Mopedbil startar ibland

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
Försöker hjälpa en kompis laga sin dotters mopedbil. Det är en Chatenet ch26 som har en Yanmar dieselmotor och den startar ibland och ibland inte.

Vi har kommit fram till att när den inte startar så får inte startmotorn/solenoiden 12v+.
Det sitter en startstyrmodul som ser ut enligt nedan och när den skickar 12v+ startar motorn direkt.
d6ecd95c723e409cf6ef8c24d82d47f7.jpg


Om man tvångskör startmotorn så hoppar inte motorn igång och det får mig att tro att den där startstyrmodulen även styr något annat (kanske magnetventil på bränsleledning?).

Kanske är modulen paj eller så får den för sig att något annat är fel så den inte tillåter start av motorn fast man vrider på nyckeln.

Jag hittar inget elschema heller…

Har någon koll på dessa motorer och kan ge något tips?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Något för 2 700kr köper man kanske inte på vinst och förlust :gnissla Har du testat att göra rent alla kontakter, kollat efter glapp, dåliga jordpunkter osv? Hur mår tändningslåset? Vad händer om du lirkar runt med nyckeln lite när du försöker starta?
 

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
Jag fick tag inte elschema och hann greja lite med den idag.

Den startar direkt när man först provar för att sen inte reagera (inte skicka ut spänning till starten) förrän någon timme senare. Om man plockar i och ur säkring kan den däremot starta ibland med tätare intervall.
Det spelar ingen roll om man lirkar med tändningslåset.

Dagens övning bestod av att mäta på ingången till styrstartmodulen för neutralswitchen. Den ger noll volt och har inte kontakt med jord oavsett läge på växelföraren. Motorn startade som sagt en gång när den var kall sen 1 gång i timmen ungefär.

Jag hann inte mäta upp mer men neutralswitchen på växelspaken går via ett relä som inte har ström/spänning på 30 plinten (testade att bygla 30 och 87 som är det som har kontakt när spolen drar)

Jag börjar misstänka att det är neutralswitchens krets men ändå konstigt att motorn startar när man inte försökt starta den på någon timme
 

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
Alla kontakter jag kollat på är fina och jag har dragit extra jordkablar mellan batteri, kaross och motor.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag hade liknande fel på en Volvo B230 motor, vevaxelgivaren blev kass när den var varm och gick inte att starta innan givaren hade svalnat.
Felet berodde delvis på oxid i hålet där givaren satt ovanför svänghjulet och när govaren blev varm så expanderande den och blev klämd.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
På utgångsidan har du startmotor, glödstift f. förvärmning, generator, men vad är kretsen EV-STOP?
På ingång har du matning till startmotor o glödstift, men du har dessutom en ingång för glödstiften (tippar på termogivare eller manuell triggning av glödstift) - dessutom en ingång för e-neutre (neutrallägesgivare) och E-DEM (vad f-n är det?) och vad står det vid brytaren innan E-DEM?

Neutrallägesgivaren borde kunna byglas
Glödstift kan man väl sk-ta i så varmt som det är nu
Men E-DEM o EV-STOP undrar jag över
 

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
På utgångsidan har du startmotor, glödstift f. förvärmning, generator, men vad är kretsen EV-STOP?
På ingång har du matning till startmotor o glödstift, men du har dessutom en ingång för glödstiften (tippar på termogivare eller manuell triggning av glödstift) - dessutom en ingång för e-neutre (neutrallägesgivare) och E-DEM (vad f-n är det?) och vad står det vid brytaren innan E-DEM?

Neutrallägesgivaren borde kunna byglas
Glödstift kan man väl sk-ta i så varmt som det är nu
Men E-DEM o EV-STOP undrar jag över

E-DEM står som ”startmotoraktivering”. Det är svårt att se texten men jag vad chatGPT att förtydliga och fick ut bifogad text som jag inte förstår. Det kanske är så enkelt att E-DEM är när man vrider nyckeln till startläget.

a0ef3e7e5948d1a957479e99c6ff21f6.jpg



EV-STOP är det som bryter/stänger av motorn men jag har inte hittat vad den gör/styr. Kanske en magnetventil på bränsleledningen. Mätte den utgången och den verkar fungera = den är 15+ alltså 12v när tändningen är på.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
OK - så som du beskriver har startmotorn "effektmatning" via ingång A och utgång C (samma gäller för glödstiften)
"Effektmatningen" till startmotorn triggas av ingång 2
Ingång 3 - neutralläge - måste vara sluten???? eller bruten??? för att startmotorn skall snurra runt när ingång 2 aktiveras?

