Moped; köpråd ??

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Hoj
None whatsoever
Ett problem är väl att 10k inte räcker till nått vettigt skick av nån modell, sen tillverkades den sista 30 moppen -02,-03 har har jag för mig (alltså är alla sådana gamla o risiga nu), därefter är det 45 eller 25 km/h.

Köp inget kinesiskt puNgt, just dont.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Derbi och Reiju är säkra kort, även givetvis DT50R'en.

Egentligen allt som har Minarellis AM6 motor, om inte resten ser uppenbart smäckig ut.

Skyteam och Gilera har jag dålig koll på, men Gilera har ju IAF varit med ett tag.
Gillera och motorhispania har väl am6 motorn? Det har iaf inte derbi men dom e bra för det.

Vattenkylt och större märke så blir det troligen problemfriare och mycket roligare för grabben.

Jag körde senda drd sm i 1000 mil utan att skära trotts konstant fullgas och trimpipa.
(Som referens skar jag 5st 125 cylindrar på 1½ år så jag e rätt bra på det...)

Köper du nått kvalites märke så blir totalkostnaden efter försäljning nästa år mindre (för klart som fan han ska köra a1 och inte trimmad moppe! om inte annat e de gött att inte ha prövatid på bil/mellan kortet :D)

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Idag ser alla mopeder likadan ut - ingen karaktär:va

Tacka vet jag gamla godingar som Zündapp!
Hade en KS 50 SPORT från -76 med uppborra´t insug, ojojoj den höll länge. När jag sålde den var den i princip samma skick som när jag ärvde den från bror min.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag kollar efter en äldre (-90-95) DT 50 till min grabb. Känns som rätt mycket moppe för pengarna.
Kinesiska moppar har jag hört mycket dåligt om.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Det där med kinamoppar, går det inte att köpa en ny och sedan lägga en tusenlapp på att byta de grejor som är dåliga direkt, fila och justera lite så har du en fungerande ny moppe med låg stöldrisk, till fortfarande ett lågt pris?

Är lite allergisk till att köpa gammalt och slitet, även om det är kvalitetsgrejer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det där med kinamoppar, går det inte att köpa en ny och sedan lägga en tusenlapp på att byta de grejor som är dåliga direkt, fila och justera lite så har du en fungerande ny moppe med låg stöldrisk, till fortfarande ett lågt pris?

Är lite allergisk till att köpa gammalt och slitet, även om det är kvalitetsgrejer.

Nu vill ju inte trådstartaren ha en gay-pulka (scooter) men:

Baotian som är den Kina-moppe som har funnits längst på marknaden är ändå rätt hyfsad. (och dyrast av kineserna)

Den har fyrtaktsmotor och kräver att man håller koll på ventilspelet i början, sen tuffar dom och går relativt problemfritt.

Annars kan man köpa Koreanskt, det är som med bilarna, nästan lika bra som en japan, lite äldre design, lite billigare.

Kymco och Sym är bra koreaner.
Sym ägs av Honda har jag för mig, så det är samma grundteknik som på äldre Hondor.
Kymco har lite klenare konstruktion än japanerna men ändå anständig kvalitet.

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Det är helt enkelt inte värt det. Bara för att ta ett litet exempel så brukar spänningsregulatorn ge upp relativt ofta. Du skulle behöva räkna ut vilken typ av regulator det rör sig om, hur den är inkopplad i elsystemet, hitta en annan regulator med motsvarande funktion ELLER koppla om elsystemet för att anpassa det efter den nya regulatorn. Då har du lagt minst 400kr och en halvdags arbete på att byta ut EN del. Om man sedan tänker över att man får gå igenom hela hojen med en mycket krisisk blick, ända ner till att gummit i däckventilerna brukar torka och spricka... det kommer ha kostat dig mycket mer än det är värt när du är klar - och andrahandsvärdet på hojen kommer ändå inte vara högre än två pizzor och en chipspåse.

Hade du lagt inköpspris + ombyggnadskostnad på att köpa en märkesmoppe istället hade du antagligen haft 70-90% av pengarna tillbaka när moppen säljs efter något år.

Angående gamla DT50 så är det förvisso rätt mycket moppe för pengarna, men lägg några tusenlappar mer och du får en Senda/Drac från omkring -00. Det är enorm skillnad på körkänsla och hur dom är byggda, som att jämföra en Volvo 140 med en 850...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Köp en flakmoped och sen sätter du ut lite annonser här och där att du hämtar skräp i folks trädgårdar för billig penning. Sen tvingar du ungen att åka och hämta och tjäna in stålarna och inom ett år har han förhoppningsvis tjänat in stålarna som moppen kostade och då säljer du den och sen har du lika mycket till att lägga på en rejäl kryssning åt dig själv och frugan :D

Om någon förresten har en flakmoped utöver det vanliga så är jag intresserad, ska köpa en att ha i sommarstugan för att kunna köra osäkert mellan mig och min systers stuga nån kilometer bort.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Nu vill ju inte trådstartaren ha en gay-pulka (scooter) men:

Baotian som är den Kina-moppe som har funnits längst på marknaden är ändå rätt hyfsad. (och dyrast av kineserna)

Den har fyrtaktsmotor och kräver att man håller koll på ventilspelet i början, sen tuffar dom och går relativt problemfritt.

Annars kan man köpa Koreanskt, det är som med bilarna, nästan lika bra som en japan, lite äldre design, lite billigare.

Kymco och Sym är bra koreaner.
Sym ägs av Honda har jag för mig, så det är samma grundteknik som på äldre Hondor.
Kymco har lite klenare konstruktion än japanerna men ändå anständig kvalitet.

