Montering av Luftburk

Raggass

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Hoj
Kawasaki gpz 900 r -85
Tjenis!

Jag behöver många tips på hur f*n man får fast luftburken på förgasarna.
Hojen jag jävlas med är en Kawasaki gpz 900 och jag har inte så mycket tålamod kvar i nuläget..
Jag har varit nära att köpa koniska filter bara för att slippa allt trassel vid service, men vad jag förstår så funkar det inte så bra ihop med vakumförgasare.
Såå, vad är era tips?
Kommer mina problem att lösas genom att jag köper nya gummin som går från luftburken till fuggarna eller ska jag bara bita i det sura äpplet och lämna in hojen till en firma som fixar det åt mig? Eller om någon här på forumet kan hjälpa mig att få ordning på grejerna för en billig slant?

Mvh Ragge

sportbike

Guest
Har du möjlighet så köp nya gummin, dom gamla brukar vara betonghårda.
Trixet är att få in burken i ramen utan gummin, och sen montera dessa.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
gamla gummin kan vara trassliga helt klart. Man kan koka dem lite om de är för trånga exempelvis.
Annars är det pill pill och åter pill. Jag använder lite såpa i regel. Det forstätter ju inte vara glatt som fett och olja när det torkat.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

är det så på gpz, jag har aldrig mekat kawa? Spontant tycker jag den förklaringen stämmer dåligt överens om de Honda, yama och sukka jag meckat med. Vi kan ju dock ha olika lösningar för samma sak för all del...

Att få in burken i ramen har aldrig varit ett problem för mig?

sportbike

Guest
är det så på gpz, jag har aldrig mekat kawa? Spontant tycker jag den förklaringen stämmer dåligt överens om de Honda, yama och sukka jag meckat med. Vi kan ju dock ha olika lösningar för samma sak för all del...

Att få in burken i ramen har aldrig varit ett problem för mig?
Kan inte påstå att jag har 100 koll på alla modeller som finns, men det brukar vara lättare att få in luftburken med gummina inskjutna halvvägs i den.

Raggass

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Hoj
Kawasaki gpz 900 r -85

Att få in burken i ramen utan gummin låter lite märkligt. Det känns rent av som en omöjlighet på min gpz då jag måste montera bort förgasarna för att kunna få ut luftburken (värdelös design, jag vet. Men det är inte jag som byggde hojen ;) ).

sportbike

Guest
Att få in burken i ramen utan gummin låter lite märkligt. Det känns rent av som en omöjlighet på min gpz då jag måste montera bort förgasarna för att kunna få ut luftburken (värdelös design, jag vet. Men det är inte jag som byggde hojen ;) ).
Well, jag trodde du hade den i handen.

Raggass

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Hoj
Kawasaki gpz 900 r -85
gamla gummin kan vara trassliga helt klart. Man kan koka dem lite om de är för trånga exempelvis.
Annars är det pill pill och åter pill. Jag använder lite såpa i regel. Det forstätter ju inte vara glatt som fett och olja när det torkat.

Koka gummina var fanimej ingen dum idé! Värt ett försök.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Under förutsättning att man har liite tid kan man ha grejorna liggandes hopkopplade så att de töjer ut sig naturligt sas.

Därefter när man skall sära och montera ihop så änvänder man dessutom trixen med såpa, olja etc som då gör det ytteligare lite enklare.

Jag gjorde så och gasarna och gummina låg nog någon månad tror jag. Var en betydlig förenkling för mig.

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Enklast är att skaffa nya bakre gummin: http://www.gpzzone.co.uk/acatalog/Carburettors.html
men det brukar gå om man inte trär in förgasarna helt i främre gummit och lossar luftburken från ramen så man kan trycka fram burken lite tills man fått på gummina och sen försiktigt dra tillbaka burken och skruva fast den.

Man bör ha minst 4 händer också. :)

Lösa filter är bara att glömma, för att få till knasarna bör man borra om luftmunstyckena som sitter inpressade i förgasarna och efter vad jag har hört är det ganska svårt att hitta rätt balans och väldigt lätt att borren greppar för hårt i mässingen och går av/fastnar.

Om det absolut inte går att få ihop det finns det en skröna? som säger att man kan lägga förhårdnade gummidetaljer i bromsvätska en tid så ska dom tydligen mjukna, inget jag provat men du kan ju prova som sista utväg.

Last edited:

Raggass

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Hoj
Kawasaki gpz 900 r -85
Enklast är att skaffa nya bakre gummin: http://www.gpzzone.co.uk/acatalog/Carburettors.html
men det brukar gå om man inte trär in förgasarna helt i främre gummit och lossar luftburken från ramen så man kan trycka fram burken lite tills man fått på gummina och sen försiktigt dra tillbaka burken och skruva fast den.

Man bör ha minst 4 händer också. :)

Lösa filter är bara att glömma, för att få till knasarna bör man borra om luftmunstyckena som sitter inpressade i förgasarna och efter vad jag har hört är det ganska svårt att hitta rätt balans och väldigt lätt att borren greppar för hårt i mässingen och går av/fastnar.

Om det absolut inte går att få ihop det finns det en skröna? som säger att man kan lägga förhårdnade gummidetaljer i bromsvätska en tid så ska dom tydligen mjukna, inget jag provat men du kan ju prova som sista utväg.

Tack för utförligt svar! Öppna luftfilter är bara att glömma tills jag har skaffat nya förgasare då med andra ord ;)
Har du beställt från den där sidan?
Någon här ovan har tipsat om att koka gummina, så jag ska testa det nu tänkte jag och se om det blir någon skillnad. Fungerar inte det ska jag testa det där med bromsvätska. Annars blir det till att köpa nya, fräscha gummin. Dom verkar ha några år på nacken dom som sitter på :p

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Jupp, skaffa några rassel-förgasare så går det bra med pod-filter.

Har handlat från dom några gånger. Lite luriga med fraktkostnaden som många andra engelska firmor så håll lite koll på det, annars brukar dom vara snabba med leveranser och det är ju smidigt att beställa från dom om man har en 900 eller 500-550.

Annars har du microfisch med orginalnummer här: http://dl.dropbox.com/u/5418730/GPZ900R_Microfiche.zip
och manual om du inte har någon: http://dl.dropbox.com/u/5418730/GPZ900_84-90.pdf

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Trådlyft à la grande!

Hur JÄMRA svårt ska man göra det för sig - med att montera insugsstosarna för luftburken mot förgasarna. Precis inkommen från garaget... bort med luftfiltret och man har direkt åtkomst till baksidan av stosarna innifrån luftburken och kan trycka in dem på plats - hur JÄMRA enkelt som helst. Att man inte tänkte på det - redan för 40 år sedan.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...