Moppe... på riktigt, utan nummerplåt!

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Vad gäller egentligen vid “Registrering” av gamla moppar? Det finns inga papper, registreringsbevis eller liknande. Man försäkrar dem bara på ramnumret.

Hur funkar det egentligen när mina jämngammla, halvfeta 50 åringar åker runt på sina vråltrimmade moppar, hembyggen som aldrig tillverkats i en fabrik och sprider sin blårök på crusingar?
Lagligt eller är man superkriminell? (Vet egentligen svaret...men.)

Jag vill också bli kriminell! ?
Cresent, Sachs, Puch, Zundapp, Monark, Husqvarna, Mustang, Rex1688456132269.png

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vill du registrera en moppe som lätt MC så ska det väl fortfarande vara görbart? Men det var väl inte vad du menade?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Vill du registrera en moppe som lätt MC så ska det väl fortfarande vara görbart? Men det var väl inte vad du menade?
Nä, jag vill åka runt på en lite lagomt modifierad moppe som kanske gör 60, på enklast sätt. Så lågt under radar som möjligt.
Mao, lite lagomt olagligt utan att någon bryr sig

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Nä, jag vill åka runt på en lite lagomt modifierad moppe som kanske gör 60, på enklast sätt. Så lågt under radar som möjligt.
Mao, lite lagomt olagligt utan att någon bryr sig
Jag fick ta över min frus gamla Gilera-skotermoppe som stod i en redskapsbod hos hennes föräldrar. Kul latt meka lite tvåtakt och se om man kan få liv i den efter 20 års vila tänkte jag. Ny förgasare och expansionsrör samt lite "polerande av vassa kanter" så gör den 90 och jag tar den varje dag till jobbet på cykelbanorna (men då håller jag mig till ca 30 km/h) och den sparar mig både tid och pengar samtidigt som jag får andas frisk morgonluft innan jag landar på kontoret. Både praktiskt, billigt och kul!

Av de du räknade upp så skulle jag hålla mig till Pusch och Zündapp om man vill ha driftsäker moppe med lite mer effekt. Annars har du ju även japanarna att välja från om man inte är inlåst på 60-talet, utan kan kliva steget upp till 70 och 80-talet. Yamaha FS1, Honda MB5 (bäst att trimma av alla skulle jag vilja påstå), Suzuki K50.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag fick en stöldskadad trettimoppe med bortslipat ramnummer som "reservdelar" av ett försäkringsbolag. (med intyg från både polis och försäkringsbolag)

Jag fixade den körbar och ringde till mitt försäkringsbolag och frågade om den gick att försäkra och köra lagligt och dom sa "hitta på ett eget ramnummer och gravera in det"
Så jag hittade på en variant av mitt personnummer.

Det var bara att försäkra och köra.

En kund till mig byggde en "cykel med påhängsmotor" (kina motor) och ringde sitt försäkringsbolag och frågade "Hur försäkrar jag en sån här gammal cykel med påhängsmotor som var populär på 40 talet?"
(observera att han aldrig SA att just hans var så gammal)
Det var inget problem, dom försäkrade den som " fordon med påhängsmotor "

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Som Zoda skrev, trafikförsäkra och kör.

Gällande ditt superkriminella framtida liv: Jag blev stoppad av polis tre gånger förra året.
1. Varva ur ettan på min tuono på 50-väg och helt plötsligt hoppar två poliser ut i vägen och jag stannar för ett snack.
2. Två veckor senare, på samma ställe, väljer jag att göra en fuck you wheelie på 200 meter. Hade på radion i headsetet, sommaren i city 1990 spelades och jag fick feeling. När framhjulet träffade marken kollade jag i backspegeln och ser att en polis svänger ut och drar på blåljusen.
3. Jag körde med en lätt trimmad Honda MT5 på 70-väg. Sonen satt framför mig och vi var på väg till djurparken. Vi höll cirka 50 knyck enligt mätaren när en mc-polis körde upp bakifrån och vinkade in oss.

Vid tillfälle 1 och 2 stannade jag, tog av mig hjälmen, bad om ursäkt och skämdes som en hund. Verkligen skämdes. Fick utskällning och varningar vid bägge tillfällen. Sedan dess har jag faktiskt lugnat mig en hel del.

Vid tillfälle 3 fick jag 2500kr i böter för oregistrerad MC. Polisen var ändå schysst och sa att vi kunde köra vidare till djurparken och hem, om vi körde i max 30. Om vi blev stoppade igen skulle vi nämna polisens namn för att slippa mer böter.
Hade jag inte haft mc-kort hade det blivit olovlig körning, det är betydligt värre och ger dagsböter samt att det hamnar i belastningsregistret.

Om jag får lova att gissa så tror jag de flesta poliser ser mellan fingrarna med gubbar på lätt trimmade mopeder så länge som man inte kör vårdslöst. Man kan såklart ha otur som jag hade men det är nog ovanligt. Har man dessutom mc-kort så är böterna överkomliga.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Faktum är att moppen redan är införskaffad.
En replika som är ruskigt lik orginalet från -60talet.
Kunde inte motstå de uppdragna avgasröret.
Heter tydligen "Honda SS50". Samma motor som i Monkybike.

Nu är jag peppad att försäkra den och åka ut på byns grusvägar och åka till Sammhället och köpa varmkorv

1688461320597.png

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Faktum är att moppen redan är införskaffad.
En replika som är ruskigt lik orginalet från -60talet.
Kunde inte motstå de uppdragna avgasröret.
Heter tydligen "Honda SS50". Samma motor som i Monkybike.

Nu är jag peppad att försäkra den och åka ut på byns grusvägar och åka till Sammhället och köpa varmkorv

View attachment 486278
Jättefin. Men 50cc encylindrig 4-takt!?
95% av charmen med moppe är ju att det är 2-takt tycker jag, men min bak är väl lika delad som andras.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC