Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Ju äldre man blir, ju fortare gick det
-okänd
Fast FS1orna gick ju 85 km/h med 60 kubik utan att extra slipning. Och den äldre generationen som som Hixman hade gick ju bättre.
Ju äldre man blir, ju fortare gick det
-okänd
Detta var 1980 och som jag "minns det", så gjorde den 84 km/h på mätaren. Hur fort det gick i verkligheten vete faan Året efter tog jag kortet för lätt mc och köpte en DT 125 för sommarjobbspengarna.
Denna historien är faktiskt sann, tro det eller ej. Kom på min orangea fs1 nerför backen från Träffen i Nyköping. Farbror blå stod med dåtidens laser, dvs ögonmåttet, och stoppade mig. Jag hade sinnesnärvaro nog att dra upp chokeknappen som satt på motorblocket ovanför slidmatningen, innan jag stannade. Farbror polisen tog en provtur, och fick väl upp den i 45 innan den fyrtaktade. Han spände ögonen i mig och sa. "Den är drevad va?" Jag spelade dum och sa att den var så här när jag köpte den. Fick åka med en muntlig varning och lova att dreva om den. Så fort jag var utom synhåll tryckte jag ner chokeknappen igen
-"Då hängde en remsa hud kvar på kicken som skalades av längs smalbenet."
Tror du det blir mycket brudar denna gången med ? Vi hoppas!Jag körde en MT5 från -88. jobbade svart som 13-14-åring och sparade ihop till de 6000kr hojen kostade. Satt hela vintern och putsade och donade, lackade och moddade tills det blev mars och man fyllde år. Jag vågade inte köra innan jag fyllde år men jag startade upp den i garaget och varvade satan.
Mars kom och vilken känsla! Frihet! Väntan sedan sju års ålder var över. Skyddsutrustning var inte alls så prioriterat som det är nu. Hjälm räcker. Min mor, som var en riktig hönsmamma, stoppade mig innan jag for iväg för första gången för att jag inte hade halsduk på mig. Att det låg en decimeter snö på backen och att jag aldrig kört växlad moped innan var tydligen inget bekymmer. Vurpade inom en halvtimme och knäckte bromshandtaget. Vad gör det? Där och då var jag odödlig.
Ett par månader senare trimmades det. 70cc och 20mm förgasare. Gick mätaren ut, slutade aldrig varva och fartkänslan var autobahn gånger tusen. Två brudar på skjuts när man hade snutjag.
Nästan 20 år senare, för ett par veckor sedan, köper jag en MT5a av en kompis för kaffepengar. 1200 mil och aldrig varit trimmad. Imorgon ska jag klyva motorn på den och gå över allt. Har höga förväntningar inför våren samtidigt som jag vet att jag kommer bli besviken. Nyfikenheten måste ändå stillas. Var det så fett som man kommer ihåg det?
- Casal ja..vem fan kommer ihåg det märket? Ja du förstås.Min moppehistoria:
1) Dinoblå Puch Dakota -75 med alla trim som fanns. Köpte den av en kille i Mellerud men när farsan kom på att den gjorde 75 knyck och blivit ramsne fick jag efter många timmars hårda förhandlingar gå med att bara ha den på landet i Dalsland. Ett svårt trauma men det var några härliga somrar längs grusvägarna
2) Blåmetallic Yamaha Chappy halvauto -81. En favorit. Fick klämma mycket lökar med den eftersom tjejerna tyckte den var söt. En riktig sleeper som aldrig strulade, gjorde runt 55 knyck med Tessan bakpå vilket räckte gott och väl för att hänga med och av polarna. Har fundrat på att köpa en till landet men ett origex kostar en bra slant numera....
3) Casal K-190. Billig -i alla avseenden. Gick att piska upp i 50 ca men tappade orken efter en 30 minuters körning eller så....fick aldrig ordning på skiten.
Sen blev det 125, en Honda CB125. Men det är en helt annan historia....
Och jag. Flera polare som hade såna, gick bra som sjutton. Vi såg det som en billig kopia på Zündapp. 4-växlad, de första modellerna var skitlätta att trimma. De hade bara satt dit en skitlång kolv, man behövde bara göra en lucka i den så gick den som fan.- Casal ja..vem fan kommer ihåg det märket? Ja du förstås.
I min hemort var det OK som sålde Casal. De hade en hängande i taket av okänd anledning.Casal såldes på Konsum, bara en sådan sak. Visst passade Zündapptrimmen?
Bedrövlig kvalitet tyvärr.
I min hemort var det OK som sålde Casal. De hade en hängande i taket av okänd anledning.
- Ja...men vilken modell? På moppen alltså. KS50, C50, Combinette,CS50, CX50, Mamba, eller Falconette?Kompisen stannade med sin Zundapp vid husgaveln precis framför källartrappan, släppte kopplingen med ettans växel i och studsade rakt ner för trappen och in i betongväggen längs ner. Så kan det gå.
Endast gudarna vet. Men minns att den var blå iaf. Nästan 40 år sedan...- Ja...men vilken modell? På moppen alltså. KS50, C50, Combinette,CS50, CX50, Mamba, eller Falconette?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |