Montering kat-ersättare Ducati MS4R???

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Tjena jag har beställt en sats Termignoni "mid-pipes" att sätta istället för katalysatorn i avgassystemet på mitt Monster S4R 2004. Tyvärr följde ingen monteringsbeskrivning med. Kan någon som vet hur tala om hur jag monterar det. Jag har provat att sätta dit det men jag får inte god tätning i skarven till grenröret på vertikala cylindern, skarven vill glida isär. :huvet

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
De bästa svaren får du på Ducceklubbens forum när det gäller sådant.
www.ducceklubben.org

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
De bästa svaren får du på Ducceklubbens forum när det gäller sådant.
www.ducceklubben.org

Tack! Ja så tänkte jag med :tummenupp och började fråga där , men det har inte givit så bra utdelning. Jag har ännu inte fått något svar där från någon som gjort detta. Därför provar jag här. Det är ett långskott men det kanske lönar sig. Alla ducatiägare/-mekare hänger ju inte på SDK-forum!

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Konstigt om inte Termignoni passar direkt ...
Satte ett Arrow helsystem på fruns S2R och det passade spitze.
Är du säker att du fick rätt modell?

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Är du säker att du fick rätt modell?

Ja, förutsatt att de inte bytt kartong. S2R/S4R -2004 står det på den. Håller med om att det borde passa och inte trassla. Det är ju det man betalar för liksom. Jag ska ringa Biscaya på torsdag och reda ut det här. Det var dom jag köpte det av.

Tack för era svar. God jul!

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Hoj
Monster S4R
Tjenare

Fick ett likadant monterat på min förra hoj (s2r 1000 -06:a)

På mitt så fanns det 2 fäst öglor där man fick sätta dit 2 fjädrar som följde med. Samma typ av fastsättning är det mellan den främre cylinderns L-formade rör.

Men inga instruktioner fick jag.
Ska bara nämna att passformen är och vara katastrofalt dålig........

Räkna kallt med att få lägga i dubbla packningar för att överhuvudtaget få dett att gå ihop/hålla tätt.

Att man sedan var tvungen att plocka av röret för att kunna tappa ut oljan är en annan historia, röret lång ca 2 mm från pluggen och sumpen.

Om du vill så kan jag maila lite foto..........

Jag tror att du har den v-formade sumpen gissar jag eller ?

Inget italienskt "passar direkt"

Arrow är väl inte tillverkat i Italien eller ???

Last edited:

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Tjenare

Fick ett likadant monterat på min förra hoj (s2r 1000 -06:a)

På mitt så fanns det 2 fäst öglor där man fick sätta dit 2 fjädrar som följde med. Samma typ av fastsättning är det mellan den främre cylinderns L-formade rör.

Men inga instruktioner fick jag.
Ska bara nämna att passformen är och vara katastrofalt dålig........

Räkna kallt med att få lägga i dubbla packningar för att överhuvudtaget få dett att gå ihop/hålla tätt.

Att man sedan var tvungen att plocka av röret för att kunna tappa ut oljan är en annan historia, röret lång ca 2 mm från pluggen och sumpen.

Om du vill så kan jag maila lite foto..........

Jag tror att du har den v-formade sumpen gissar jag eller ?

Ååå, katastrofalt dålig passform låter ju inte bra... Termignoni = Ducati performance lär ju vara det dyraste systemet, trodde väl att det också skulle vara bäst. Ska se om jag kan få skicka tillbaka rören till Biscaya och försöka hitta nåt annat system. Det där med oljepluggen stämmer bra, det räknade jag med. Har hört att det går att komma runt genom att tömma genom pluggen till oljesilen. Skicka gärna bilder på hur ditt till slut kom på plats, om det inte är för mycket besvär. bergdahl@acc.umu.se
Oljesumpen, ja den är kanske lite lätt v-formad med en liten ås i mitten.

Last edited:

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Hoj
Monster S4R
Lektion nr 1 när det gäller Italien tillverkade tillbehör :

Dyrt betyder inte att dett passar bäst .

Men kan trösta dig med att det LÅTER OCH SER BÄST UT.

Då har du den "gamla" 4v motorn och inte testrastretta maskinen.

Hade du frågat innan du köpt så hade jag bett dig fråga om ett annat kat-ersättningsrör går att para ihop med termi-ljuddämparna.

Men men

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Lektion nr 1 när det gäller Italien tillverkade tillbehör :

Dyrt betyder inte att dett passar bäst .

Men kan trösta dig med att det LÅTER OCH SER BÄST UT.

Då har du den "gamla" 4v motorn och inte testrastretta maskinen.

Hade du frågat innan du köpt så hade jag bett dig fråga om ett annat kat-ersättningsrör går att para ihop med termi-ljuddämparna.

Men men

TACK FÖR BILDERNA!
Japp, det är den vanliga 996 motorn och inte testastrettan.
Hmm. Beroende på vad Biscaya säger så kanske jag skulle prova att sätta öglor på grenrören och montera de där fjädrarna. Själva systemet ser ju snyggt ut som du säger. Ljudet blir ju säkert bra. Det måste ju bli tätt bara...

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Hoj
Monster S4R
Tack själv det var så lite så.............

