Moppe-problem! Hyosong Rally 50cc

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Hej!

Skulle serva upp moppen inför försäljning men får den inte att gå som jag vill.

Har börjat med att bytt stift, och tankat i ny bensin i tanken. Moppen startar, går på tomgång men dör efter ca 10 sekunder eller när man rör gasen.

Plockade isär förgasarn, rengjorde, samt bytte alla bränsleslangar och vaccumslangar men problemet kvarstår.

Så jag köpte en ny soppapump idag och monterade men fortfarande exakt samma problem.

Hojen har fin gnista & soppa kommer fram till förgasarn (nya slangarna är genomskinliga dessutom). Vad är nästa steg att stämma av?

Vet inte om detta är rätt forum egentligen men ett försök är det värt! :)

Mvh
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Gör rent förgasarn. Räcker att den står över vintern för att lågfarten ska becka ihop.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Är det en fyrtaktare? Gör en ventiljustering, dom är grymt känsliga för dålig kompression.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Skrev faktiskt att jag "Plockade isär förgasarn, rengjorde, samt bytte alla bränsleslangar och vaccumslangar men problemet kvarstår."
Om jag hade fått betalt för alla gånger någon sagt att dom kollat det ena eller det andra, och det ändå visar sig att det är det som är felet när jag börjar riva i grejerna... :gnissla Eller, vänta, jag har nog faktiskt fått betalt för de flesta gångerna! :D
Ditt problem är enligt din beskrivning ett solklart fall av att motorn får för lite soppa, för lite soppa till en hoj som tidigare fungerat beror oftast på förgasarproblem, därmed - rengör förgasaren! Att du gjort det förut är trots allt ingen garanti för att den är ren nu, och eftersom jag inte övervakade arbetet när det gjordes vet jag heller inte om den ens blev ren till att börja med... Ta även en titt på inställningarna som bestämmer soppamängd på tomgång och delgas, alltså luftskruven och trottelnålen, den verkar ju starta men dör när choken stängs av (även om tio sekunder verkar en aning snabbt för choken).
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Är det en fyrtaktare? Gör en ventiljustering, dom är grymt känsliga för dålig kompression.

Nej är faktiskt en 2-taktare!

Om jag hade fått betalt för alla gånger någon sagt att dom kollat det ena eller det andra, och det ändå visar sig att det är det som är felet när jag börjar riva i grejerna... :gnissla Eller, vänta, jag har nog faktiskt fått betalt för de flesta gångerna! :D
Ditt problem är enligt din beskrivning ett solklart fall av att motorn får för lite soppa, för lite soppa till en hoj som tidigare fungerat beror oftast på förgasarproblem, därmed - rengör förgasaren! Att du gjort det förut är trots allt ingen garanti för att den är ren nu, och eftersom jag inte övervakade arbetet när det gjordes vet jag heller inte om den ens blev ren till att börja med... Ta även en titt på inställningarna som bestämmer soppamängd på tomgång och delgas, alltså luftskruven och trottelnålen, den verkar ju starta men dör när choken stängs av (även om tio sekunder verkar en aning snabbt för choken).

Haha, sant! Saken är den att jag rengjort och plockat isär 3 ggr nu utan någon som helst skillnad. Min nästa fundering var när jag kollade gnistan igen. Den såg lite väl liten ut! Kan det vara så att gnistan dränks och därför inte orkar puffa eld på soppan? Hur som haver är iallafall en tändspole + kabel & tändhatt beställt nu :)

Automat choke? Funkar den?

Automatchoke är det! Testade att koppla bort den utan någon skillnad..
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Nu har jag ännu en gång varit och gett moppen ett försök. Har plockat ut allt från reedventilerna och upp, rengjort, kontrollerat och monterat ihop men samma problem. Här är ett litet klipp som visar hur moppen beter sig. Soppa syns i de genomskinliga slangarna! Första försöket är helt utan gas, andra är med en lätt touch på gasen.

http://www.youtube.com/watch?v=rXy-7oSmwoc&list=UUuWHYw4MgZEBHOnr3ajnMQg&index=1&feature=plcp

Jag har alltså bytt soppapump, slangar, tändstift, tändspole + kabel och tändhatt, ny soppa i tanken, testat med nålen i olika lägen, rengjort förgasare och alla munstycken, kontrollerat att flottören är hel, testat komp (bra komp), rengjort luftfilter (testat både med och utan).