Det kan ju var så att även de välkända märkena som honda faktiskt tillverkar sina moppar på samma fabrik, eller har en del gemensamma komponenter, det är därför jag inte köper riktigt att allt kina är skit.
Men det är kanske koreaner man ska titta på istället då.

Det är helt enkelt inte värt det. Bara för att ta ett litet exempel så brukar spänningsregulatorn ge upp relativt ofta. Du skulle behöva räkna ut vilken typ av regulator det rör sig om, hur den är inkopplad i elsystemet, hitta en annan regulator med motsvarande funktion ELLER koppla om elsystemet för att anpassa det efter den nya regulatorn. Då har du lagt minst 400kr och en halvdags arbete på att byta ut EN del. Om man sedan tänker över att man får gå igenom hela hojen med en mycket krisisk blick, ända ner till att gummit i däckventilerna brukar torka och spricka... det kommer ha kostat dig mycket mer än det är värt när du är klar - och andrahandsvärdet på hojen kommer ändå inte vara högre än två pizzor och en chipspåse.

Hade du lagt inköpspris + ombyggnadskostnad på att köpa en märkesmoppe istället hade du antagligen haft 70-90% av pengarna tillbaka när moppen säljs efter något år.

Elfel... :mad: Men är det kända fel som inte kostar så mycket så borde det gå att byta ut det i förväg. Finnish och sånt är ju inget att bry sig om.

Vill man lägga cykelpengar som 8-10 tusen så är ju alternativen en ny kina eller en mycket begagnad "finmoppe". Att bränna 20 papp eller mer på en ny moppe känns onödigt, även om du får hyffsat betalt tillbaka senare.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Varför 2004>? Funktionsmässigt finns inga större skillnader mellan en från 1998 och 2004, givetvis har hojarna uppdaterats men det är huvudsakligen kosmetiskt (vilket tyvärr kan göra att man får leta lite längre om man ska ha tag i t.ex. kåpor till dom tidigaste hojarna). Dessutom ville han ha tag i en 30-moppe, och såna slutade säljas i mitten av 2003, så 2004 och senare finns enbart som EU45. (Såvitt jag vet finns bara EU25 med variator/automatväxel, vilket därmed utesluter Derbi Senda etc.)

Såvitt jag vet fick lådan nya lager 2004.

Visst fan 30-moppe var det ja...

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Derbi och Reiju är säkra kort, även givetvis DT50R'en.

Egentligen allt som har Minarellis AM6 motor, om inte resten ser uppenbart smäckig ut.

Skyteam och Gilera har jag dålig koll på, men Gilera har ju IAF varit med ett tag.
Gileras nyare crossmodeller är Derbis med andra dekaler.

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Ge mig 20lax så får du fetaste crossmopeden du någonsin kommer få för samma pengar och din son kommer garanterat älska dig som farsa! ;)

169hoa0.jpg

Vad sägs?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ge mig 20lax så får du fetaste crossmopeden du någonsin kommer få för samma pengar och din son kommer garanterat älska dig som farsa! ;)

169hoa0.jpg

Vad sägs?
För mkt MF :fakta

Syrran har en Derbi Drd limited edition, den är najs däermot :mattias

big.jpg

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada

Mer pulver i denna hoj + att den är unik. ;)

Men ja, drd är nice.
Jag skulle absolut rekommendera Derbi iaf. Guld om du kan få en nyare än 06 då de fick en ny motor då som är riktigt bra faktiskt.
Vad du än gör, köp inget billigt skräp. Det blir bara dyrt i längden.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Om tråden vore startad av en 14-15-åringen som skulle vilja ha tips och råd om mopeder, vad för sorts kommentarer hade haglat då? :va :näsblod

Bara en liten fundering från min trötta hjärna :tungan

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig

big.jpg
Hade en tidigare modell av den håller med om att dom e löjligt överseriöst bygda, långt stabilare å bättre än crm 125an i chassiet :D

Dock va henrys en miljon gånger coolare dock är det att be om problem, desutom är såna saker va ungen får göra själv finns nog ingen förelder som köper en hårt trimmad moppe utan lysen och generatorkåpa till sin unge.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om tråden vore startad av en 14-15-åringen som skulle vilja ha tips och råd om mopeder, vad för sorts kommentarer hade haglat då? :va :näsblod

Bara en liten fundering från min trötta hjärna :tungan

Om första inlägget hade varit exakt likadant hade jag svarat likadant.

Hade förstainlägget varit:

öhh vahettere farsan ska köpa mej än måppe å vilken är värsta uiiilimoppen å hur mycke kåstar tup enh tvåhundrakubiks cylinder och en insprutningstrubo till dn
jag vill ju typ maxxa den i hundraåtti eller nå med jackat drev för det gör min kåmpis måppe då han drar rettor på bakan från lysena jag lovar fan.

Då hade inga kommentarer varit spydiga nog!

Vad sägs?

Vad är vitsen med en 17" bromsskiva som har en cm slityta och en tjocklek på 2mm ?
Vad är vitsen med att åka utan generatorkåpa?

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Hade förstainlägget varit:

öhh vahettere farsan ska köpa mej än måppe å vilken är värsta uiiilimoppen å hur mycke kåstar tup enh tvåhundrakubiks cylinder och en insprutningstrubo till dn
jag vill ju typ maxxa den i hundraåtti eller nå med jackat drev för det gör min kåmpis måppe då han drar rettor på bakan från lysena jag lovar fan.

Då hade inga kommentarer varit spydiga nog!

sant sant! :rofl

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...