Moralpredikan

Jenna J

Hasta la vista, baby
Gick med
11 Apr 2003
Ort
I ghettot
Hoj
Ingen än så länge...
Idag firade stackars f.d. gymnasie-elever i ghettot att de tagit studenten. Utanför mitt fönster såg man trafikstockning (vilket staden inte skådat på Gud vet hur länge) och många motorcyklister som fjollade runt på sina kromspektakel. Det var inte många av dem som hade skinnställ eller någonting överhuvudtaget som skyddade kroppen.
Jag ser på dessa människor och ryser. Personligen tycker jag att det är mycket omoget att inte ha skydd på sig. Man tänker ju inte bara så sitt eget bästa när man skyddar sig, utan även andra. Föreställ er att en övningskörningsmupp är ute och glider runt i trafiken och råkar köra på (och döda) en hojåkare av okänd anledning. Varför ska muppen ha detta på sitt samvete?
Skinnställ är visserligen inte heller någon garanti. Det skyddar det yttre, men vad händer med de inre blödningarna?
Så... tänk på dig själv och andra i trafiken - WEAR PROTECTIVE CLOTHES!
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag tycker också det är smartast med skinnet på men denna kommentar: Föreställ er att en övningskörningsmupp är ute och glider runt i trafiken och råkar köra på (och döda) en hojåkare av okänd anledning. Varför ska muppen ha detta på sitt samvete?


Menar du att "muppen" inte skall behöva ha en död man på sitt samvete för att den döde inte hade skinnställ och skydd vid olyckan?
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Spelar ingen som helst roll hur mkt skyddskläder man har...
det går inte att skydda sig mot inre blödningar... och det är dom som dödar motorcyklister...

skinnställ skyddar mot skrubbsår... men det dör man inte av.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Re: Re: Moralpredikan

ambulans skrev:
Spelar ingen som helst roll hur mkt skyddskläder man har...
det går inte att skydda sig mot inre blödningar... och det är dom som dödar motorcyklister...

skinnställ skyddar mot skrubbsår... men det dör man inte av.

Men, tex ryggskydd är väl ett av dom "skyddskläder" som åtminstone jag tror/hoppas kan vara skillnad mellan liv och död, eller åtminstone vid vissa tillfällen, skillnaden att kunna gå för egen maskin och behöva ha rullstol?

Oavsett, använd alltid hyfsade skyddskläder, skinn el. GoreTex, handskar, bra stövlar, ryggskydd, en bra, lätt, modern hjälm, så blir även skrubbsåren mindre smärtsamma. Dör man så lider man inte, men överlever man så kan man ju mildra det egna lidandet i möjligaste mån... ;)

/B
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Re: Re: Re: Moralpredikan

benkar skrev:
Men, tex ryggskydd är väl ett av dom "skyddskläder" som åtminstone jag tror/hoppas kan vara skillnad mellan liv och död, eller åtminstone vid vissa tillfällen, skillnaden att kunna gå för egen maskin och behöva ha rullstol?

Oavsett, använd alltid hyfsade skyddskläder, skinn el. GoreTex, handskar, bra stövlar, ryggskydd, en bra, lätt, modern hjälm, så blir även skrubbsåren mindre smärtsamma. Dör man så lider man inte, men överlever man så kan man ju mildra det egna lidandet i möjligaste mån... ;)

/B


Det är ju klart att ett ryggskydd är bättre än att åka utan...
men det innebär inte att man i alla olyckor klarar sig från att bryta ryggmärgen.. och åk inte med den tron att nu har jag ett ryggskydd.. så nu är det bara att gasa... flyger man med ryggen före in i nåt o det tar tvärt stopp så kommer inte det skyddet att va mkt värt.

Hjälm garanterar inte heller att man klarar sig utan skallskador...
hjärnan ligger löst innanför pannbenet... och drar man skallen i asfalten så ruskas hjärnan om.. med till följd att blodkärl kan brista... och man kan avlida, eller bli en "grönsak"

Alla vitala organ i kroppen sitter rätt så löst fastsatta.. vid kollisioner så kan dessa gå av i sina artärer som försörjer organet med blod, Med till följd att en inre blödning uppstår.

Det är ju inte bara du som åker säg 100 km/h... dina njurar gör ju åxå det... när det tar tvärtstopp mot en vägskylt, så stannas din kropp upp ... sen fortstätter organen inuti kroppen att röra sig.. njurarna tex.. sen tar även dom stopp.. och deras artärer sträcks ut så dom går av.

Det ENDA som hjälper.. är sänkt hastighet.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Re: Re: Re: Re: Moralpredikan

ambulans skrev:
Det ENDA som hjälper.. är sänkt hastighet.