Vad är nästa steg?
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Testat att justera luftskruven då? Du nämner den ju inte, men kan vara lätt att missa...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du skriver att hojen har fin gnista, men har du testat att ladda batteriet eller byta till ett friskt batteri? Polarens pendlarmoppe är väldigt känslig för det där med laddström och går inte över huvud taget på enbart generator utan behöver ett friskt batteri för att gå ordentligt.

Har du mecklat något med luftburken eller hur ser det ut med friskluftsintag? Månag såna där småmoppar är väldigt käsnliga för det där med luft/bränsleblandning och tål helt enkelt inte att fulmappas utan kan komma att kräva omfattande förgasarinställning för minsta lilla luftförändring... I polarens moppes luftburk sitter ett litet rör avsett att leda in luften till mitten av luftburken. Plockar man bort detta rör går moppen inte över huvud taget. Bara en sån sak...
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Du skriver att hojen har fin gnista, men har du testat att ladda batteriet eller byta till ett friskt batteri? Polarens pendlarmoppe är väldigt känslig för det där med laddström och går inte över huvud taget på enbart generator utan behöver ett friskt batteri för att gå ordentligt.

Har du mecklat något med luftburken eller hur ser det ut med friskluftsintag? Månag såna där småmoppar är väldigt käsnliga för det där med luft/bränsleblandning och tål helt enkelt inte att fulmappas utan kan komma att kräva omfattande förgasarinställning för minsta lilla luftförändring... I polarens moppes luftburk sitter ett litet rör avsett att leda in luften till mitten av luftburken. Plockar man bort detta rör går moppen inte över huvud taget. Bara en sån sak...

Det är såpass, med batteriet alltså? Det är noll kräm i det men kanske ska testa att lägga i batteriet från min hoj och testa då! Du menar att den i början kan vara lite trög och på så sätt behöva lite extra kräm från ett batteri?

Luftburken/filter är rengjort. Allt verkar stämma i den så gissar på något annat.


Men ska testa med batteriet nu till och börja med!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är såpass, med batteriet alltså? Det är noll kräm i det men kanske ska testa att lägga i batteriet från min hoj och testa då! Du menar att den i början kan vara lite trög och på så sätt behöva lite extra kräm från ett batteri?

Luftburken/filter är rengjort. Allt verkar stämma i den så gissar på något annat.


Men ska testa med batteriet nu till och börja med!

Gör det, kan ju inte skada att prova på en fin och "fulladdad" gnista:) Jag gissar det, den har liksom inte nog med kräm för att gå enbart på generator om batteriet är dåligt... Råkade glömma min mors virago med lyset igång i somras, så när jag skulle köra hem ett par timmar senare var den heldöd. "Inga problem" tänkte jag, "jag springer igång den". Problemet var bara att där genererade generatorn verkligen inte nog med kraft för att hojen skulle gå ordentligt, den hostade och hackade och gick väldigt väldigt knappt på tomgång. Minsta gas så dog den, för mycket bränsle för att stiften skulle orka antända det. Körde på tomgång och tvåans växel i sisådär 8 km/h in till stan där vi snabbladdade batteriet mot en polares bil ett par minuter, sen gick hojen som den skulle igen. Så man kan ju alltid testa friskt batteri och se om det är så enkelt:)
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Gör det, kan ju inte skada att prova på en fin och "fulladdad" gnista:) Jag gissar det, den har liksom inte nog med kräm för att gå enbart på generator om batteriet är dåligt... Råkade glömma min mors virago med lyset igång i somras, så när jag skulle köra hem ett par timmar senare var den heldöd. "Inga problem" tänkte jag, "jag springer igång den". Problemet var bara att där genererade generatorn verkligen inte nog med kraft för att hojen skulle gå ordentligt, den hostade och hackade och gick väldigt väldigt knappt på tomgång. Minsta gas så dog den, för mycket bränsle för att stiften skulle orka antända det. Körde på tomgång och tvåans växel i sisådär 8 km/h in till stan där vi snabbladdade batteriet mot en polares bil ett par minuter, sen gick hojen som den skulle igen. Så man kan ju alltid testa friskt batteri och se om det är så enkelt:)

Testade med mitt hoj-batteri och den gick igång, men ingen skillnad mot förut. Gick några sekunder på tomgång men dog av sen!

Nu har jag inte läst hela tråden,men har du testat med att borra?

Kan du utveckla det där lite?
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Så gott som alla moppar har elsystem där batteri/lysen etc. och tändning är separata system, om batteriet är fullt eller inte ens finns ska inte ha mer än högst marginell inverkan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top