Moppe siffror?

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Stämmer moppe siffror? Dvs att man kan plocka ut över 30hk ur en 70 cylinder bara genom att köpa effekthöjande motorkomponenter på nån moppesida? Och att de kan göra under 10sek på 200m! Menar då typ derbi hojjar som inte är handportade eller nånting. ??
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Bara för att man köper en del som påstås kunna ge si och så mycket så är det ändå inte säkert att du kommer få ut det i slutändan ändå. de siffror är oftast lulliga och tagna ur luften. Sen är det en sak vad motorn hamnar på för antal hästar och vad du kommer få ut på bakhjulet.

sen att 30 hk ska komma ut ur något som bara köppt på någon moppefjuns-sida låter knappast troligt på tanke att det mästa är skit. du får gärna slänga upp någon sådan sida om du har sett det någonstans.
 

minimalist

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2009
Ort
Hammarö
Hoj
Inget för närvarande
30hk är kanske lite mycket, men det går att få ut 20hk, kanske lite mer ur en bra 70cc motor. Dock ska den vara bra inställd för dagen m.m.
Sen är det inte "bara köpa några effekthöjande motorkomponenter". ALLT i motorn byts ut, och det är mycket jobb med inställningar.
200m kan tillochmed gå på under 9sec. ;)
 
Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
30hk är kanske lite mycket, men det går att få ut 20hk, kanske lite mer ur en bra 70cc motor. Dock ska den vara bra inställd för dagen m.m.
Sen är det inte "bara köpa några effekthöjande motorkomponenter". ALLT i motorn byts ut, och det är mycket jobb med inställningar.
200m kan tillochmed gå på under 9sec. ;)

Du var påläst? egna erfarenheter inom detta område eller är det bara svammel?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Med rätta bitarna kan man bromsa en föredetta moppemotor till 35hk, men då är ALLT bytt, dessutom brukar dom ha ett effektivt register på 500varv där dom lämmnar effekten.

Metrakit har ju sin ProRace serie där det bland annat ingår en vev avsedd för väldigt höga varvtal/effektuttag, samt en startkoppling som ska klara över 20hk.
Sen finns det en massa andra företag som har ännu bättre grejor också.

Jag tror nog att det kan finnas några sådana motorer byggda i sverige, men ingen av dom körs av moppefjun utan det är seriösa gubbar med stor plånbok och ett oändligt tålamod som bygger sådana och kör några dragracerepor per år...
 

minimalist

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2009
Ort
Hammarö
Hoj
Inget för närvarande
Du var påläst? egna erfarenheter inom detta område eller är det bara svammel?

Japp, jag är ganska påläst på området då jag är intresserad av seriös moppe drag-race och själv bygger en egen sk "hyper". Känner även många runt 17-18 år som håller på med sporten.

Har för mig att svenska rekordet ur en 70cc i hk är ca 27, dock med lustgas.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Japp, jag är ganska påläst på området då jag är intresserad av seriös moppe drag-race och själv bygger en egen sk "hyper". Känner även många runt 17-18 år som håller på med sporten.

Har för mig att svenska rekordet ur en 70cc i hk är ca 27, dock med lustgas.

Okej, de var mer att ditt svar var lulligt och lät som vem som hälst kunde sakt det, lycka tilll med bygget :tummenupp
Har en 28mm dellorto fögasare om du är intresserad till bygget
 

minimalist

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2009
Ort
Hammarö
Hoj
Inget för närvarande
Ursäkta för dubbelpost...

Tänkte bara att jag kunde visa hur effektkurvan för en 70cc kan se ut. Detta är med det nyutvecklade cylinderktitet R/T och rör från stage6.

img188imageshack.jpg
 

minimalist

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2009
Ort
Hammarö
Hoj
Inget för närvarande
Som du sa innan så är det väll troligtvis bara taget ur luften :Bugar

Som jag sa innan så är det inget som är "taget ur luften". Jag bygger själv en drag race moped (metrakit prorace 70cc, digital inerrotortändning, 28mm PWK förgasare m.m).
Känner även många andra som håller på med sporten, och det är mycket från dem som min kunskap kommer :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Är det bakhjulshästar på kurvorna i inlägg 9?
 

niceemil

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2008
Ort
kolsva(köping)
Hoj
biltema cykel
jag har också en kompis som håller på med moped-dragrace, fast han och jag håller med om att överladdning är framtiden, men om du är insatt i det där, hur gick det för han som hade en sån där "dremel" ombygd till en kompressor som jag såg bilder på från i sommar :p
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med rätta bitarna kan man bromsa en föredetta moppemotor till 35hk, men då är ALLT bytt, dessutom brukar dom ha ett effektivt register på 500varv där dom lämmnar effekten.

Metrakit har ju sin ProRace serie där det bland annat ingår en vev avsedd för väldigt höga varvtal/effektuttag, samt en startkoppling som ska klara över 20hk.
Sen finns det en massa andra företag som har ännu bättre grejor också.

Jag tror nog att det kan finnas några sådana motorer byggda i sverige, men ingen av dom körs av moppefjun utan det är seriösa gubbar med stor plånbok och ett oändligt tålamod som bygger sådana och kör några dragracerepor per år...

Här är en sån farbror med en riktig sleeper, verkar vara bra ljudtryck, så gott som alla åskådare håller för öronen. Het motor. Sköna taggar :D

[YOUTUBE-ID]Rxv4z8M8y7Y[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
det finns ju ganska sjuka moppar nuförtiden. kolla alla som gör om aerox. värstingarna ligger ju på 25+ häst och det är knappt så att litersjapsarna tar dem de första 50 metrerna :p
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Med rätta bitarna kan man bromsa en föredetta moppemotor till 35hk, men då är ALLT bytt, dessutom brukar dom ha ett effektivt register på 500varv där dom lämmnar effekten.

Metrakit har ju sin ProRace serie där det bland annat ingår en vev avsedd för väldigt höga varvtal/effektuttag, samt en startkoppling som ska klara över 20hk.
Sen finns det en massa andra företag som har ännu bättre grejor också.

Jag tror nog att det kan finnas några sådana motorer byggda i sverige, men ingen av dom körs av moppefjun utan det är seriösa gubbar med stor plånbok och ett oändligt tålamod som bygger sådana och kör några dragracerepor per år...

Flesta komponeter som säger , ja du får 15 hästar med de och de, 20 hästar med denna cylindern,
Dom siffrorna stämmer nästan aldrig om man inte ger sig in o portar o bygger avstämt som verkligen effekthöjer den så man uppnår rätt hästkrafter
 

langejah

Guest
Flesta komponeter som säger , ja du får 15 hästar med de och de, 20 hästar med denna cylindern,
Dom siffrorna stämmer nästan aldrig om man inte ger sig in o portar o bygger avstämt som verkligen effekthöjer den så man uppnår rätt hästkrafter
Skulle tippa att min ligger på 20 hk utan problem.

[YOUTUBE-ID]ZBiA9spdfaQ[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top