Försöker hela tiden men tyvärr, det går inte,,, Så fort man sätter sig på hojen så drar man fullt, trasig ryggmärg och spräckta njurar tänker man inte på i den stunden,,, :(
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Re: Re: Re: Re: Moralpredikan

ambulans skrev:
Det är ju klart att ett ryggskydd är bättre än att åka utan...
men det innebär inte att man i alla olyckor klarar sig från att bryta ryggmärgen.. och åk inte med den tron att nu har jag ett ryggskydd.. så nu är det bara att gasa... flyger man med ryggen före in i nåt o det tar tvärt stopp så kommer inte det skyddet att va mkt värt.

Hjälm garanterar inte heller att man klarar sig utan skallskador...
hjärnan ligger löst innanför pannbenet... och drar man skallen i asfalten så ruskas hjärnan om.. med till följd att blodkärl kan brista... och man kan avlida, eller bli en "grönsak"

Alla vitala organ i kroppen sitter rätt så löst fastsatta.. vid kollisioner så kan dessa gå av i sina artärer som försörjer organet med blod, Med till följd att en inre blödning uppstår.

Det är ju inte bara du som åker säg 100 km/h... dina njurar gör ju åxå det... när det tar tvärtstopp mot en vägskylt, så stannas din kropp upp ... sen fortstätter organen inuti kroppen att röra sig.. njurarna tex.. sen tar även dom stopp.. och deras artärer sträcks ut så dom går av.

Det ENDA som hjälper.. är sänkt hastighet.

Man får ju givetvis inte ha någon övertro på sina hojskydd, eller tro att man överlever tex en bilkrasch bara för att man har bilbälte på sig. Men med en hyfsad hojutrustning, mer än t-shirt, gympadojor, jethjälm och utan handskar, kan man undvika onödigt lidande och klara sig helskinnad från åtminstone mindre vurpor, är åtminstone min teori. (ungefär som att bilbältet räddar dom i bilen från skador i mindre olyckor, och lindrar vid allvarligare)

Ta det lugnt där ute, kör med insidan!

/B
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
vid mindre olyckor som att köra omkull i lägre farter osv så tror jag att skinnställ o sånna grejor kan klara en bra mycket bättre än om man åkt i jeans och t-shirt.
köttet lär ju skrapas av hur lätt som helst utan skinnställ.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
ambulans skrev:
japp... helt rätt... MINDRE olyckor... :tummenupp
kör försiktigt.

Och framförallt, vill det ska vara FÄRRE olyckor, oavsett svårighetsgrad, har sett/varit i närheten av för många i år, på två månader har det varit fler än vad jag sett/varit med om senaste 5 åren :( Förstår inte vad det som helt plöstligt hänt :confused:

/B
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Alla tycker olika i nåt...

Jag har skinn om jag vill. Alltid ryggskydd, men inte alltid skinnbyxor.

Det var en tuffing idag som wheelade framför alla sina grannar som köpte glass idag i bara t-shirt och skjorts. DÅ skakade jag nätt på huvet.....

750RR
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
maverick_750rr skrev:
Alla tycker olika i nåt...

Jag har skinn om jag vill. Alltid ryggskydd, men inte alltid skinnbyxor.

Det var en tuffing idag som wheelade framför alla sina grannar som köpte glass idag i bara t-shirt och skjorts. DÅ skakade jag nätt på huvet.....

750RR

Du har ett händelserikt liv, Flemming. Under dom sex månaderna jag varit aktiv på detta forum har du upplevt mer än jag gjort på 28 år. Trots att du kör glassbil. :D
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Såg på discovery i dokumentärserien "Trauma" hur en stackare ramlat av hojen i 120 och träffat en vägskylt (usa). Inte mycket kvar av honom, enda lemmen som gick att rädda var ena foten. (Vet ej ifall han hade skydd eller inte)

Ambulans, du som antagligen sett en hel del, vad motiverar dig att fortsätta att köra hoj?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Re: Re: Re: Re: Moralpredikan

ambulans skrev:
Det är ju klart att ett ryggskydd är bättre än att åka utan...
men det innebär inte att man i alla olyckor klarar sig från att bryta ryggmärgen.. och åk inte med den tron att nu har jag ett ryggskydd.. så nu är det bara att gasa... flyger man med ryggen före in i nåt o det tar tvärt stopp så kommer inte det skyddet att va mkt värt.

Hjälm garanterar inte heller att man klarar sig utan skallskador...
hjärnan ligger löst innanför pannbenet... och drar man skallen i asfalten så ruskas hjärnan om.. med till följd att blodkärl kan brista... och man kan avlida, eller bli en "grönsak"

Alla vitala organ i kroppen sitter rätt så löst fastsatta.. vid kollisioner så kan dessa gå av i sina artärer som försörjer organet med blod, Med till följd att en inre blödning uppstår.

