det säkert. stryk på tunt med silikon över låset


Lyfter lite tråd.
Har läst om att man bör stryka på silicon på låset lite här och var, men inte riktigt fått den ljusa bilden på hur det egentligen ska se ut. :va
Ska man smeta in silicon över hela clipset, eller i öppningen eller annat bra ställe? :confused:

Nån proffesionell paint-are får gärna göra en snygg illustrerad bild. :tummenupp
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top