Jah undrar bara om har fått exakt lika dant som jag fick, det finns nämligen 1 variant till. Jag/kanske du har fått två s-liknande rörbitar som ska sitta innan själva ljuddämparna.

Kar du inte fått det så har du "den där andra" varianten, då kan jag bara nämna att jag har fått lyssna på en vanlig s2r 800 cykel och det låter något så ini :yoparty sjukt bra....

Puhh det är inte lite sugen jag längtar till ett nytt monster nu.
Får väl ta o skaffa mig mitt tredje då.

Ett tips personligen så tänker jag prova den där "korta o stubbiga/avsågade" varianten nu på nästa hoj.
Jag vet inte vad du tycker eller ens känner till det.

Men ha tålamod.............jag lovar att det är värt varenda en svordom man slänger ur sig när man trycker in startknappen o får höra hojen..............ryser bara jag tänker på det...

Lycka till......................

Skicka gärna lite foto på din när du fått dit grejorna......

Sist men inte minst lycka till med att hålla dom där vita fälgarna rena, ett rent helvete men fy f-n så vackert, prova gärna även den typen av backspegel som du kanske ser på mina foto dom kan man faktiskt se trafiken bakom tro det eller ej.

Att det sen är vackert är ju inte helt fel.

Last edited:

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Tack själv det var så lite så.............

Jah undrar bara om har fått exakt lika dant som jag fick, det finns nämligen 1 variant till. Jag/kanske du har fått två s-liknande rörbitar som ska sitta innan själva ljuddämparna.

Kar du inte fått det så har du "den där andra" varianten, då kan jag bara nämna att jag har fått lyssna på en vanlig s2r 800 cykel och det låter något så ini :yoparty sjukt bra....

Puhh det är inte lite sugen jag längtar till ett nytt monster nu.
Får väl ta o skaffa mig mitt tredje då.

Ett tips personligen så tänker jag prova den där "korta o stubbiga/avsågade" varianten nu på nästa hoj.
Jag vet inte vad du tycker eller ens känner till det.

Men ha tålamod.............jag lovar att det är värt varenda en svordom man slänger ur sig när man trycker in startknappen o får höra hojen..............ryser bara jag tänker på det...

Lycka till......................

Skicka gärna lite foto på din när du fått dit grejorna......

Sist men inte minst lycka till med att hålla dom där vita fälgarna rena, ett rent helvete men fy f-n så vackert, prova gärna även den typen av backspegel som du kanske ser på mina foto dom kan man faktiskt se trafiken bakom tro det eller ej.

Att det sen är vackert är ju inte helt fel.

Hej igen!

Apropå själva ljuddämparen: Jag har ett Remus 2-1 slip-on som ska på efter mellanröret från Termignoni. Det är en ensam absorptionsdämpare som sitter placerad precis där de båda originaldämparna sitter på SR-hojarna. Själva rördelen till remus:et passade utmärkt på kat:en innan så det hoppas jag inte ska bereda några problem. Tyvärr saknas värmeskydd men jag tänker göra egna fästen så jag kan flytta över ena skyddet från originalrören. Det har redan hunnit bli en fläck av smält plast på röret, från insidan av hälen på min högra stövel... Jag har skaffat speglar från Rizoma, modell dynamic. De är också snygga men jag måste vika in armbågarna när jag ska titta i dom. Annars handlar vinterns pyssel om mellanröret, Powercommander (fixat) och nya blinkers bak (DP bullet, svarta), som är beställda. Det finns lite bilder i min gästbok.

Har kollat lite på biler på den korta termi-pipen och den är ju fräck, men skulle nog se lite konstig ut om man tog bort kat:en. Jag tycker designen bygger på att den "växer fram" ur väggen på katalysatorns runda form. Har inte haft förmånen att lyssna på den eller se den i verkligheten. Sen tror jag att den bara finns till nyare S4R och S4RS, inte till min gamla traktor.

Last edited:

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
"Konstigt om inte Termignoni passar direkt ...
Satte ett Arrow helsystem på fruns S2R och det passade spitze."

Inget italienskt "passar direkt"
Arrow är väl inte tillverkat i Italien eller ???

FYI så är Arrow synnerligen italienskt.
Jag har aldrig fått några delar från Italien som inte passat, fast jag kanske har mindre otur när jag mekar ... :)

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
FYI så är Arrow synnerligen italienskt.
Jag har aldrig fått några delar från Italien som inte passat, fast jag kanske har mindre otur när jag mekar ... :)

Ja det här passar då inte och det åker tillbaka till Biscaya, basta! Annars håller jag med dig. Har beställt andra grejer från Ducati performance och Rizoma och det har varit bra kvalitet. Får se vad jag kan hitta för avgasrör, av annat fabrikat än Termignoni.

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Ja det här passar då inte och det åker tillbaka till Biscaya, basta! Annars håller jag med dig. Har beställt andra grejer från Ducati performance och Rizoma och det har varit bra kvalitet. Får se vad jag kan hitta för avgasrör, av annat fabrikat än Termignoni.

Arrow helsystem funkar mkt bra, har fint ljud och kom med demonterbara decibel-killers.

http://translate.google.com/transla...&hl=de&ie=UTF-8&oe=UTF-8&prev=/language_tools

Gå längst ner på sidan, klicka på Monster S4/S4R/S3R och kolla på ID:2349

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...