Det är ju inte bara du som åker säg 100 km/h... dina njurar gör ju åxå det... när det tar tvärtstopp mot en vägskylt, så stannas din kropp upp ... sen fortstätter organen inuti kroppen att röra sig.. njurarna tex.. sen tar även dom stopp.. och deras artärer sträcks ut så dom går av.

Det ENDA som hjälper.. är sänkt hastighet.
Så jag som alltid kör för fort kan lika gärna skita i hjälmen och ryggskenan?
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Bjorn N skrev:
Såg på discovery i dokumentärserien "Trauma" hur en stackare ramlat av hojen i 120 och träffat en vägskylt (usa). Inte mycket kvar av honom, enda lemmen som gick att rädda var ena foten. (Vet ej ifall han hade skydd eller inte)

Ambulans, du som antagligen sett en hel del, vad motiverar dig att fortsätta att köra hoj?

tja.. mc olyckor är ju inte de enda jag ser...
bil olyckor.. cykelolyckor.. inlines olyckor.. båtolyckor.. osv..
jag kan ju inte sluta göra allt.. för då kan ja inte gå utanför dörren ens...
men det handlar ju om att göra det med insidan. och jag har rätt så många spärrar i kroppen... jag gasar gärna jag åxå, men långt ifrån allt va hojjen pallar... jag skiter i om jag kommer sist, det bjuder ja så gärna på...
jag är ingen stjärna på att åka på slangen... de skiter ja åxå i... har ingen lust att slå över..
folk får gärna kalla mig posör eller va dom vill.. eftersom jag enligt en del har en hoj som man ska köra som en dåre med för att passa in. Jag har den för att jag tycker den är snygg, o skön att åka på.

Jag har en dotter hemma på snart 11 år.. som jag vill komma hem till varje dag...

Men det är svårt att sluta med mc åka... för det är kul.... o har man gjort det i 20 år.. så blir det en del av ens liv..
men som med allt annat.. göra det med förnuft o tänka efter lite före.. så går det bra :tummenupp
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
John Holmes skrev:
Du har ett händelserikt liv, Flemming. Under dom sex månaderna jag varit aktiv på detta forum har du upplevt mer än jag gjort på 28 år. Trots att du kör glassbil. :D

Det är så.....

Jag får alltid vaar med om en massa skit varje dag. Idag var det en häst som helt plötsligt framför mig efter att en bil körde om den bara skenade iväg och gjorde en massa helomvändningar..... jag for ut från glassbilen o trodde att nu jävlar trillar tjejen o bryter nacken eller nåt.... men hon fick hästen lugn och kom av ordentligt.
Japp, det var svettigt.

Hmmm, vad kan hända imorgon? Sätter jag äntligen en glass i halsen mitt ute i nowhere? *längtar*

750RR
 

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF R1
Här i Halmstad satt studenterna därbak på hojarna utan hjälm på, snuten gjorde inget åt detta !! fan, har dom dispans ?? :confused:
 

Jenna J

Hasta la vista, baby
Gick med
11 Apr 2003
Ort
I ghettot
Hoj
Ingen än så länge...
Bikerbitch skrev:
Jag tycker också det är smartast med skinnet på men denna kommentar: Föreställ er att en övningskörningsmupp är ute och glider runt i trafiken och råkar köra på (och döda) en hojåkare av okänd anledning. Varför ska muppen ha detta på sitt samvete?


Menar du att "muppen" inte skall behöva ha en död man på sitt samvete för att den döde inte hade skinnställ och skydd vid olyckan?

Nej nej absolut inte... visste inte hur jag skulle uttrycka det riktigt... var upprörd! :eek:
 

Jenna J

Hasta la vista, baby
Gick med
11 Apr 2003
Ort
I ghettot
Hoj
Ingen än så länge...
Re: Re: Re: Re: Moralpredikan

ambulans skrev:

Det ENDA som hjälper.. är sänkt hastighet.

Mmmm bra sammanfattat! Jag hoppas att folk har detta i åtanke när de gasar i 250 km/h
 

Jenna J

Hasta la vista, baby
Gick med
11 Apr 2003
Ort
I ghettot
Hoj
Ingen än så länge...
Silwer skrev:
vid mindre olyckor som att köra omkull i lägre farter osv så tror jag att skinnställ o sånna grejor kan klara en bra mycket bättre än om man åkt i jeans och t-shirt.
köttet lär ju skrapas av hur lätt som helst utan skinnställ.

Hur som helst så är det ju bättre att gardera sig med hyfsad utrustning, det e ju det bästa man kan göra...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top