Chrille skrev:
SNÄLLA LIWA BERÄTTA MER!!
Du är nog en av kansketvå personer här som vet hur ett sponsoravtal ska se ut och Cralle har nog annat att göra. Avtal om vaddå? Hur gör man med skatt om allt ska gå rätt till?
Oj, vet inte om jag är en den bästa det här med sponsring. Men som en skrev, har man en kompis som sponsrar så kanske inget avtal behövs. Fel anser jag. Då är det lika viktigt (om inte viktigare) att ha avtal.
Skatterna är något att tänka på. Inte kul om skatteverket kommer och vill ha 50% reklamskatt av en. För mig lönade det sig att öppna en egen firma som är en enskild firma. För kunna dra skatt på den måste rörelse finnas. Sen låter man sponsorer ta kostnade som dom kan ta. Tex, ska ni hyra bana för träning, låt banan fakturera sponsorerna direkt, det lönar sig för dig.
I ett avtal bör bland annat vara med:
Gilltighetstid
Options för förhandling till kommande år
Antal tävlingar (minimum) fler är sedan positivt
Hur mycket pengar/saker som sponsras med
Vad sponsorn har för villkor och förväntningar
Hur som ställer sigtill konkurrenter
Mellan vilka personer avtalet gäller
PR utåt
Vad händer vid olyckor som gör att säsongen måste brytas
Vad händer vid ägarbyte i företaget
Företaget går i konkurs (bra att tänka på är att en del har låtit företag köpa in bil/mc och har sedan vid konkurrs då ägande rätten till bilen/mc även om du enligt sponsor avtal sponsrats med den. Har sett det i verkliga livet, dock inte jag)
Inställda tävlingar, hur agerar man då
Har försökt skriva det utan krångla till det och lätt förståligt. Finns mycket mer. Jag har haft avtal som är över 20 sidor. Men det har varit värt det. Fråga om ni inte förstår vad jag menar.
Sponsorer får man jobba för och verkligen ligga i. Många gör felet att inte bry sig om sina sponsorer och allt som måste gå tillbaka till dom.
I början var mitt jobb med sponsorer säkert 80% och körningen 20% av all tid. Slit som fan. Då jag gav väldigt mycket tillbaka (brev, bilder, filmer, tidningar direkt efter varje lopp), teamkläder, prydligt i depån, utala mig så som sponsorerna ville mm. Det lönade det sig. Sponsorer kom till mig och fråga om dom fick vara med. Hade sponsorer som varit med mig över alla år. Men det har krävt mycket jobb och tänk på att alla sponsor pengar inte bara kan gå till hojen och tävlingssaker. Du måste om du har seriösa sponsorer bjuda in dom till tävlingar och det kostar inträde, mat och annat. Samt andra arrangemang så som avtackning med mera.
Mer frågor? Ställ frågan så försöker jag svara.
Är det svårt att själv jobba med sponsorbiten så ta in någon som gör det åt er. Men räkna med att det kostar pengar. Jag har gjort det mot en tävlingsförare och tog då 30% av intäckterna.
Hoppas jag kunnat hjälpt till på något sätt nu