Mopedbil på mc parkering?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Såg häromdagen en liten blond tjej som parkerade sin nya och moderna mopedbil på mc parkeringen på kungsgatan. Såg lite märkligt ut måste jag säga. Ok så här års när det inte finns så många mc ute men under sommaren skulle i alla fall jag bli lite förbannad om det stod en eller två mopedbilar och tog upp hela rutan...

Eftersom en mopedbil väl klassas som moped antar att det är helt "lagligt" att parkera på mc/moped parkeringen eller va säger ni? :va
 

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
Yamaha R6 -00
Tycker inte det borde vara lagligt! Det ska ju inte ha och göra med va skiten kallas. Utan med storleken.

Är den inte stor(liten) som en mc / moppe kan den ju inte ta upp hela mc rutan! idiotiskt :näsblod

Då får man väl parkera vanligt.. men kan förstå om man försöker snika in den där om det är fullt! :näsblod
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag hade nog blivit mer förbannad om en liten sketen moped hade tagit upp en hel bilparkering. Oavsett om moppen har 2 eller 3 hjul...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag håller med TS.. Fats jag tycker att Guldvingar och andra bussar heller ska få parka.. Parkeringen borde gälla "Tjänstevikt <250 kg"
 

Henke_86

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Årjäng
Hoj
Suzuki Hayabusa 07
Sjukt att de får parkera på mc platser:mad: Blev dock lite mer förvånad då jag var ute och cyklade och det kom en mopedbil på cykelbanan:va
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Finns det inget allvarligare att snacka om än en mopedbil som har parkerat?:tummenupp
 
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Sant men då har han ju i alla fall (förhoppningsvis) löst en biljett och betalar för att stå där.

De gånger jag har stått på bilparkering med hojen har då inte jag löst ngn biljett... Var är det tänkt att man ska placera en sådann biljett?
 

eddie1976

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki Bandit 1200
Jag mailade Trafikkontoret angående detta för en tid sedan. Det är inte okay att stå med mopedbil på en MC-parkering. Lyft bort henne. :yoparty

"Från och med 1/6-07 gäller en ny vägmärkesförordning (SFS 2007:90). I och med detta får mc symbolen en ny innebörd. Numera betyder symbolen tvåhjulig motorcykel och moped klass 1 utan sidvagn"
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Jag mailade Trafikkontoret angående detta för en tid sedan. Det är inte okay att stå med mopedbil på en MC-parkering. Lyft bort henne. :yoparty

"Från och med 1/6-07 gäller en ny vägmärkesförordning (SFS 2007:90). I och med detta får mc symbolen en ny innebörd. Numera betyder symbolen tvåhjulig motorcykel och moped klass 1 utan sidvagn"
Muahhahhaha lappa blondinen :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
De gånger jag har stått på bilparkering med hojen har då inte jag löst ngn biljett... Var är det tänkt att man ska placera en sådann biljett?

Dom har nog inte riktigt tänkt på var man ska sätta lappen, men man "ska" i alla fall ha biljett när man parkerar på sådan parkering med hojen. Man kan ju ta med sig biljetten i plånboken så att man kan via upp den i efterhand om man skulle bli lappad....men det är ju ganska jobbigt om det blir för ofta. :gnissla
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag mailade Trafikkontoret angående detta för en tid sedan. Det är inte okay att stå med mopedbil på en MC-parkering. Lyft bort henne. :yoparty

"Från och med 1/6-07 gäller en ny vägmärkesförordning (SFS 2007:90). I och med detta får mc symbolen en ny innebörd. Numera betyder symbolen tvåhjulig motorcykel och moped klass 1 utan sidvagn"

Parkerings förordnignar är lokalt anpassade och de som skriver dem verkar inte bry sig om eller har kunskap om att det finns nationella regler ang dessa... :rolleyes:
Jag bor i en stad och jobbar i en annan och dessa två städer har olika syn på var och hur man ska parkera och betala för en MC / MC parkering. :gnissla
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top