Felet visar sig genom att startmotorn inte roterar?
Om startmotorn roterar startar motorn varje gång?

För att rensa bort felkällor före elektronikburken så borde du kunna
a) hänga på en rejäl kabel direkt från batteri till ingång A
b) koppla förbi neutralbrytaren - om den skall vara sluten vid start så lägger du en kabel från batteri till 3 - om den skall vara bruten så koppla bara loss
c) provar att starta med att koppla en kabel till 2 och sedan nudda den andra änden mot batteri - då borde motorn snurra runt
Om den inte gör det så ligger felet rimligen i elektronikburken eller i EV-STOP

Du får göra en egen "sanity check" av mitt resonomang, men jag tror att det är hyfsat genomtänkt
 

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
OK - så som du beskriver har startmotorn "effektmatning" via ingång A och utgång C (samma gäller för glödstiften)
"Effektmatningen" till startmotorn triggas av ingång 2
Ingång 3 - neutralläge - måste vara sluten???? eller bruten??? för att startmotorn skall snurra runt när ingång 2 aktiveras?

Felet visar sig genom att startmotorn inte roterar?
Om startmotorn roterar startar motorn varje gång?

För att rensa bort felkällor före elektronikburken så borde du kunna
a) hänga på en rejäl kabel direkt från batteri till ingång A
b) koppla förbi neutralbrytaren - om den skall vara sluten vid start så lägger du en kabel från batteri till 3 - om den skall vara bruten så koppla bara loss
c) provar att starta med att koppla en kabel till 2 och sedan nudda den andra änden mot batteri - då borde motorn snurra runt
Om den inte gör det så ligger felet rimligen i elektronikburken eller i EV-STOP

Du får göra en egen "sanity check" av mitt resonomang, men jag tror att det är hyfsat genomtänkt

Ja, felet visar sig genom att startmotorn oftast inte roterar när man vrider på nyckeln till startläget.

Ditt resonemang låter rimligt. Idag tog det stopp i felsökningen pga tid men neutrallägesgivaren går via ett relä så jag behöver mäta fram vad reläets 30 plint är för att kunna lura boxen att den får rätt signal.



Jag förstår inte varför den startar vid första försöket (kall) varje gång trots att ingången från neutrallägesgivaren är likadan som alltid. Sen efter att den startats och direkt stängs av inte reagerar när nyckeln vrids.

En annan sak som egentligen kanske inte spelar roll men som stör mig är att motorn inte startar när jag tvångskör startmotorn. Tändningen är då på DVS EV-STOP har 12+. Om en dieselmotor har bränsle, är varm och startmotorn går så ska den enligt mig starta…
 

Fulingbusen

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
-95 triumph tiger
Just det… glömde säga att jag först bytte relä och sen byglade det utan att något ändrades. Det kan vara matningen till relät som spökar
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
En annan sak som egentligen kanske inte spelar roll men som stör mig är att motorn inte startar när jag tvångskör startmotorn. Tändningen är då på DVS EV-STOP har 12+. Om en dieselmotor har bränsle, är varm och startmotorn går så ska den enligt mig starta…
Om EV-STOP spärrar bränslet o hänger sig på något sätt...... men låter f-n så långsökt
det skulle dessutom vara två fel på samma gång - ett i EV-STOP och ett som under ca en timme förhindrar att startmotorn roterar. Svårt att koppla ihop logiskt....
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det får bli en ordentlig översyn av alla stift/hylsor - har det korroderat så försvinner lite material vilket gör att kontakttrycket minskar en aning. Korrosionen kan även leta sig in mellan kontakten o kabeln där den kläms runt kopparledaren, framförallt om kontakten är dåligt klämd.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top